Laveste antall omkomne med fritidsbåt siden 2001

petter_andre_soereng_tkg4662.jpg

Petter Andre Søreng, er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet. (Foto: Torbein K.Gamst/Sjøfartsdirektoratet)
Petter Andre Søreng, er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet. (Foto: Torbein K.Gamst/Sjøfartsdirektoratet)

Laveste antall omkomne med fritidsbåt siden 2001

I 2018 registrerte Sjøfartsdirektoratet 23 omkomne ved bruk av fritidsfartøy i norsk farvann. Dette er seks færre enn i 2017, og det laveste tallet siden 2001, melder direktoratet på sine nettsider.

– Det er positivt å se en så markert nedgang i antall omkomne. 23 er fremdeles 23 for mange, men tallene går riktig vei, og vi håper at denne trenden også vil fortsette i 2019, sier Petter Andre Søreng, som er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet.

I treårsperioden 2013 – 2015 omkom i gjennomsnitt 33 personer hvert år. Snittet for de tre siste årene er 26 omkomne.

– De fleste dødsfall skjer om sommeren. 2018 var en relativt fin sommer med mange på sjøen, noe som gjør nedgangen er enda mer positiv. Vi ser og av båtlivsundersøkelsen, som ble presentert våren 2018, at antallet fritidsbåter i Norge øker, påpeker Søreng.

 15 nordmenn

Av de 23 omkomne var det 15 nordmenn, mens de øvrige omkomne var fra ulike europeiske land. Menn er fortsatt overrepresenterte i statistikken, men 2018 skiller seg ut med fire kvinner blant de omkomne. Sjøfartsdirektoratet har registrert elleve omkomne som ikke benyttet redningsvest eller annet flyteutstyr, og åtte omkomne hvor flyteutstyr ble benyttet. Vi har også fire saker hvor det er uvisst om flyteutstyr ble brukt.

Blant de 23 omkomne i 2018 skyldes 13 dødsfall skipsulykker (grunnstøting, kantring m.m), mens 10 dødsfall skyldes rene personulykker. Blant de ti dødsulykkene som skyldes personulykker var ni fall til sjø, mens den siste hendelsen var en støtskade som følge av seilebåtbom, som medførte at vedkommende ble kastet på sjøen.

 Forebyggende arbeid

– Fra Sjøfartsdirektoratets side vil det også i 2019 være fokus på holdningsskapende arbeid. I Båtlivsundersøkelsen 2018 sier ni av ti at de har flyteutstyr til alle om bord, og to av tre sier at alle om bord alltid bruker godkjent flyteutstyr. Vi har og et godt samarbeid med andre offentlige etater og private organisasjoner i sikkerhetsarbeidet rettet mot fritidsfartøy. Det gjør at vi håper og tror at den fine utviklingen fortsetter i 2019, avslutter Søreng.

Sjøfartsdirektoratet har fått i oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet å utarbeide en handlingsplan for å få ned ulykkestallene. Dette arbeidet starter opp nå i 2019 i samarbeid med sakkyndig råd for fritidsfartøy, hvor flere organisasjoner og offentlige etater er med.

Detaljene bak tallene finner du her:

https://www.sdir.no/contentassets/3a0320375cd84d43944d69cfebd1bcae/dodsulykker-fritidsfartoy-2018.pdf?t=1546954235803

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Yachtgiganten Ferretti har allerede underlagt seg Pershing, Itama, Mochi Craft, Riva, CRN and Custom Line. Nå er designgiganten Wally innlemmet i familien.
Beslutningen om å beholde den nåværende grensen er i tråd med transport- og kommunikasjonskomiteens innstilling, og kom fram i Stortingsmøtet tirsdag, melder NTB.
Med en motorvekt på 6,5 kg og en batteripakke på 2,8 kg er EP Carry både lett å hanskes med og grei å stue bort. Lettest på markedet, hevder produsenten.
Her ser du den asymetriske løsningen med gangvei til soldekket forut.
Nye Beneteau Flyer 10 er bygd for solskinn, fart og hygge for opptil 11, men er langt fra dum som feriebåt for fire. Franskmennene kaster seg på påhengertrenden, så får fremtiden vise om dette er fremtiden, også for turbåtfolket.
Den nye allværsbåten, «Sting 600 PRO HT», vises for første gang på messen «Dra til sjøs» i Bergen/Sotra. Innendørsmessen vil bli avholdt i Straume Idrettspark 31. januar til 3. februar 2019.
Petter Andre Søreng, er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet. (Foto: Torbein K.Gamst/Sjøfartsdirektoratet)
I 2018 registrerte Sjøfartsdirektoratet 23 omkomne ved bruk av fritidsfartøy i norsk farvann. Dette er seks færre enn i 2017, og det laveste tallet siden 2001, melder direktoratet på sine nettsider.
Her blir Nathan Rogers tatt ombord i RNLI-skøyta etter å ha bli slept "hjem" etter egen båt i 4,3 nautiske mil i iskalt vann i en time
Ferdig med dagens fiske satte Nathan Rogers kurs på autopiloten mot hjemmehavna, tok av redningsvesten og skulle flytte kraftblokka da en sjø sendte ham overbord. Han ble slept etter båten de drøye 4,3 nautiske milene til hjemmehavna og overlevde.
HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.