Luksusyacht der alt som glitrer er gull

Luksusyacht der alt som glitrer er gull

Det spares ikke på edelt metall når noen av verdens rikeste bestiller seg yacht. Toalettet i Majesty 135 er av det påkostede slaget.

Av Lars Kristian Larsen

Ingressen er for så vidt ikke riktig, for det spares nemlig på gullet i Majesty 135. Massivt gull er som kjent rimelig tungt i forhold til plast og treverk, og funker dårlig i båter, der lav vekt er en fordel for både forbruk og fart. Men noen vil likevel gjerne ha ekte gull. Dette er løst i yachten Majesty 135 ved at alt som glitrer er belagt med tre lag 21 karats gull. Det blir selvfølgelig både lettere og rimeligere enn massivt gull, selv om prisforskjellen neppe var av største betydning for eieren.

Det kan kanskje virke litt overdådig å sitte på en dass av gull. Men følelsen er sannsynligvis litt rojal. Etter første økt på edelt metall flytter man seg over til bideet, også dette svøpt i tre lag gull. Her kan man la spesialimportert kildevann fra Alaska vaske bort restene av det som engang var gåselever og kaviar.

-Vi kan levere keramikktoaletter med både gull og platinafinish, sier Valerio Dell´Anna, direktør i selskapet som står bak de eksklusive toalettene.

Fint og vite om du skulle bli fristet til å skaffe deg et båttoalett av gull eller platina til din Polar 22. Produsenten heter Tecma, og du finner dem på www.tecma.eu


Omtrent slik ville gulltoalettet fra Tecma tatt seg ut i en Grimsøy 26.  FOTO: Montasje

Gulltema
Båten for øvrig har gjennomgående gulltema, der alt som normalt ville vært laget i stål, er tre lag gull. Den 41 meter (135 fot) lange yachten har plass til ti gjester i luksuriøse omgivelser. Det er også køyeplass til syv besetningsmedlemmer. Disse styrer de fire dekkene, fra maskinrommet nederst til jacuzzien på flybridge. Båten har to tolvsylindrede MTU-maskiner som totalt yter 4000 hk. Det er nok til å gi farkosten en toppfart på 25 knop.


Majesty 135 har fire dekk, og svømmebasseng på flybridgen.

Les mer om den gullbefengte yachten på www.majesty-yacht.com

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.