Lokalpolitikk hos RS

abb_fartsgrense.jpg

Faksimile av artikkel i Asker & Bærums Budstikke i dag
Faksimile av artikkel i Asker & Bærums Budstikke i dag
Kommentar:

Lokalpolitikk hos RS

I følge Asker & Bærums Budstikke kaster Redningsselskapet seg nå inn i lokalpolitikken.

Redningsselskapet ber Asker gjøre som Bærum (vedtatt 5-knops grense innenfor øyene) i spørsmålet om fartsgrenser på sjøen, skriver Asker & Bærums Budstikke i dag. Det er informasjonsleder Frode Pedersen i Redningsselskapet som målbærer synspunktene i Budstikka: 

"– Det som Bærum har foreslått ser vi på som en god modell. Det er viktig å ta hensyn til de svakeste på sjøen med en sånn lukket skjærgård. Det er ingen som har behov for å kjøre fort i indre skjærgård. Bærumsmodellen vil også redusere risikoen for ulykker, definitivt, sier informasjonsleder Frode Pedersen i Redningsselskapet, – Men dette er det politikerne som må bestemme – ikke Redningsselskapet. Vi tar ingen standpunkter, legger han til."

Men så er det vel akkurat det Pedersen og Redningsselskapet gjør. For fartsgrenser er politisk vedtatt, og hvis Redningsselskapet har synspunkter på spesifikke lokale fartsgrenser, er det vel akkurat det de bedriver: Lokalpolitikk. Det går ikke an å si at vi synes dere skal gjøre slik og sånn, men vi tar ingen standpunkter. For det har man da allerede gjort. Noe som ytterligere forsterkes når Pedersen legger til: 
"Redningsselskapet mener fartsgrensene bør være like fra kommune til kommune. – Forskjellige fartsgrenser vil bare virke forvirrende. Vi oppfordrer politikerne til å tenke og harmonisere reglene og være kloke. Ved å tenke «innafor øyene» og «utenfor øyene», så gjør man det lett for båtføreren, sier Pedersen." - som dermed insinuerer at Bærum har tatt en klok beslutning om 5 knop innenfor øyene, men det har ikke Asker gjort. Ikke alle er enig i det standpunktet som Pedersen forfekter, og er det virkelig Redningsselskapets offisielle holdning?

Askers ordfører Lene Conradi sier i Budstikka-reportasjen at kommunen har vært usikker på hva de skal gå for. Flertallet i formannskapet i Asker gikk i begynnelsen av mai inn for å ha fri fart på fjorden – 150 meter fra land.
-
Vi ser jo åpenbart konfliktene mellom stor trafikk, høy fart og nærme land, og der det er mye kryssende trafikk, som inne i Holmenbukta, sier ordfører Lene Conradi, som også er klar på at det er hensyn å ta den andre veien også. – Vi synes det var litt dramatisk i første runde å si fem knop innenfor alle skjær. Vi har vært opptatt av det som er motorisert, men seilbrettene kommer jo opp i 15–20 knop, hvis de skal få lov å stå innaskjærs. Og så har du de som driver med vannsportaktiviteter. De må da dra langt ut på fjorden for å kunne gjøre det, med en slik grense. Det er mange hensyn å ta., sier Conradi til Budstikka.

Redningsselskapet har utvilsomt mye kompetanse hva angår ferdsel på sjøen og redningsoppdrag og er en sikkerhetsfaktor som Kyst-Norge ikke kan være foruten. Men Redningsselskapet innvolverer seg stadig mer i det politiske spill der de etter vår oppfatning såvisst ikke hører hjemme. Sist når de i rikspolitikken kalte det for en skandale at det ikke ble påbud om å bruke redningsvest i åpne båter og nå altså om fartsgrenser i lokalpolitikken.

Vi synes Redningsselskapet skulle holde seg til sin kjernevirksomhet: Redde liv, berge verdier, verne kystmiljøet og drive opplysnings- og ulykkesforebyggende arbeid for å bedre sikkerheten til de som ferdes langs sjøen.
Muligens kan de her skjule seg bak det siste punktet når de bedriver riks-og lokalpolitikk. Vi synes ikke det.

Hans Due
Sjefredaktør
Båtmagasinet

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.