Laveste antall omkomne med fritidsbåt siden 2001

petter_andre_soereng_tkg4662.jpg

Petter Andre Søreng, er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet. (Foto: Torbein K.Gamst/Sjøfartsdirektoratet)
Petter Andre Søreng, er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet. (Foto: Torbein K.Gamst/Sjøfartsdirektoratet)

Laveste antall omkomne med fritidsbåt siden 2001

I 2018 registrerte Sjøfartsdirektoratet 23 omkomne ved bruk av fritidsfartøy i norsk farvann. Dette er seks færre enn i 2017, og det laveste tallet siden 2001, melder direktoratet på sine nettsider.

– Det er positivt å se en så markert nedgang i antall omkomne. 23 er fremdeles 23 for mange, men tallene går riktig vei, og vi håper at denne trenden også vil fortsette i 2019, sier Petter Andre Søreng, som er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet.

I treårsperioden 2013 – 2015 omkom i gjennomsnitt 33 personer hvert år. Snittet for de tre siste årene er 26 omkomne.

– De fleste dødsfall skjer om sommeren. 2018 var en relativt fin sommer med mange på sjøen, noe som gjør nedgangen er enda mer positiv. Vi ser og av båtlivsundersøkelsen, som ble presentert våren 2018, at antallet fritidsbåter i Norge øker, påpeker Søreng.

 15 nordmenn

Av de 23 omkomne var det 15 nordmenn, mens de øvrige omkomne var fra ulike europeiske land. Menn er fortsatt overrepresenterte i statistikken, men 2018 skiller seg ut med fire kvinner blant de omkomne. Sjøfartsdirektoratet har registrert elleve omkomne som ikke benyttet redningsvest eller annet flyteutstyr, og åtte omkomne hvor flyteutstyr ble benyttet. Vi har også fire saker hvor det er uvisst om flyteutstyr ble brukt.

Blant de 23 omkomne i 2018 skyldes 13 dødsfall skipsulykker (grunnstøting, kantring m.m), mens 10 dødsfall skyldes rene personulykker. Blant de ti dødsulykkene som skyldes personulykker var ni fall til sjø, mens den siste hendelsen var en støtskade som følge av seilebåtbom, som medførte at vedkommende ble kastet på sjøen.

 Forebyggende arbeid

– Fra Sjøfartsdirektoratets side vil det også i 2019 være fokus på holdningsskapende arbeid. I Båtlivsundersøkelsen 2018 sier ni av ti at de har flyteutstyr til alle om bord, og to av tre sier at alle om bord alltid bruker godkjent flyteutstyr. Vi har og et godt samarbeid med andre offentlige etater og private organisasjoner i sikkerhetsarbeidet rettet mot fritidsfartøy. Det gjør at vi håper og tror at den fine utviklingen fortsetter i 2019, avslutter Søreng.

Sjøfartsdirektoratet har fått i oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet å utarbeide en handlingsplan for å få ned ulykkestallene. Dette arbeidet starter opp nå i 2019 i samarbeid med sakkyndig råd for fritidsfartøy, hvor flere organisasjoner og offentlige etater er med.

Detaljene bak tallene finner du her:

https://www.sdir.no/contentassets/3a0320375cd84d43944d69cfebd1bcae/dodsulykker-fritidsfartoy-2018.pdf?t=1546954235803

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.