Lurere radar

24FD4B0C-BFD9-46F5-821B-979E7EA75A92.jpeg

De røde og grønne «dottene» blir tydelige på skjermen.
De røde og grønne «dottene» blir tydelige på skjermen.

Lurere radar

Navigering med radar er en øvelse. Noen blir aldri trygge på bildet, andre sier «fjern alt alt jeg har av hjelpemidler ombord, men radaren min før du aldri». Her er en radar som forenkler.

Quantum 2 fra Flir/Raymarine integreres med deres Axiom multifunksons-skjermer med intelligent identifisering av både bevegelige og statiske objekter/mål

Til dette brukes avansert doppler-teknologi til å fargekode objektene for å indikere om de nærmer seg eller fjerner seg. De som nærmer seg markeres røde, mens de som fjerner seg. Radaren har også en ny sikkerhetsfunksjon som alarmerer og setter fargekode på potesielt farlige statiske objekter innenfor 200 meter foran båten.

    Radaren kan både kables og monteres trådløst. Startprisen i Europa er € 2095,-. Flere opplysninger og tekniske data, finner du her: www.raymarine.com/quantum2

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.