Laksemerder på innsiden av Bastøy?

Lakseoppdrett.jpg

LAKSEOPPDRETT: Blir det gitt klarsignal til lakseoppdrett ved Bastøy? Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad, NTB/Scanpix.
LAKSEOPPDRETT: Blir det gitt klarsignal til lakseoppdrett ved Bastøy? Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad, NTB/Scanpix.

Laksemerder på innsiden av Bastøy?

Lakseoppdrett kan bli en realitet også i Indre Oslofjord. Kystverket har sagt ja til fiskeoppdrett innenfor fangeøya Bastøy utenfor Horten.

Mens langtidsfanger holdes i forvaring på Bastøy utenfor Horten, kan laks holdes i merder i fjorden rett på innsiden. Kystverket har sagt ja til et prosjekt initiert av den lokale skipper Mads Bækkelund og hans allierte i Fjord Visjon Lax. Nå er det opp til Fiskeridirektoratet å gi sitt endelige ja.
Lokal skepsis
Skipperen sider til nettstedet Vestviken 24 at «vi må sørge for at folket er godt nok opplyst. Horten har en teknologisk kultur, som også passer til fiskeoppdrett». Han referer til den skepsis som er kommet i lokalpressen om forslaget sitt.
-Det er kommentert i et leserinnlegg at fosforen i avfallet til fisken ville skape forurensing. Sånn sett skulle det jo ikke vært noe fisk i sjøen da, spøker Bækkelund til nettstedet. Han er imidlertid tydelig på at avfallet til fisken ikke kommer til å spre seg ut i havet, men bli liggende på bunnen av merdene.
Ny attraksjon?
– Avfallet vil bli hentet ut av merdene, fraktet til land og sitt eget mikro-biogassanlegg som raffinerer avfallet til drivstoff, forklarer han.
– Og mat til fisken er ikke noe problem i dette området. Det er mye østers i sjøen, sier han og klarer samtidig heller ikke å forstå motstanden mot oppdrett.
-Det er enorme økonomiske mulighetene og profitten vil bli liggende i lokalområdet, sier han.
Blir det noe av ideen, må båtfolket velge seg en trasé enda nærmere fastlandet. På den annen side ligger det jo an til en ny og litt uvanlig attraksjon også i Oslofjord. 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

1000 HK: Her er Volvo Pentas nye monster på 1000 hk.
Er det rå kraft som gjelder, kan du kjøpe Volvo Pentas nyhet D13 på 1000 hk. Dette er den hittil kraftigste dieselmotorene svenskene har laget.
SEILER IGJEN: Gledens dag i Tønsberg. Saga Oseberg får lov til å seile igjen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix.
Nærings- og fiskeridepartementet har omgjort deler av Sjøfartsdirektoratets vedtak, slik at Saga Oseberg igjen kan seile med passasjerer i Tønsberg havn.
VOLVO-MOTORER: De skal fortsatt hete 7 og være verdens største utenbordsmotorer, men nå er Volvo Penta hovedeier.
Volvo Penta har blitt hovedaksjonær i amerikanske Seven Marine som produserer verdens kraftigste utenbordsmotorer.
SKROGVASK: Med børster under båten rengjør denne maskinen båten raskt og effektivt.
Nå er det slutt på tidkrevende båtpuss og bruk av bunnstoff full av giftige tungmetaller. Nå kan båteierne i Asker gjøre båtvasken unna på 15 minutter, og det mens båten ligger i vannet!
SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.