Mercruiser med verdensnyhet i Oslo

Mercruiser.jpg

NYHET: Denne 4,2-liters diesel V8-eren skal utfordre Volvo og Yanmar.
NYHET: Denne 4,2-liters diesel V8-eren skal utfordre Volvo og Yanmar.

Mercruiser med verdensnyhet i Oslo

En av verdens første - og Europas hittil eneste - Mercruiser 370 V8 TDI er gjemt i en Cormate på ”Båter i sjøen” . Se den på Båtmagasinets web-TV.

Mercruiser prøvetester for tiden den første og eneste 370 V8 Diesel i en norsk Cormate. Båt og motor er utstilt på ”Båter i sjøen”.

   Den nye hissigproppen fra Mercruiser er 20 hester kraftigere enn sin forgjenger, og med en vekt på 360 kilo adskillig lettere. Motoren er tilsvarende den som VAG blant annet mednytter i SUV-utgavene fra Audi og Volkswagen, i følge Ranvig.

Egil Ranvig, leder og eier av Cormate, sier i et tv-intervju med Båtmagasinet at mangeårig samarbeid med motorprodusenten nok er medvirkende til at nyheten blir prøvet ut i Oslofjorden.

-Det gjenstår fortsatt noen små endringer med installasjonen før båten, en Cormate Sportmate 27, er 100 prosent optimal, men kraftpluggen viser tenner og åpner for helt nye opplevelser, sier Ranvig.

Se "avdukningen" her:

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det kan bli knapt med plass med doble hekkaggregater, men grei plass for IPS, single drev og propelloppsett.
Det nederlandske selskapet DMS Holland kan ha skutt en liten (kostbar?) gullfugl med sine nye svingbare kombinerte trim/stabiliseringsplan for hurtiggående, planende båter.
RAPTOR: Yamarin 81 DC er gjenskapt som Silver Raptor.
Silver Raptor er det nye flaggskipet fra finske Silver, men helt ny er likevel ikke båten. Den er designet av Eker Design og ble først introdusert i markedet som Yamarin 81 DC, men Silver-eieren Oy Otto Brandt Ab kjøpte modellen fra Yamarins nye eier Yamaha.
I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».