Micore tilbake i Norge med Honda og Tohatsu på hekken

Micore.se_01.jpg

MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.

Micore tilbake i Norge med Honda og Tohatsu på hekken

Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.

Kellox/Loxkel vil primært ta i bruk sitt veletablerte forhandlernett i Norge. Målet er å etablere 7-9 forhandlere i Sør-Norge før man eventuelt setter kursen nordover. Det nye samarbeidet innebærer også felles deltakelse på nasjonale messer som Sjøen for alle påLillestrøm og Båter i sjøen på Aker Brygge.
Ny fabrikk
Micore har tidligere hatt distribusjon i Norge i mange år, men på grunn av kapasitetsproblemer i produksjonen har båtprodusenten i de senere år valgt å fokusere på hjemmemarkedet Sverige. Nå står en helt ny fabrikk klar i Lidköping, og det nye samarbeidet starter opp i Norge fra og med 2019. Den første visningen av Micore-båter med Honda på hekken vil være på SFA Lillestrøm 2019.
De første Micore-modellene forlot fabrikken i 1986. I dag har båtprodusenten over 20 ansatte og omsetter for over 40 millioner svenske kroner.
Sammen i Sverige
Honda og Micore har et mangeårig og vellykket samarbeid – med båter fra Micore og motor fra Honda – i Sverige. Nå håper Finn Høge, salgssjef hos Kellox og Honda Marine Norge, å oppnå noe tilsvarende i Norge.

SPENNENDE: Salgssjef Finn Høge i Kellox ser frem til spennende samarbeid med svenske Micore.
SPENNENDE: Salgssjef Finn Høge i Kellox ser frem til spennende samarbeid med svenske Micore.

– Dette er en spennende produsent som lager åpne, flotte kvalitetsbåter i størrelsene fra 4.60 til 6.30 meter, sier Høge. Micore bruker et av markedets kraftigste glassfiberstøp og modellene bygges på med 16 graders V-bunn. Dette gjør at de oppfører seg mykt i sjøen og er er stabile og trygge, Finn Høge.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Hos ekspertisen er en prosents forbedring på propelleffekt et realt kvantesprang. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Tyske Hanse har tatt over båtbyggerier i vansker. På motorbåtsiden er det norske Fjord og Engelske Sealine som er ryggraden. På Düsseldorfmessen i januar lanserer Sealine en ny toppmodell; Sealine C390.
Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.