Lettere motorer fra Suzuki

Lettere motorer fra Suzuki

Japanske Suzuki har kuttet vekt og forbruk på de nye versjonene av firetakterne på 100, 115 og 140 hk.

Av Lars Kristian Larsen

Det er ikke så mye nytt under dekselet på de nye versjonene av DF100,  DF115 og DF140, men noen oppgraderinger er gjort. Forbrenningssystemet er blitt utviklet ytterligere med Suzukis såkalte "Lean Burn"-system, som enkelt forklart går ut på at blandingsforholdet mellom luft og bensin effektiviseres i størstedelen av motorens turtallsområde. Motoren går magrere ettersom den brenner mer luft og mindre bensin. Effekten er størst i marsjfart.

Redusert drivstofforbruk
Blokka er fortsatt en 16-ventilert firesylindret toliter på alle de tre modellene. Det ulike antall hestekrefter er elektronisk styrt. Sammenligner man den nye 140-hesteren med den gamle er drivstofforbruket redusert med 14 prosent i marsjfartsområdet.

Vekta er redusert fra 186 til 179 kilo for vanlig langstammet motor. 3.6 av disse kiloene er tatt fra selve motordekselet, som nå har fått et mer aggressivt utseende. S-en kjent fra Suzukis billogo har nå fått en fremtredende plass foran på dekselet, mens nye dekaler sørger for den sportslige looken.

Motorene kommer for salg i Norge i oktober i år.
Norsk importør er Erling Sande AS i Drammen.

Tekniske data Suzuki DF140A
Effekt i hk (kw): 140(103)
Maks turtall: 5.600-6.200
Motortype: 4-sylindret rekkemotor
Drivstoffsystem: Elektronisk innsprøytning EFI
Generator: 40 amp
Girutveksling: 2.59:1
Vekt: 179 kg
Opplysninger: www.erlingsande.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.