Kunsten å sette vannlinje

15_118.jpg

Vær nøye med teipingen. Da får du en rett og fin vannlinje.
Vær nøye med teipingen. Da får du en rett og fin vannlinje.

Kunsten å sette vannlinje

Å sette en riktig og pen vannlinje kan være litt av en utfordring. Her er de beste tipsene.

Trond og Stein Erik Savland, som står bak Dolvik Båt, er samstemte i at det er en nærmest umulig oppgave å sette en vannlinje på en båt som ikke har vært på sjøen. De gir oss de beste tipsene. 
Ekspertene hos Dolvik Båt er enige om at den eneste måten som fungerer for å sette en korrekt vannlinje på en ny båt, er å sette den på sjøen. Rådet er at det er viktig å laste opp båten til normal bruksvekt. Dieseltanker og vanntanker bør være fylt opp. Hvor høy vannlinjen skal være er mye diskutert, og til en viss grad en smakssak. Noen mener at to centimeter er bra, andre ønsker en høyere vannlinje. Våre eksperter anbefaler en vannlinje på fem centimeter over vannet bak. De anbefaler en noe stigende vannlinje, til cirka 7 centimeter fremme. Selvfølgelig litt avhengig av båt. Om vannlinjen er like høy hele veien vil det se ut som om den stuper fremme. Om båten har ligget en tid på vannet vil vannlinjen gi seg selv. Det vil bli en skittrand som avslører hvordan båten ligger i vannet.

Sett fast en vannfast tusj til en isoporkloss og før den rundt båten mens begge flyter.

 
Vannfast tusj
For å sette vannlinjen på en ren båt bruker du en vannfast tusj. Det holder egentlig å sette av et merke bak cirka 5 centimeter over vannet og cirka 7 centimeter fremme, og sette hele linjen når du tar båten på land igjen. Om du ikke kommer til fra kaien eller båsen kan du ta ut jollen. Pass bare på å gjøre det på en stille dag når båten ligger i ro. Du kan også stiple opp hele linjen, ved å sette små merker med tusjen med 20-30 centimeters mellomrom. 
Et annet triks er å feste en tusj på et isoporflak i riktig tykkelse (ut i fra hvor høy vannlinje du skal ha) og føre dette rundt båten. Ikke trekk hele linjen, men la spissen av tusjen berøre skroget med jevne mellomrom. Dette kan gjøres fra jollen eller fra båsen. Båsene har ofte utriggere for vandring bare på den ene siden. Da må du snu båten for å komme hele veien rundt. 
Så settes vannlinjen
Ekspertenes anbefaling er å sette merker fremme og bak, og så sette båten på land igjen. Sørg for at båten settes mest mulig plant i krybbe eller på bukker. De profesjonelle pleier å bruke en laser for å trekke vannlinjen ut i fra merkene akter og i baug. Da settes laseren på stativ omtrent midt på og så merker man vannlinjen punktvis med tusj ut i fra dette. Gyroen på laseren må slås av. De fleste har imidlertid ikke en laser for hånden, selv om de ikke koster mye i dag. En annen sak er at det må være litt plass rundt båten for å bruke laser, og det er det ikke sikkert man har der båten står plassert. En enkel metode er å sette opp en bukk på tvers i forkant av båten og så legge en bjelke som er litt lengre enn båtens største bredde i vater over bukken. Man tar så en snor og teiper denne til vannlinje-merket bak. Snoren skal ha et lodd i enden og legges over bjelken fremme. Loddet må være så tungt at det er strekk i hyssingen, bruk for eksempel en skiftenøkkel. 
Begynn å merke linjen lengst bak. Sett merker med jevne mellomrom. Etter hvert som du jobber deg fremover føres snoren med lodd nærmere baugen og endelig helt inntil. Gjør så det samme på andre siden. På hekken er det greid å lage en rett linje tvers over. Samme metoden kan brukes ved at du legger snoren over bukken og setter på en kraftig arbeidslampe et stykke bak snoren. Da vil snoren lage en skygge som du kan bruke til å sette merker etter med tusjen. Om du ikke har en bukk fremme kan du gjøre det så enkelt at du lager til en lekt og fester en snor i samme høyde som merket fremme. Du fører så listen, som selvfølgelig står vertikalt, nærmere og nærmere baugmerket mens noen setter av merker med tusj. Eventuelt at du bruker den for å kaste skygge. Denne metoden er imidlertid ikke like nøyaktig og det kreves at man er to om arbeidet. 

Bruk en kvalitetstape. Denne kan sitte på en stund uten at den blir vrien å få av igjen.
Tips for teip
Når du så har stiplet vannlinjen er det tid for å teipe den med maskeringsteip. Betal noen kroner ekstra for å få en kvalitetsteip. Trond Savland påpeker at dersom du har mistet teiprullen i bakken, så bør den ikke brukes. Det samler seg lett lo og andre urenheter på sidene av teipen og den kan også være ”bulket”. Da får du ikke en skarp og ren linje. Ekspertene anbefaler en teip med det de kaller hard rygg. Det vil si at den ikke er elastisk. En kvalitetsteip vil ofte være lettere å fjerne, spesielt om den har stått på en stund. Ekspertene anbefaler en teip med bredde cirka 25 millimeter. Den blå maskeringsteipen er som regel den av best kvalitet, for eksempel Scotch blue.
- Du skal ikke teipe for korte stykker om gangen. Ikke stirr på det punktet du skal teipe, men et stykke fremover – akkurat som når man kjører bil. Strekk teipen ut med den ene hånden og legg den forsiktig inntil skrogsiden med den andre. Da kan du eventuelt løsne litt på den for å finjustere linjen. Når teipen ligger fint går du over med tommelen for å sørge for at den sitter godt, slik at det ikke kommer bunnstoff eller primer på baksiden.

Når det er ferdig stoffet, har du en rett og fin vannlinje. 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.
Hos ekspertisen blir en prosents forbedring på propelleffekt sett på som en kraftig forbedring. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Tyske Hanse har tatt over båtbyggerier i vansker. På motorbåtsiden er det norske Fjord og Engelske Sealine som er ryggraden. På Düsseldorfmessen i januar lanserer Sealine en ny toppmodell; Sealine C390.
Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.