Mercruiser med verdensnyhet i Oslo

Mercruiser.jpg

NYHET: Denne 4,2-liters diesel V8-eren skal utfordre Volvo og Yanmar.
NYHET: Denne 4,2-liters diesel V8-eren skal utfordre Volvo og Yanmar.

Mercruiser med verdensnyhet i Oslo

En av verdens første - og Europas hittil eneste - Mercruiser 370 V8 TDI er gjemt i en Cormate på ”Båter i sjøen” . Se den på Båtmagasinets web-TV.

Mercruiser prøvetester for tiden den første og eneste 370 V8 Diesel i en norsk Cormate. Båt og motor er utstilt på ”Båter i sjøen”.

   Den nye hissigproppen fra Mercruiser er 20 hester kraftigere enn sin forgjenger, og med en vekt på 360 kilo adskillig lettere. Motoren er tilsvarende den som VAG blant annet mednytter i SUV-utgavene fra Audi og Volkswagen, i følge Ranvig.

Egil Ranvig, leder og eier av Cormate, sier i et tv-intervju med Båtmagasinet at mangeårig samarbeid med motorprodusenten nok er medvirkende til at nyheten blir prøvet ut i Oslofjorden.

-Det gjenstår fortsatt noen små endringer med installasjonen før båten, en Cormate Sportmate 27, er 100 prosent optimal, men kraftpluggen viser tenner og åpner for helt nye opplevelser, sier Ranvig.

Se "avdukningen" her:

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
FORMANN: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang er valgt inn som leder for Bavarias internasjonale forhandlerforum.
Lars-Erik Solvang er mannen som står i front for alle Bavaria-forhandlere verden når det skal formidles ønsker og behov inn til ledelsen i Giebelstadt.
HVOR ER BÅTEN MIN? Designer Espen Thorup skulle så gjerne vise oss European Powerboat of the Year, men Nordkappen er rett og slett ikke på messen i det hele tatt.
DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.
GIGANT: Nesten 12,5 meter måler det nye flaggskipet fra Nimbus.
Nimbus har ikke ligget på latsiden det siste året. Nye modeller har kommet på løpende bånd, og nå er den foreløpige toppmodellen i serien med landstedbåter avduket: Nimbus T11 på hele 12 meters lengde.
STOR BLOKK - FÆRRE HESTER: Den mektige V8-motoren til Yamaha på 425 hk kommer nå i en mindre versjon på 375 hk.
Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.