Kystradiostasjoner legges ned

24153788.jpg

SLUTT: 1. januar neste år er kroken på døra for Tjøme Radio i Horten og to andre kystradiostasjoner..
SLUTT: 1. januar neste år er kroken på døra for Tjøme Radio i Horten og to andre kystradiostasjoner.

Kystradiostasjoner legges ned

1. januar neste år er det over og ut for Tjøme Radio, Florø Radio og Vardø Radio. I morges ble de ansatte på stasjonene informert om avgjørelsen.

-Det er alvorlig nok at vi nå mister kystradiooperatører med unik kompetanse og at tre kystradiostasjoner blir lagt ned. Det vanskeligste er likevel at dette skjer på bekostning av sikkerheten til sjøs, sier hovedtillitsvalgt Kosom Alexander Skaale til NRLK
Digital infrastruktur.
Nedleggelsene skjer i sammenheng med overgang til fulldigital infrastruktur og ny teknisk plattform. I følge pressemelding fra Telenor betyr det større fleksibilitet, robust og effektiv drift med færre og større kystradiostasjoner. Telenor slår også fast at moderniseringen gjør at man ikke lenger er avhengig av spredte stasjoner. Ogsaå den nye tjenesten har 24 timers tilgjengelighet på nød- og sikkerhetstjenester langs kysten, både for fritidsbåter, yrkesfartøy og offshoreinstallasjoner.
Bodø og Rogaland som før
De to kystradiostasjonene Bodø og Rogaland Radio fortsetter som kystradiostasjoner. Begge er samlokalisert med hovedredningssentralen
Samlokalisering er en viktig faktor som har vært avgjørende for beslutningen om at Bodø og Rogaland fortsetter som kystradiostasjoner, sier Telenor i pressemeldingen. De nye navnene blir Kystradio Sør og Kystradio Nord.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.
TETT I TETT: Seilbåter tett i tett i Tønsberg i dag (Foto:Amund Rich.Løken).
Trolig har det aldri vært flere båter samlet i kanalen i Tønsberg. Færderseilasen har Tønsberg som endehavn. Det er et båteventyr uten like. Denne gangen er det seilbåtene som dominerer.
Suzuki har akkurat lansert sin største båtmotor noensinne, en 350 hesters V6 – med doble propeller.
100 ÅR: I dag er det 100 år siden Roald Amundsens Maud ble sjøsatt i Vollen. (Foto: Norsk Polarinstitutt).
I dag er det 100 år siden Roald Amundsens «Maud» ble sjøsatt på stranda utenfor Oslofjordmuseet i Vollen i Asker. Den stolte skuta ble bygget ved det anerkjente Christian Jensens båtbyggeri.
NESTENULYKKE: Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)
- Det skjer altfor mange ulykker og nestenulykker på sjøen i dag. Mange av disse ulykkene kan unngås ved at fritidsbåtførerne setter seg mer inn i sjøveisreglene. Det er blant annet viktig at alle kjenner til vikepliktsreglene, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.