Micore tilbake i Norge med Honda og Tohatsu på hekken

Micore.se_01.jpg

MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.

Micore tilbake i Norge med Honda og Tohatsu på hekken

Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.

Kellox/Loxkel vil primært ta i bruk sitt veletablerte forhandlernett i Norge. Målet er å etablere 7-9 forhandlere i Sør-Norge før man eventuelt setter kursen nordover. Det nye samarbeidet innebærer også felles deltakelse på nasjonale messer som Sjøen for alle påLillestrøm og Båter i sjøen på Aker Brygge.
Ny fabrikk
Micore har tidligere hatt distribusjon i Norge i mange år, men på grunn av kapasitetsproblemer i produksjonen har båtprodusenten i de senere år valgt å fokusere på hjemmemarkedet Sverige. Nå står en helt ny fabrikk klar i Lidköping, og det nye samarbeidet starter opp i Norge fra og med 2019. Den første visningen av Micore-båter med Honda på hekken vil være på SFA Lillestrøm 2019.
De første Micore-modellene forlot fabrikken i 1986. I dag har båtprodusenten over 20 ansatte og omsetter for over 40 millioner svenske kroner.
Sammen i Sverige
Honda og Micore har et mangeårig og vellykket samarbeid – med båter fra Micore og motor fra Honda – i Sverige. Nå håper Finn Høge, salgssjef hos Kellox og Honda Marine Norge, å oppnå noe tilsvarende i Norge.

SPENNENDE: Salgssjef Finn Høge i Kellox ser frem til spennende samarbeid med svenske Micore.
SPENNENDE: Salgssjef Finn Høge i Kellox ser frem til spennende samarbeid med svenske Micore.

– Dette er en spennende produsent som lager åpne, flotte kvalitetsbåter i størrelsene fra 4.60 til 6.30 meter, sier Høge. Micore bruker et av markedets kraftigste glassfiberstøp og modellene bygges på med 16 graders V-bunn. Dette gjør at de oppfører seg mykt i sjøen og er er stabile og trygge, Finn Høge.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.