Men vinneren glimret med sitt fravær...

Nordkapp 660 (3).jpg

GODT VALG: Nordkapp Noblesse 660 er kåret til European Powerboat of the year.
GODT VALG: Nordkapp Noblesse 660 er kåret til European Powerboat of the year.

Men vinneren glimret med sitt fravær...

DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.

Han har grunn til å smile, designer Espen Thorup. I år dro han i havn sin fjerde seier i den prestisjetunge prisen European Powerboat of the Year, denne gang med Nordkapp Noblesse 660. Et seiersintervju bør som seg hør og bør gjennomføres i båten, men der kom selv designeren til kort og måtte innrømme med beklagelse at båten ikke befinner seg på messeområdet i det hele tatt.
-Den skulle jo ha vært her...
-Den skulle så absolutt ha vært her, sier han og slår ut armene. Etter hva Båtmagasinet erfarer bakket den tyske forhandleren ut etter at fristen for plassbestilling var ute. Selv om Nordkapp gjorde iherdige forsøk på å finne en ny løsning, var dessverre ikke det gjennomførbart.
-Men det til tross, denne prisen setter jeg faktisk aller høyest av alle priser jeg har fått her nede, sier han. Thorup har vunnet to år på rad, fire tilsammen, og han har vært nominert hvert år de siste syv årene.
-Det viser jo at selv en liten aktør kan gå hen å vinne prestisjetunge priser fremfor gigantene i Europa. Det er moro, smiler han bredt.
Imponerte juryen
Nordkapp 660 Noblesse konkurrerte med Boston Whaler 170 Montauk, Glastron GTD 220, Nuva M 6 Open og Sting 730 FT. Sistnevnte modell er faktisk også̊ en Thorup-båt.
Den norske baten, som blir bygget i Augustow i Polen, imponerte juryen med smarte løsninger og at den utmerker seg som en særdeles god sjøbåt Ser vi på̊ designet er også̊ båten i klasse for seg selv. «Her har ikke designer Espen Thorup spart på̊ noe», slår juryen fast.
Lyttet til båttestere

DYP: Nordkapp noblesse 660 er romslig, dyp og fulle av smarte løsninger. Juryen falt for alt sammen.
DYP: Nordkapp noblesse 660 er romslig, dyp og fulle av smarte løsninger. Juryen falt for alt sammen.

-Jeg har jo lyttet litt til på tilbakemeldinger fra journalister om at vindskjermen på enkelte av modellene mine kan være litt for lave. Denne gang har jeg gjort noe med det ved å lage båten dypere. Med denne dype konstruksjonen har båten et effektivt elektrisk/mekanisk dreneringssystem, ikke en tradisjonell selvlensing.
Det er jeg godt fornøyd med, likens løsning under dekk, der toalettet befinner seg, og som med et enkelt grep kan forvandles til en fullverdig køye, sier Thorup.Med denne dype konstruksjonen har båten et effektivt elektrisk/mekanisk dreneringssystem, ikke en tradisjonell selvlensing.Han er videre klar på at en slik båt ikke blir til uten et tett og entusiastisk samarbeid med eierne.
-Dette har vært en inspirerende oppgave, og nå ser jeg frem til nye modeller og utfordringer.
- Som hva, for eksempel?
-Du får vente å se, smiler han. Kanskje vi kan se den på messen til neste år? Den som lever får se...

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.