Mercury påhengs med vannjet

DSCF2309.JPG

Mercury - nå også med vannjet.
Mercury - nå også med vannjet.
Denne har du neppe sett før:

Mercury påhengs med vannjet

Brunswick kan skilte med såvel utenbordsmotorer på 400 hk og en dieseldrevet påhenger under Sjøen for alle. Men den mest kuriøse er likevel en 40-hester Mercury med vannjet!

Det er første gang motoren vises på en messe i Norge, men Brunswick kan fortelle at de allerede har solgt motoren til bruk på elver og innlandsvann, særlig i Finnmark.
Istedet for konvensjonelt undervannshus og propell, har motoren et lite vannjet-aggregat. Siden vannjet har et større effekttap enn propell, er også motorens effekt angitt lavere enn hva som faktisk befinner seg under motorlokket. 
Egentlig en 60-hester
40-hesteren som står utstilt på messen er egentlig en 60-hester. Motorene er tilgjengelig i flere forskjellige effekter fra 25 til 80 hk.
Selve motoren er en konvensjonell EFI firetakter, firesylindret rekkemotor med et sylindervolum på 995 ccm som har et maksturtall i registeret 5.000 til 6.000 omdreininger. Den har SmartCraft (elektronisk motorstyring) og veier 121 kg (tørrvekt).
Kostbar 40-hester
Som tilleggsutstyr kan motoren leveres med ekstra stor rorkult med gearspak montert på siden lett tilgjengelig. Tomgangsturtallet kan justeres ned til 700 omdreininger.
Prisen ligger på ca 85.000 kroner.
Flere opplysninger finner du på: www.mercurymarine.com

 

 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.