Micore tilbake i Norge med Honda og Tohatsu på hekken

Micore.se_01.jpg

MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.

Micore tilbake i Norge med Honda og Tohatsu på hekken

Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.

Kellox/Loxkel vil primært ta i bruk sitt veletablerte forhandlernett i Norge. Målet er å etablere 7-9 forhandlere i Sør-Norge før man eventuelt setter kursen nordover. Det nye samarbeidet innebærer også felles deltakelse på nasjonale messer som Sjøen for alle påLillestrøm og Båter i sjøen på Aker Brygge.
Ny fabrikk
Micore har tidligere hatt distribusjon i Norge i mange år, men på grunn av kapasitetsproblemer i produksjonen har båtprodusenten i de senere år valgt å fokusere på hjemmemarkedet Sverige. Nå står en helt ny fabrikk klar i Lidköping, og det nye samarbeidet starter opp i Norge fra og med 2019. Den første visningen av Micore-båter med Honda på hekken vil være på SFA Lillestrøm 2019.
De første Micore-modellene forlot fabrikken i 1986. I dag har båtprodusenten over 20 ansatte og omsetter for over 40 millioner svenske kroner.
Sammen i Sverige
Honda og Micore har et mangeårig og vellykket samarbeid – med båter fra Micore og motor fra Honda – i Sverige. Nå håper Finn Høge, salgssjef hos Kellox og Honda Marine Norge, å oppnå noe tilsvarende i Norge.

SPENNENDE: Salgssjef Finn Høge i Kellox ser frem til spennende samarbeid med svenske Micore.
SPENNENDE: Salgssjef Finn Høge i Kellox ser frem til spennende samarbeid med svenske Micore.

– Dette er en spennende produsent som lager åpne, flotte kvalitetsbåter i størrelsene fra 4.60 til 6.30 meter, sier Høge. Micore bruker et av markedets kraftigste glassfiberstøp og modellene bygges på med 16 graders V-bunn. Dette gjør at de oppfører seg mykt i sjøen og er er stabile og trygge, Finn Høge.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
FORMANN: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang er valgt inn som leder for Bavarias internasjonale forhandlerforum.
Lars-Erik Solvang er mannen som står i front for alle Bavaria-forhandlere verden når det skal formidles ønsker og behov inn til ledelsen i Giebelstadt.
HVOR ER BÅTEN MIN? Designer Espen Thorup skulle så gjerne vise oss European Powerboat of the Year, men Nordkappen er rett og slett ikke på messen i det hele tatt.
DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.
GIGANT: Nesten 12,5 meter måler det nye flaggskipet fra Nimbus.
Nimbus har ikke ligget på latsiden det siste året. Nye modeller har kommet på løpende bånd, og nå er den foreløpige toppmodellen i serien med landstedbåter avduket: Nimbus T11 på hele 12 meters lengde.
STOR BLOKK - FÆRRE HESTER: Den mektige V8-motoren til Yamaha på 425 hk kommer nå i en mindre versjon på 375 hk.
Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.