Lett el-påhenger

Lett el-påhenger

Med en motorvekt på 6,5 kg og en batteripakke på 2,8 kg er EP Carry både lett å hanskes med og grei å stue bort. Lettest på markedet, hevder produsenten.

Motoren er beregnet på joller, robåter og annet «flytetøy» på under tre meter og 300 kg, opplyser produsenten. Det blir ofte lett akrobatikk når en påhenger skal monteres på jolla som flyter ved moderfartøyet. Jo mindre båt og jolle, jo mer akrobatikk. Med denne lettvekteren burde det være mulig med en motorisert lettbåt til selv de minste turbåtene. Ikke minst er en slik motor midt i blinken for minstens første møte med båtmanøvrereing, - både sakte, trygt og stillegående. For deg som pakker bort den oppblåsbare underveis er en slik løsning verdt å overveie.

Grei rekkevidde

De fleste jollene vil oppnå mellom 3,3 og 4,5 knop og på full gass vil rekkevidden være 1 time = 3,3 til 4,5 Nm, på halv gass 2 timer = 5 til 7 Nm og på sakte fart 3 - 7 timer = 7 til 11 Nm.

    Den lange styrekulten er laget slik for at det skal være komfortabelt å sitte i båten, kombinert med at den er vektarm for å heve motoren hvis du skal inn på grunt vann. Da slipper du å lene deg over akterspeilet for å tilte opp motoren. Undervannshuset er vannsmurt.

Mer på: https://www.electricpaddle.com/

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Beslutningen om å beholde den nåværende grensen er i tråd med transport- og kommunikasjonskomiteens innstilling, og kom fram i Stortingsmøtet tirsdag, melder NTB.
Med en motorvekt på 6,5 kg og en batteripakke på 2,8 kg er EP Carry både lett å hanskes med og grei å stue bort. Lettest på markedet, hevder produsenten.
Her ser du den asymetriske løsningen med gangvei til soldekket forut.
Nye Beneteau Flyer 10 er bygd for solskinn, fart og hygge for opptil 11, men er langt fra dum som feriebåt for fire. Franskmennene kaster seg på påhengertrenden, så får fremtiden vise om dette er fremtiden, også for turbåtfolket.
Den nye allværsbåten, «Sting 600 PRO HT», vises for første gang på messen «Dra til sjøs» i Bergen/Sotra. Innendørsmessen vil bli avholdt i Straume Idrettspark 31. januar til 3. februar 2019.
Petter Andre Søreng, er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet. (Foto: Torbein K.Gamst/Sjøfartsdirektoratet)
I 2018 registrerte Sjøfartsdirektoratet 23 omkomne ved bruk av fritidsfartøy i norsk farvann. Dette er seks færre enn i 2017, og det laveste tallet siden 2001, melder direktoratet på sine nettsider.
Her blir Nathan Rogers tatt ombord i RNLI-skøyta etter å ha bli slept "hjem" etter egen båt i 4,3 nautiske mil i iskalt vann i en time
Ferdig med dagens fiske satte Nathan Rogers kurs på autopiloten mot hjemmehavna, tok av redningsvesten og skulle flytte kraftblokka da en sjø sendte ham overbord. Han ble slept etter båten de drøye 4,3 nautiske milene til hjemmehavna og overlevde.
HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.
Hos ekspertisen blir en prosents forbedring på propelleffekt sett på som en kraftig forbedring. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.