Mercury med ny V6-serie

Mercury med ny V6-serie

Den nye serien V-seksere er utviklet på bakgrunn av suksessen med 75, - 150-hesterne. De nye motorene lanseres på Miami-messen.

Det er de velkjente firetakters v-sekserne på 75 til 150 hester som får seg en kraftig oppdatering med tre lystbåtmotorer på 175, 200 og 225 hk, samt en som er beregnet på røffere bruk, den såkalte «SeaPro» arbeidsmotoren blir på 200 hk. Motorene er basert på en 3,4 liters blokk, som ifølge produsenten er både kraftig, kompakt, lett og skal gi et gunstig drivstofforbruk.

 

Helt nykonstruert

Den nye motorserien er nykonstruert fra undervannshus/gearhus til toppdeksel og har standard innsugingssystem. Motorene kan leveres med vanlig hydraulisk styring eller servostyring og leveres både i svarte og hvite utgaver.

    Du har også valget mellom analog eller digital instrumentering og flere fargevalg, slik at motorene skal egne seg for utskiftingsmarkedet, som begynner å bli viktig for motorprodusentene. Da betyr også vekten mye. Har du en gammel totakter som skal byttes, er denne ofte lettere en firetakteren, men nå kryper disse nedover i vekt. Den nye motorserien til Mercury veier 216, som er bra i dette segmentet. I pressemeldingen fra Mercury lover man også 20 prosent høyere dreiemoment ved marsjfart enn konkurrentene, noe som absolutt ikke er å forakte.

 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.