Lydhøre politikere

transportpanel.jpg

Noen av regjeringens representanter i Stortingets Transport- og kommunikasjonskomite. Fra v. Torill Eidsheim (H), Helge Orten (H), Kjell Ivar Larsen (FrP), Kari Raustein (FrP) og komitesekretær Espen Espeset (FrP).
Noen av regjeringens representanter i Stortingets Transport- og kommunikasjonskomite. Fra v. Torill Eidsheim (H), Helge Orten (H), Kjell Ivar Larsen (FrP), Kari Raustein (FrP) og komitesekretær Espen Espeset (FrP).

Lydhøre politikere

Promille, flytevest, aldersgrense, båtregister, vrakpant. Politikerne spurte, organisasjonene svarte.

Temaene var mange da noen av regjeringens representanter i Stortingets Transport- og kommunikasjonskomite møtte organisasjonene til båtpolitiske samtaler. Representanter fra Kongelig Norsk Båtforbund - KNBF, Norges Seilforbund, Redningsselskapet, Norges Motorsportforbund avdeling Båtsport, bransjeorganisasjonen NORBOAT og Båtmagasinet på vegne av båtbladene, var invitert til Stortinget. Initiativtager var Fremskrittspartiets Kari Raustein etter at hun overvar båttinget til KNBF i fjor. Raustein er selv en ivrig fritidsbåtbruker.Initiativtaker til båtpolitisk seminar i Stortinget er Kari Raustein (FrP). Hun er selv ivrig fritidsbåtbruker.Initiativtaker til båtpolitisk seminar i Stortinget, Kari Raustein (FrP). Hun er selv ivrig fritidsbåtbruker.

Ved siden av å få presentert de viktigste organisasjonene innen fritidsbåtsegmentet, fikk politikerne også høre organisasjonenens syn på en del båtpolitiske saker, og også ønskemål om hva politikerne bør se nærmere på. Flere målbandt at man ikke har nok faktagrunnlag å bygge på når man skal ta stilling til båtpolitiske spørsmål. Det gjelder både ulykkesårsaker fordi det ikke finnes noen egen havarikommisjon for fritidsbåter, det gjelder detaljerte årsakssammenhenger i drukningsulykker, det gjelder det totale antallet fritidsbåter her i landet fordi det ikke finnes noe komplett, offentlig register og i den sammenheng også manglende dokumentasjon i forhold til eventuelt vrakpant- og returordning for utrangerte båter. NORBOAT påpekte at Norge var i ferd med å melde seg ut av arbeidet med felles europeiske standarder innen båtbyggingen fordi Sjøfartsdirektoratet hevder at det ikke finnes midler til dette. Et meget viktig arbeide som Norge har vært i førersetet på tidligere da regelverket skulle utformes første gang og hvor man presset på for at Nordisk Båtstandard skulle være retningsgivende over hele Europa. Det er et regelverk som ble utarbeidet av bransjeorganisasjonen og Veritas i fellesskap.

Vestpåbudet var det stort sett bare Redningsselskapet som fortsatt ville ha fordi holdningskampanjer har vist seg å være meget effektive, og det er en utstrakt bruk av vest i fritidsbåt allerede. Noen målbar en lavere promillegrense, mens andre mente at den står seg godt nok den som er og at det er regelverk nok å benytte til sjøs allerede dersom man bare håndhever det. Frihetsaspektet og det faktum at det er en av landets største fritids- og rekreasjonsaktiviteter ble sterkt betonet. Helseaspektet ved avkobling og sjøliv ble sterkt understreket av samtlige. KNBF målbar også det paradoksale at enkelte kommuner nå har begynt å ilegge båtforeningene eiendomsskatt  - til og med på flytebrygger. Ingen andre fritidsorganisasjoner blir utsatt for dette, og de inntektskåte kommunene må stoppes i sin iver etter å skattelegge frivillig arbeide og fritidsaktivitet. Også restriksjonene innenfor 100-metersbeltet er en hemsko for utviklingen av fritidsbåtlivet. Båtforeningene er helt avhengige av havneanlegg og opplagsplasser, og KNBF bønnfalt politikerne om å ta hensyn til dette når regelverk og politikk skal utformes.

Den sportslige del av de fremmøtte, representert ved Norges Seilforbund og Norges Motorsportforbund avdeling Båtsport fortalte om diverse anslag mot trenings- og regattabaner fra enkelte kommuner. Ja, i Hordaland fantes det sågar et tilfelle der man ville stenge innseilingen til en havn som seilerne brukte for å kunne fylle ut havnebassenget for å lage tomt til industriformål. Havna inneholdt en aktiv forening samt fylkesidrettsanlegget for seilsport.

Alle var enige om at aldersgrensen for de såkalte konfirmantjollene var antikvariske og ikke gagnlige for sjøsikkerheten. Det er bedre at unge lærer seg å håndtere mindre båter selv om de går raskere enn 10 knop enn at de i voksen alder skal starte med en båt med mange hundre hestekrefter uten å ha hatt noen båtopplæring i ung alder. Aldersgrensen for de såkalte konfirmantjollene bør ikke være høyere enn 12 år.

Årets Båtforening og Årets Gjestehavn er to godt innarbeidede og populære utmerkelser som Båtmagasinet står for. Kriteriene for utvelgelse ble forklart for politikerne, og det ble sterkt betonet at båtliv er rekreasjon, det er glede og kos, og det skal være hygge og vennlighet på sjøen. Derfor er slike priser viktig fordi da kan båtfolket selv fortelle hvordan de ønsker å bli tatt imot, og hvordan man ønsker at sin lokale båtforening skal drives. Som en ivrig båtbladleser sa det en gang: I det øyeblikk fortøyningene løsnes og tampene slippes, da sklir alt stress og hverdagsbekymringer av skulderen i takt med avstanden fra brygga. Dette er folkehelse på sitt beste!

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.