Masse plass på 10,30 meter

E34_Interior_03.jpg

SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.

Masse plass på 10,30 meter

Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.

Båten har to lugarer med hver sin doble køye. Det er funnet plass til to bad, et styrhus med store glassflater som gir 360 graders utsikt. Typisk for Bavaria E er plasseringen av styrekonsollen midt i båten. «Spisestua» er plassert i dette miljøet, foran styrekonsollen, på babord side av en velutstyrt bysse. Akterdekket har en stor salong. I tillegg er det tilrettelagt for nytelse av soldagene på en stor madrass foran på dekk.

SEDAN: E 24 skal bygges både som sedan og som  flybridge-utgave.
SEDAN: E 24 skal bygges både som sedan og som flybridge-utgave.

Nøkern motorisering
Typisk for E-modellene er den nøkterne motoriseringen. Du har tre valgalternativer; motorer fra Volvo Penta på henholdsvis 60, 110 eller 220 hk. Akkurat som Bavaria E 40 har også denne båten en diesel-elektrisk hybridløsning. Den skal ifølge produsenten levers både som sedan og i flybridge-utgaver.
FLYBRIDGE: Bavaria E34 skal bygges både som sedan og som flybridgeutgave.
FLYBRIDGE: Bavaria E34 skal bygges både som sedan og som flybridgeutgave.

Til Norge i september
Båten legger ut på turné i Tyskland i sommer, og vil ifølge Bavaria Båt Norge første gang bli presentert her i landet på «Båter i Sjøen» i Oslo i september.
DOBLE KØYER: Bavaria E 34 har to doble køyer og to bad.
DOBLE KØYER: Bavaria E 34 har to doble køyer og to bad.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det kan bli knapt med plass med doble hekkaggregater, men grei plass for IPS, single drev og propelloppsett.
Det nederlandske selskapet DMS Holland kan ha skutt en liten (kostbar?) gullfugl med sine nye svingbare kombinerte trim/stabiliseringsplan for hurtiggående, planende båter.
RAPTOR: Yamarin 81 DC er gjenskapt som Silver Raptor.
Silver Raptor er det nye flaggskipet fra finske Silver, men helt ny er likevel ikke båten. Den er designet av Eker Design og ble først introdusert i markedet som Yamarin 81 DC, men Silver-eieren Oy Otto Brandt Ab kjøpte modellen fra Yamarins nye eier Yamaha.
I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».