Lasteskip på grunn - fullastet med olje

Lasteskip på grunn - fullastet med olje

Kystverket er i full beredskap etter at lasteskipet "Crete Cement" grunnstøtte onsdag morgen utenfor Fagerstrand på Nesodden, lastet med 140 tonn olje. Skipet har fått hull i skroget og det fryktes nå at sementskipet skal være en miljøbombe. (19.11.08)

Av Therese Vågen

Kystverket ser svært alvorlig på grunnstøtingen og sammen med det interkommunale utvalget mot akutt forurensning (IUA) i Indre Oslofjord, og staten har nå mobilisert oljevernressurser i området. I følge Kystverkets beredskapsavdeling er det foreløpig ikke meldt om forurensing fra fartøyet som er i ferd med å synke. 

Frykter oljesøl
Skipet skal i følge Kystverket være lastet med 115 tonn fyringsolje, 19 tonn marin diesel, 5 tonn smøreolje, samt 4500 tonn sement. Det fryktes nå at det Bahamas-registrerte sementfartøyet skal være en miljøbombe, og at oljesøl skal lekke ut og forurense Oslofjorden. Båten tar inn vann og det er tatt i bruk pumper for å få vannet ut, men det er usikkert hvor lenge en klarer å holde havaristen flytende.

Taubåten "Balder" skal nå være på stedet, mens Kysteverkets "Oljevern 03" og kystvaktskipet KV "Nornen" er tilkalt. Begge disse har oljevernutstyr om bord. Oljevernutstyr fra Statoil Fagerstrand skal også være mobilisert.

Hull i skroget
Det var i morgentimene onsdag at skipet gikk på grunn. I følge Kystverket skal sementskipet deretter ha kommet seg løs for egen maskin, men med en flenge i skroget. Mannskapet på 13 ble evakuert ettersom en fryktet at skipet ville drive av og synke.

Det 97 meter lange skipet skal være eid av Kristian Gerhard Jebsens Skipsrederi AS i Bergen (KGJS Cement AS). Lastebåten var på vei fra Brevik i Telemark til Slemmestad i Buskerud da grunnstøtingen skjedde.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.