Mercury påhengs med vannjet

DSCF2309.JPG

Mercury - nå også med vannjet.
Mercury - nå også med vannjet.
Denne har du neppe sett før:

Mercury påhengs med vannjet

Brunswick kan skilte med såvel utenbordsmotorer på 400 hk og en dieseldrevet påhenger under Sjøen for alle. Men den mest kuriøse er likevel en 40-hester Mercury med vannjet!

Det er første gang motoren vises på en messe i Norge, men Brunswick kan fortelle at de allerede har solgt motoren til bruk på elver og innlandsvann, særlig i Finnmark.
Istedet for konvensjonelt undervannshus og propell, har motoren et lite vannjet-aggregat. Siden vannjet har et større effekttap enn propell, er også motorens effekt angitt lavere enn hva som faktisk befinner seg under motorlokket. 
Egentlig en 60-hester
40-hesteren som står utstilt på messen er egentlig en 60-hester. Motorene er tilgjengelig i flere forskjellige effekter fra 25 til 80 hk.
Selve motoren er en konvensjonell EFI firetakter, firesylindret rekkemotor med et sylindervolum på 995 ccm som har et maksturtall i registeret 5.000 til 6.000 omdreininger. Den har SmartCraft (elektronisk motorstyring) og veier 121 kg (tørrvekt).
Kostbar 40-hester
Som tilleggsutstyr kan motoren leveres med ekstra stor rorkult med gearspak montert på siden lett tilgjengelig. Tomgangsturtallet kan justeres ned til 700 omdreininger.
Prisen ligger på ca 85.000 kroner.
Flere opplysninger finner du på: www.mercurymarine.com

 

 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Skal du bytte motor på en eldre båt som er konstruert for en totakter, kan vekten på en ny firetakter være avgjørende. Ifølge produsenten er Suzukis nye 100-hester markedets letteste.
Produsenten kaller "Loxo32" en drivstofføkonomisk motorbåt. Etter vår mening blir dette igjen en bastard, selv om produsenten hevder at markedet for en slik båt er neglisjert.
Futuristisk blir bare fornavnet når Beneteau og Peugeot slår seg sammen om å se inn i framtiden. Om prosjektet blir en del av båtlivet i fremtiden, gjenstår å se.
Rikke Lind (t.v.) og Berit Svendsen (t.h.) mener samarbeidet mellom RS og Telenor Kystradio er et godt eksempel på hvordan optimal utnyttelse av samfunnets ressurser bidrar til å styrke sjøsikkerheten, kystberedskapen og tryggheten for de sjøfarende.
Telenor Kystradio og Redningsselskapet har i flere år hatt et nært samarbeid om å trygge kysten for de sjøfarende. Nå styrkes sjøsikkerheten ytterligere ved at de to partnerne i dag signerer en ny samarbeidsavtale, heter det i en pressemelding.
A27 har ganske rå fartslinjer
Vi har tatt de første bildene av Anytecs to nye A23 og A27. Modellene ble presentert for forhandlerne forleden.
Et fint turkonsept, synes vi.
Crossover, salongbåt, eller kall den hva du vil. Turbåt med tak over blir flere og fleres førstevalg, - et fornuftig valg på våre breddegrader.
FORTSATT AVGIFTSFRITAK: Det ble ingenting av Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket på båtdiesel. Foto: Amund Rich. Løken.
Båtfolket nikker fornøyd med at Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket for båtdiesel bare ble skift i sand. Avgiftsfritaket blir ikke rørt i det nye statsbudsjettet.
Eksteriørmessig følger den nye modellen dagens trender.
Jeanneau Merry Fisher 10,95 er det første seriøse europeiske forsøket på å lage turbåt med påhengere.