Lett el-påhenger

Lett el-påhenger

Med en motorvekt på 6,5 kg og en batteripakke på 2,8 kg er EP Carry både lett å hanskes med og grei å stue bort. Lettest på markedet, hevder produsenten.

Motoren er beregnet på joller, robåter og annet «flytetøy» på under tre meter og 300 kg, opplyser produsenten. Det blir ofte lett akrobatikk når en påhenger skal monteres på jolla som flyter ved moderfartøyet. Jo mindre båt og jolle, jo mer akrobatikk. Med denne lettvekteren burde det være mulig med en motorisert lettbåt til selv de minste turbåtene. Ikke minst er en slik motor midt i blinken for minstens første møte med båtmanøvrereing, - både sakte, trygt og stillegående. For deg som pakker bort den oppblåsbare underveis er en slik løsning verdt å overveie.

Grei rekkevidde

De fleste jollene vil oppnå mellom 3,3 og 4,5 knop og på full gass vil rekkevidden være 1 time = 3,3 til 4,5 Nm, på halv gass 2 timer = 5 til 7 Nm og på sakte fart 3 - 7 timer = 7 til 11 Nm.

    Den lange styrekulten er laget slik for at det skal være komfortabelt å sitte i båten, kombinert med at den er vektarm for å heve motoren hvis du skal inn på grunt vann. Da slipper du å lene deg over akterspeilet for å tilte opp motoren. Undervannshuset er vannsmurt.

Mer på: https://www.electricpaddle.com/

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.