Lokalpolitikk hos RS

abb_fartsgrense.jpg

Faksimile av artikkel i Asker & Bærums Budstikke i dag
Faksimile av artikkel i Asker & Bærums Budstikke i dag
Kommentar:

Lokalpolitikk hos RS

I følge Asker & Bærums Budstikke kaster Redningsselskapet seg nå inn i lokalpolitikken.

Redningsselskapet ber Asker gjøre som Bærum (vedtatt 5-knops grense innenfor øyene) i spørsmålet om fartsgrenser på sjøen, skriver Asker & Bærums Budstikke i dag. Det er informasjonsleder Frode Pedersen i Redningsselskapet som målbærer synspunktene i Budstikka: 

"– Det som Bærum har foreslått ser vi på som en god modell. Det er viktig å ta hensyn til de svakeste på sjøen med en sånn lukket skjærgård. Det er ingen som har behov for å kjøre fort i indre skjærgård. Bærumsmodellen vil også redusere risikoen for ulykker, definitivt, sier informasjonsleder Frode Pedersen i Redningsselskapet, – Men dette er det politikerne som må bestemme – ikke Redningsselskapet. Vi tar ingen standpunkter, legger han til."

Men så er det vel akkurat det Pedersen og Redningsselskapet gjør. For fartsgrenser er politisk vedtatt, og hvis Redningsselskapet har synspunkter på spesifikke lokale fartsgrenser, er det vel akkurat det de bedriver: Lokalpolitikk. Det går ikke an å si at vi synes dere skal gjøre slik og sånn, men vi tar ingen standpunkter. For det har man da allerede gjort. Noe som ytterligere forsterkes når Pedersen legger til: 
"Redningsselskapet mener fartsgrensene bør være like fra kommune til kommune. – Forskjellige fartsgrenser vil bare virke forvirrende. Vi oppfordrer politikerne til å tenke og harmonisere reglene og være kloke. Ved å tenke «innafor øyene» og «utenfor øyene», så gjør man det lett for båtføreren, sier Pedersen." - som dermed insinuerer at Bærum har tatt en klok beslutning om 5 knop innenfor øyene, men det har ikke Asker gjort. Ikke alle er enig i det standpunktet som Pedersen forfekter, og er det virkelig Redningsselskapets offisielle holdning?

Askers ordfører Lene Conradi sier i Budstikka-reportasjen at kommunen har vært usikker på hva de skal gå for. Flertallet i formannskapet i Asker gikk i begynnelsen av mai inn for å ha fri fart på fjorden – 150 meter fra land.
-
Vi ser jo åpenbart konfliktene mellom stor trafikk, høy fart og nærme land, og der det er mye kryssende trafikk, som inne i Holmenbukta, sier ordfører Lene Conradi, som også er klar på at det er hensyn å ta den andre veien også. – Vi synes det var litt dramatisk i første runde å si fem knop innenfor alle skjær. Vi har vært opptatt av det som er motorisert, men seilbrettene kommer jo opp i 15–20 knop, hvis de skal få lov å stå innaskjærs. Og så har du de som driver med vannsportaktiviteter. De må da dra langt ut på fjorden for å kunne gjøre det, med en slik grense. Det er mange hensyn å ta., sier Conradi til Budstikka.

Redningsselskapet har utvilsomt mye kompetanse hva angår ferdsel på sjøen og redningsoppdrag og er en sikkerhetsfaktor som Kyst-Norge ikke kan være foruten. Men Redningsselskapet innvolverer seg stadig mer i det politiske spill der de etter vår oppfatning såvisst ikke hører hjemme. Sist når de i rikspolitikken kalte det for en skandale at det ikke ble påbud om å bruke redningsvest i åpne båter og nå altså om fartsgrenser i lokalpolitikken.

Vi synes Redningsselskapet skulle holde seg til sin kjernevirksomhet: Redde liv, berge verdier, verne kystmiljøet og drive opplysnings- og ulykkesforebyggende arbeid for å bedre sikkerheten til de som ferdes langs sjøen.
Muligens kan de her skjule seg bak det siste punktet når de bedriver riks-og lokalpolitikk. Vi synes ikke det.

Hans Due
Sjefredaktør
Båtmagasinet

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.