Lett match

Like fornøyd etter mange års bruk:

Lett match

Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.

Vaskemiddelet er sterkt, og krever at du også bruker den tilhørende sealer/voksen for å tette porene i båten. Jeg har også en sprayflaske med vann i nærheten hvis du må jobbe i solsteken. Da er det alltid greit å spraye på litt vann så ikke vaskemiddelet tørker ut. Det skal nemlig ikke tørke på jolla før du rekker å tørke med bort møkka. Med vann, får du litt ekstra tid. Jobben gjør du enklest med snilleste «grillskrubben" og godt med filler og poleringspapir.

    Best er det med skygge eller overskyet vær når du gjør jobben. Det blir mindre stressende. Voksen kan trygt brukes i solskinn. Regn med tre til fire timers jobb på en jolle på rundt tre meter, og spander gjerne en såpevask (Zalo er alltid greit) mellom vask og polering.

Enkle men effektive å fjerne ruskjell med.
Enkle men effektive å fjerne ruskjell med.

Ruskjell,

Den oppblåsbare skal ikke ligge lenge ute før groen kommer. Den verste fienden er ruskjell. Mitt enkle «gubberåd» er på skrape dem av med en spiseskje. Da skraper du av «byggverket» uten å lage sår i materialet. Den hvite «grunnmuren» som sitter igjen etterpå, fjerner du enkelt med stålull.

Du finner forhandlere ved å gå inn på: http://www.govi.no/forhandler/

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.