Mercury med ny V6-serie

Mercury med ny V6-serie

Den nye serien V-seksere er utviklet på bakgrunn av suksessen med 75, - 150-hesterne. De nye motorene lanseres på Miami-messen.

Det er de velkjente firetakters v-sekserne på 75 til 150 hester som får seg en kraftig oppdatering med tre lystbåtmotorer på 175, 200 og 225 hk, samt en som er beregnet på røffere bruk, den såkalte «SeaPro» arbeidsmotoren blir på 200 hk. Motorene er basert på en 3,4 liters blokk, som ifølge produsenten er både kraftig, kompakt, lett og skal gi et gunstig drivstofforbruk.

 

Helt nykonstruert

Den nye motorserien er nykonstruert fra undervannshus/gearhus til toppdeksel og har standard innsugingssystem. Motorene kan leveres med vanlig hydraulisk styring eller servostyring og leveres både i svarte og hvite utgaver.

    Du har også valget mellom analog eller digital instrumentering og flere fargevalg, slik at motorene skal egne seg for utskiftingsmarkedet, som begynner å bli viktig for motorprodusentene. Da betyr også vekten mye. Har du en gammel totakter som skal byttes, er denne ofte lettere en firetakteren, men nå kryper disse nedover i vekt. Den nye motorserien til Mercury veier 216, som er bra i dette segmentet. I pressemeldingen fra Mercury lover man også 20 prosent høyere dreiemoment ved marsjfart enn konkurrentene, noe som absolutt ikke er å forakte.

 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.