Kystradiostasjoner legges ned

24153788.jpg

SLUTT: 1. januar neste år er kroken på døra for Tjøme Radio i Horten og to andre kystradiostasjoner..
SLUTT: 1. januar neste år er kroken på døra for Tjøme Radio i Horten og to andre kystradiostasjoner.

Kystradiostasjoner legges ned

1. januar neste år er det over og ut for Tjøme Radio, Florø Radio og Vardø Radio. I morges ble de ansatte på stasjonene informert om avgjørelsen.

-Det er alvorlig nok at vi nå mister kystradiooperatører med unik kompetanse og at tre kystradiostasjoner blir lagt ned. Det vanskeligste er likevel at dette skjer på bekostning av sikkerheten til sjøs, sier hovedtillitsvalgt Kosom Alexander Skaale til NRLK
Digital infrastruktur.
Nedleggelsene skjer i sammenheng med overgang til fulldigital infrastruktur og ny teknisk plattform. I følge pressemelding fra Telenor betyr det større fleksibilitet, robust og effektiv drift med færre og større kystradiostasjoner. Telenor slår også fast at moderniseringen gjør at man ikke lenger er avhengig av spredte stasjoner. Ogsaå den nye tjenesten har 24 timers tilgjengelighet på nød- og sikkerhetstjenester langs kysten, både for fritidsbåter, yrkesfartøy og offshoreinstallasjoner.
Bodø og Rogaland som før
De to kystradiostasjonene Bodø og Rogaland Radio fortsetter som kystradiostasjoner. Begge er samlokalisert med hovedredningssentralen
Samlokalisering er en viktig faktor som har vært avgjørende for beslutningen om at Bodø og Rogaland fortsetter som kystradiostasjoner, sier Telenor i pressemeldingen. De nye navnene blir Kystradio Sør og Kystradio Nord.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

1000 HK: Her er Volvo Pentas nye monster på 1000 hk.
Er det rå kraft som gjelder, kan du kjøpe Volvo Pentas nyhet D13 på 1000 hk. Dette er den hittil kraftigste dieselmotorene svenskene har laget.
SEILER IGJEN: Gledens dag i Tønsberg. Saga Oseberg får lov til å seile igjen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix.
Nærings- og fiskeridepartementet har omgjort deler av Sjøfartsdirektoratets vedtak, slik at Saga Oseberg igjen kan seile med passasjerer i Tønsberg havn.
VOLVO-MOTORER: De skal fortsatt hete 7 og være verdens største utenbordsmotorer, men nå er Volvo Penta hovedeier.
Volvo Penta har blitt hovedaksjonær i amerikanske Seven Marine som produserer verdens kraftigste utenbordsmotorer.
SKROGVASK: Med børster under båten rengjør denne maskinen båten raskt og effektivt.
Nå er det slutt på tidkrevende båtpuss og bruk av bunnstoff full av giftige tungmetaller. Nå kan båteierne i Asker gjøre båtvasken unna på 15 minutter, og det mens båten ligger i vannet!
SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.