Lanserer undervannsdrone til båtfolket

drone.jpg

UNDSERVANNSDRONE: Med fire thrustere kan du styre denne undervannsdroen fra båten.
UNDSERVANNSDRONE: Med fire thrustere kan du styre denne undervannsdroen fra båten.

Lanserer undervannsdrone til båtfolket

Under båtmessen «Sjøen for Alle» lanserer det norske teknologiselskapet Blueye Robotics en undervannsdrone som er spesialdesignet for båtfolk og andre som ferierer ved sjøen.

– Båt- og hytteeiere elsker sjøen, men det som er under havoverflaten har så langt vært lite tilgjengelig for folk flest. Vår undervannsdrone muliggjør utforsking av havet under overflaten for både store og små, sier Christine Spiten, gründer og markedsdirektør i Blueye Robotic i en pressemelding.
Med Blueyes undervannsdrone kan man dykke dypere enn fritidsdykkere, helt trygt og uten å bli våt, fra båt eller land. Men undervannsdronen byr ikke bare på lek og moro; den kan også være svært nyttig for å sjekke tilstand på forankring, skrog eller propell.
150 meters dyp
Undervannsdronen Blueye Pioneer er utviklet og testet under krevende forhold i norske farvann., sier produsenten i en pressemelding. Blueye Robotics springer ut fra det maritime forskningsmiljøet og Senter for Autonome Marine Operasjoner og Systemer (AMOS) ved NTNU.
– Ved hjelp av verdensledende undervannsekspertise har vi utviklet en drone som takler krevende forhold og sterke strømmer. Den er utviklet for å tilfredsstille industrielle pålitelighetskrav for undervannsoperasjoner, men har en brukervennlighet og funksjonalitet som er tilpasset forbrukere av alle aldre, sier Spiten.
Fire kraftige thrustere

Blueye Pioneer er utrustet med fire kraftige thrustere som kan bringe dronen ned til hele 150 meters dyp. Live video sendes gjennom en tynn kabel opp til en bøye på overflaten og trådløst til bruker – enten man er ombord i båt eller på land. For å gi brukere den beste opplevelsen under vann, har selskapet lagt særlig stor vekt på lyssensitivitet i kameraløsningen.
All teknologien brukeren trenger er pakket inn i en komplett, bærbar havdrone (7 kg) med et enkelt og brukervennlig grensesnitt, som tydelig har satt brukeren i fokus. Størrelsen på dronen er 46 cm x 36 cm x 26 cm. Brukere styrer dronen enkelt fra egen smarttelefon, nettbrett eller maske ved hjelp av Blueye-appen. Man kan dele opplevelsen gjennom å la venner koble seg på videostrømmen direkte on-site, eller via nettverk og sosiale media.
– Vi tror svært mange ønsker å oppdage hvor fantastisk havet er – også under overflaten. Vi håper og tror derfor at undervannsdroner blir et populært tilskudd til båter og hytter langs kysten vår, sier Spiten i pressemeldingen. Men den koster. Ordinær pris er 37.000 kroner

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.
TETT I TETT: Seilbåter tett i tett i Tønsberg i dag (Foto:Amund Rich.Løken).
Trolig har det aldri vært flere båter samlet i kanalen i Tønsberg. Færderseilasen har Tønsberg som endehavn. Det er et båteventyr uten like. Denne gangen er det seilbåtene som dominerer.
Suzuki har akkurat lansert sin største båtmotor noensinne, en 350 hesters V6 – med doble propeller.
100 ÅR: I dag er det 100 år siden Roald Amundsens Maud ble sjøsatt i Vollen. (Foto: Norsk Polarinstitutt).
I dag er det 100 år siden Roald Amundsens «Maud» ble sjøsatt på stranda utenfor Oslofjordmuseet i Vollen i Asker. Den stolte skuta ble bygget ved det anerkjente Christian Jensens båtbyggeri.
NESTENULYKKE: Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)
- Det skjer altfor mange ulykker og nestenulykker på sjøen i dag. Mange av disse ulykkene kan unngås ved at fritidsbåtførerne setter seg mer inn i sjøveisreglene. Det er blant annet viktig at alle kjenner til vikepliktsreglene, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.