Mercury med ny V6-serie

Mercury med ny V6-serie

Den nye serien V-seksere er utviklet på bakgrunn av suksessen med 75, - 150-hesterne. De nye motorene lanseres på Miami-messen.

Det er de velkjente firetakters v-sekserne på 75 til 150 hester som får seg en kraftig oppdatering med tre lystbåtmotorer på 175, 200 og 225 hk, samt en som er beregnet på røffere bruk, den såkalte «SeaPro» arbeidsmotoren blir på 200 hk. Motorene er basert på en 3,4 liters blokk, som ifølge produsenten er både kraftig, kompakt, lett og skal gi et gunstig drivstofforbruk.

 

Helt nykonstruert

Den nye motorserien er nykonstruert fra undervannshus/gearhus til toppdeksel og har standard innsugingssystem. Motorene kan leveres med vanlig hydraulisk styring eller servostyring og leveres både i svarte og hvite utgaver.

    Du har også valget mellom analog eller digital instrumentering og flere fargevalg, slik at motorene skal egne seg for utskiftingsmarkedet, som begynner å bli viktig for motorprodusentene. Da betyr også vekten mye. Har du en gammel totakter som skal byttes, er denne ofte lettere en firetakteren, men nå kryper disse nedover i vekt. Den nye motorserien til Mercury veier 216, som er bra i dette segmentet. I pressemeldingen fra Mercury lover man også 20 prosent høyere dreiemoment ved marsjfart enn konkurrentene, noe som absolutt ikke er å forakte.

 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.