Mercury med ny V6-serie

Mercury med ny V6-serie

Den nye serien V-seksere er utviklet på bakgrunn av suksessen med 75, - 150-hesterne. De nye motorene lanseres på Miami-messen.

Det er de velkjente firetakters v-sekserne på 75 til 150 hester som får seg en kraftig oppdatering med tre lystbåtmotorer på 175, 200 og 225 hk, samt en som er beregnet på røffere bruk, den såkalte «SeaPro» arbeidsmotoren blir på 200 hk. Motorene er basert på en 3,4 liters blokk, som ifølge produsenten er både kraftig, kompakt, lett og skal gi et gunstig drivstofforbruk.

 

Helt nykonstruert

Den nye motorserien er nykonstruert fra undervannshus/gearhus til toppdeksel og har standard innsugingssystem. Motorene kan leveres med vanlig hydraulisk styring eller servostyring og leveres både i svarte og hvite utgaver.

    Du har også valget mellom analog eller digital instrumentering og flere fargevalg, slik at motorene skal egne seg for utskiftingsmarkedet, som begynner å bli viktig for motorprodusentene. Da betyr også vekten mye. Har du en gammel totakter som skal byttes, er denne ofte lettere en firetakteren, men nå kryper disse nedover i vekt. Den nye motorserien til Mercury veier 216, som er bra i dette segmentet. I pressemeldingen fra Mercury lover man også 20 prosent høyere dreiemoment ved marsjfart enn konkurrentene, noe som absolutt ikke er å forakte.

 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Hos ekspertisen er en prosents forbedring på propelleffekt et realt kvantesprang. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Tyske Hanse har tatt over båtbyggerier i vansker. På motorbåtsiden er det norske Fjord og Engelske Sealine som er ryggraden. På Düsseldorfmessen i januar lanserer Sealine en ny toppmodell; Sealine C390.
Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.