Mercury påhengs med vannjet

DSCF2309.JPG

Mercury - nå også med vannjet.
Mercury - nå også med vannjet.
Denne har du neppe sett før:

Mercury påhengs med vannjet

Brunswick kan skilte med såvel utenbordsmotorer på 400 hk og en dieseldrevet påhenger under Sjøen for alle. Men den mest kuriøse er likevel en 40-hester Mercury med vannjet!

Det er første gang motoren vises på en messe i Norge, men Brunswick kan fortelle at de allerede har solgt motoren til bruk på elver og innlandsvann, særlig i Finnmark.
Istedet for konvensjonelt undervannshus og propell, har motoren et lite vannjet-aggregat. Siden vannjet har et større effekttap enn propell, er også motorens effekt angitt lavere enn hva som faktisk befinner seg under motorlokket. 
Egentlig en 60-hester
40-hesteren som står utstilt på messen er egentlig en 60-hester. Motorene er tilgjengelig i flere forskjellige effekter fra 25 til 80 hk.
Selve motoren er en konvensjonell EFI firetakter, firesylindret rekkemotor med et sylindervolum på 995 ccm som har et maksturtall i registeret 5.000 til 6.000 omdreininger. Den har SmartCraft (elektronisk motorstyring) og veier 121 kg (tørrvekt).
Kostbar 40-hester
Som tilleggsutstyr kan motoren leveres med ekstra stor rorkult med gearspak montert på siden lett tilgjengelig. Tomgangsturtallet kan justeres ned til 700 omdreininger.
Prisen ligger på ca 85.000 kroner.
Flere opplysninger finner du på: www.mercurymarine.com

 

 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

KATAMARAN: Bavaris nye feriebåt innbyr til luksus i sin fulle bredde.
På båtmessen i Düsseldorf neste januar kan du trolig få se en Bavaria-nyhet utenom det vanlige . Da er det klart for lanseringen av en katamaran, en innovativ feriebåt helt annerledes fra det som vi kjenner fra det tyske verftet. Nautitech 47 Power skal da også produseres i Frankrike.
HAVNESJEF: Karl Oskar Jørgensen I Sandefjord får skryt for sin rolle i utviklingen av den nye søppelsugeren. Foto: Øystein Sørumshagen, Sandefjords Blad.
Med så mye søppel flytende er det en stor utfordring for kommunene på holde havneområdene rene. Kommuner langs kysten bruker derfor store ressurser på å samle både plast og annen søppel som kommer drivende mot land.
Vel, ikke det aller siste, men en skrikende dopumpe utløste fruens gjentatte klager over dårlig søvnkvalitet.
PÅSKEPUSS: Deilig med båtpuss i påskesol, mendu kan stoffe båten selv om det regner. Illustrasjonsfoto: NTB/Scanpix.
Hvis det er meldt ustadig vær den dagen du skal prime eller stoffe, så ikke fortvil. Lag en «takrenne» av maskeringstape.
HØYSESONG: Bandene gjør seg klare til motortyverier i norske havner. (Foto: Securemark)
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for flere titalls millioner kroner. Slik gjør du det vanskeligere for tyvene.
SLUTT: 1. januar neste år er kroken på døra for Tjøme Radio i Horten og to andre kystradiostasjoner..
1. januar neste år er det over og ut for Tjøme Radio, Florø Radio og Vardø Radio. I morges ble de ansatte på stasjonene informert om avgjørelsen.
NY STOREBRO: Slik blir den nye Storebro 31 som settes i produksjon neste år.
Etter noen tøffe år satser Storebro i Småland på nyproduksjon av motorbåter. Neste år er det tradisjonsrike båtbyggeriet i gang med en spennende 31-foter.
3D-briller: Hydrolifts Anders Vongraven Krogh går ombord i nye P42.
Den er ennå ikke lansert som «sivil» båt, Hydrolifts P42, som bygger på samme konsept som Redningsselskapets hurtiggående skute i Einar Staff-klassen. Men neste år kommer det både yrkes- og fritidsbåter av P42.