Kompakt kvalitet

IMG_4735.jpg

ROMSLIG: Nordkapps Enduro 550 er en romslig skjærgårdsjeep.
ROMSLIG: Nordkapps Enduro 550 er en romslig skjærgårdsjeep.
Test av Nordkapp Enduro 550

Kompakt kvalitet

Nordkapp har sjøsatt en lekker skjærgårdsjeep på 5,5 meter, full av smarte løsninger.

Se bildeserie nederst i artikkelen..

Nordkapp har godt håndlag med det lille ekstra. Båtene er produsert i god kvalitet og representerer det beste fra norske produsenter, selv om den fysiske byggingen finner sted i Polen.

   Sist ut er en mindre skjærgårdsjeep båt, en 550 Enduro, en båt bygget over en tradisjonell lest. Likevel skiller den seg vesentlig ut fra sammenlignbare båter, både når det gjelder design og smarte løsninger. Man betaler litt mer for en Nordkapp, men følelsen av å få det lille ekstra, er absolutt til stede. Nordkapp tilhører klassen ”svært kurant”, og det reflekteres i annenhåndsmarkedet.

RYDDIG: Stor og ryddig konsoll i Nordkapp Enduro 550

Gjennomtenkt Enduro 550 er ført i pennen av husdesigner Espen Thorup. Ikke bare har han igjen fått til et meget behagelig skrog, båten bærer preg av lekre linjer og smarte løsninger. Legg for eksempel merke til de fire geniale fenderboksene innfelt i skroget, strategisk plassert der du normalt legger fendere ut.

Legg også merke til taukassene både foran og akter. I baugen en åpen boks med lokk hvor du lett kan ta ut tauet uten å åpne lokket! Akter en smart oppbevaringsplass under trinnet ved siden av sofaen. Trinnet kan dekkes av en pute som gjør sofaen stor, puten kan vippes opp og tjene som armlener, samtidig som du har åpnet for god passasje ut på plattformen. Vi savnet imidlertid et godt gripetak for passasjene i aktersofaen. Det bør være en smal sak å få til.

Praktisk kalesje Båten har en morsom kalesjeløsning. Nedslått befinner den seg i en garasje foran konsollen, en garasje som for øvrig også rommer solputen som forvandles salongen foran til en diger solplass. Oppslått gir kalesjen fin ly til føreren og en passasjer. Ytterligere to kan snike seg inn i det lille huset når seteryggen vippes litt frem og to og to sitter rygg mot rygg. Vi registrerte for øvrig under vår prøvetur at støynivået blir imponerende redusert under kalesjen.

   Men det er sol og sommer vi vil ha. Det er uten tøytak båten fremtrer som den perfekte dagsturbåt for den lille familie, eller for mor og far på kosetur.

Velfylt konsoll Du sitter eller stå behagelig bak en velfylt konsoll. Føreren sitter midt i båten og en passasjer kan greit komme seg inn og ut fra sideplassen uten at føreren må reise seg. Dette er en fin løsning, for på de fleste båter med sideplassert konsoll er passasjen låst inne. Riktig plassert på styrbord side av rattet sitter kontrollboksen. Kartplotteren er plassert fint i siktlinjen rett foran skipperen. I konsollen er det gjort plass til en hendig kjøleskuff. Den er ekstrautstyr, men siden det faktisk er plass til en så praktisk innretning i en så liten båt, så ta den med.

   På denne båten kan du henge på motorer fra 75 til 130 hestekrefter. Vår testbåt var utstyrt med en Evinrude E-tec 115 hester. Helt ideelt.  Med 115 hester kan du ha med deg både folk og utstyr uten at kjøreopplevelsen påvirkes vesentlig. Alene i båten oppnår du en toppfart tett oppunder 40 knop. Sjøegenskapene er aboslutt sportslige. Båten er trygg og tåler mye juling.

   Men først og fremst er det en velutstyrt og lekker sak full av smarte løsninger.

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Polen

Lengde (meter): 

5.53

Bredde (meter): 

2.20

Vekt (kg): 

600

Drivstoff (liter): 

100

Max. antall personer: 

6

Motoreffekt fra (hk): 

75.00

Motoreffekt til (hk): 

130.00

Motor testbåt: 

Evinrude E-tec 115

- Sylindervolum: 

1726

- Antall synlindre: 

4

- Effekt (hk): 

115.00

- Effekt (kw): 

85.00

Toppfart i test (knop): 

38.70

Pris fra (kr): 

291 000,-

Pris testbåt (kr): 

354 000,-

Opplysninger: 

www.nordkapp-boats.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.