Lettdrevet bruksbåt

Lettdrevet bruksbåt

Svenskene utvikler stadig nye og mer eller mindre særegne aluminiumsbåter. Siste nyhet er Skargard 24.

Av Atle Knutsen

Skargard 24 er en svært lettdrevet bruksbåt som leveres med motorer fra 20 til 80 hk.
Fotografen Sören Colbing står bak foretaket. Båtene bygger på tanken brukervennlighet og muligheten til å skli ganske ubemerket rundt i skjærgården med god fart selv med liten motor. Med 20 hk klarer båten ni knop, mens den går 22 knop med 80 hk.
Båtene leveres med høy vindskjerm, med eller uten hardtop, og brede dollbord for enkel adkomst frem på fordekk, hvor det er kraftige rekker.

To nye modeller er under planlegging. Skargard 32 og 32 C er båter som bygger på samme konsept. C-modellen får en romslig lugar, samt toalett og liten bysse.

Tekniske data - Skargard 24
Lengde: 7,30 meter
Bredde: 2,40 meter
Dyptgående: 0,45 meter
Vekt uten motor: 1350 kilo
Pris med 40 hk: 495 000 svenske kroner
Opplysninger: www.skargardboats.se

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.