Mercury påhengs med vannjet

DSCF2309.JPG

Mercury - nå også med vannjet.
Mercury - nå også med vannjet.
Denne har du neppe sett før:

Mercury påhengs med vannjet

Brunswick kan skilte med såvel utenbordsmotorer på 400 hk og en dieseldrevet påhenger under Sjøen for alle. Men den mest kuriøse er likevel en 40-hester Mercury med vannjet!

Det er første gang motoren vises på en messe i Norge, men Brunswick kan fortelle at de allerede har solgt motoren til bruk på elver og innlandsvann, særlig i Finnmark.
Istedet for konvensjonelt undervannshus og propell, har motoren et lite vannjet-aggregat. Siden vannjet har et større effekttap enn propell, er også motorens effekt angitt lavere enn hva som faktisk befinner seg under motorlokket. 
Egentlig en 60-hester
40-hesteren som står utstilt på messen er egentlig en 60-hester. Motorene er tilgjengelig i flere forskjellige effekter fra 25 til 80 hk.
Selve motoren er en konvensjonell EFI firetakter, firesylindret rekkemotor med et sylindervolum på 995 ccm som har et maksturtall i registeret 5.000 til 6.000 omdreininger. Den har SmartCraft (elektronisk motorstyring) og veier 121 kg (tørrvekt).
Kostbar 40-hester
Som tilleggsutstyr kan motoren leveres med ekstra stor rorkult med gearspak montert på siden lett tilgjengelig. Tomgangsturtallet kan justeres ned til 700 omdreininger.
Prisen ligger på ca 85.000 kroner.
Flere opplysninger finner du på: www.mercurymarine.com

 

 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.
TETT I TETT: Seilbåter tett i tett i Tønsberg i dag (Foto:Amund Rich.Løken).
Trolig har det aldri vært flere båter samlet i kanalen i Tønsberg. Færderseilasen har Tønsberg som endehavn. Det er et båteventyr uten like. Denne gangen er det seilbåtene som dominerer.
Suzuki har akkurat lansert sin største båtmotor noensinne, en 350 hesters V6 – med doble propeller.
100 ÅR: I dag er det 100 år siden Roald Amundsens Maud ble sjøsatt i Vollen. (Foto: Norsk Polarinstitutt).
I dag er det 100 år siden Roald Amundsens «Maud» ble sjøsatt på stranda utenfor Oslofjordmuseet i Vollen i Asker. Den stolte skuta ble bygget ved det anerkjente Christian Jensens båtbyggeri.
NESTENULYKKE: Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)
- Det skjer altfor mange ulykker og nestenulykker på sjøen i dag. Mange av disse ulykkene kan unngås ved at fritidsbåtførerne setter seg mer inn i sjøveisreglene. Det er blant annet viktig at alle kjenner til vikepliktsreglene, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.