Kommune vil ha avgift på fritidsbåter

havnebilder_27_wide.jpg

FØRST UT: Vestvågøy kommune vil kreve avgifter på fritidsbåter.
FØRST UT: Vestvågøy kommune vil kreve avgifter på fritidsbåter.

Kommune vil ha avgift på fritidsbåter

Som den første kommune i landet forsøker Vestvågøy å innføre avgifter på fritidsbåtflåten. «Vi har hjemmel», hevder havnesjefen. «Absolutt ikke», sier KNBF.

Det brygger opp til storm i Vestvågøy kommune. Båteiere i Stamsund Båtforening trodde ikke sine egne øyne da det dukket opp et brev på slutten av fjoråret fra havnesjef Ann-Helen Ernstsen. Hun vil ha opplysninger om alle fritidsbåter i kommunen inn i et register.

-Kunder og private kaieiere i Vestvågøys havner plikter å gi kommunen opplysninger som er nødvendig for å beregne og innkreve avgift og vederlag, hevder kommunen. Motor- og seilbåter hjemmehørende i havnedistriktet, som hovedsakelig anvendes til fritidsbruk, skal betale samme årsavgift som registrert fiskefartøy. Kommunen påstår at grunnlaget for en slik avgift har vært innført i kommunens regulativ siden 2002, men den har frem til nå ikke vært håndhevet.

-Kunder og private kaieiere i Vestvågøys havner plikter å gi kommunen opplysninger som er nødvendig for å beregne og innkreve avgift og vederlag, hevder havnesjef Ann-Helen Ernstsen på vegne av Vestvågøy kommune.

-Kunder og private kaieiere i Vestvågøys havner plikter å gi kommunen opplysninger som er nødvendig for å beregne og innkreve avgift og vederlag, hevder havnesjef Ann-Helen Ernstsen på vegne av Vestvågøy kommune.

En spøk, eller…

-Jeg trodde først brevet var en spøk, men sendte likevel en mail til havnesjefen der vi ba om en bekreftelse på at kommunen virkelig vil innhente og lagre opplysninger om private i en offentlig database uten lovhjemmel, sier generalsekretær Reidar Kjelsrud i KNBF.

SPØK: Jeg trodde brevet fra havnesjefen i Vestvågøy var en spøk, sier generalsekretær Reidar Kjelsrud i KNBF. (Foto: Amund Rich. Løken)
SPØK: Jeg trodde brevet fra havnesjefen i Vestvågøy var en spøk, sier generalsekretær Reidar Kjelsrud i KNBF. (Foto: Amund Rich. Løken)

SPØK: Jeg trodde brevet fra havnesjefen i Vestvågøy var en spøk, sier generalsekretær Reidar Kjelsrud i KNBF. (Foto: Amund Rich. Løken)

-Vi ønsket også en bekreftelse på at kommunen virkelig ville innføre en årsavgift på fritidsfartøy uten lovhjemmel, og en bekreftelse på at de ville ilegge båtfolket en årsavgift på bruk av sjøarealer, også det uten lovhjemmel, sier Kjelsrud. Og bekreftelse fikk han i en redegjørelse fra havnesjefen som referer til Havne- og farvannsloven og kommunens eget regulativ for havner og farleder som er hjemlet gjennom egen forskrift.

Advokat  på saken

I dag har KNBFs advokat Nils E. Tangedal sendt brev til Vestvågøy kommune hvor han påpeker at kommunen ikke har rettslig grunnlag verken i Havne- og farvannsloven eller andre steder til å innføre avgifter til båtfolket. Det finnes ikke grunnlag for at kommunen kan utskrive skatter på fritidsbåters alminnelige bruk av egen havn og vannspeilet innenfor kommunegrensene, skriver Tangedal.

IKKE HJEMMEL: Vestvågøy kommune har ikke hjemmel til å avgiftsbelegge båtfolket, skriver advokat Nils A. Tangedal i et klart brev til havnesjefen i Vestvågøy.
IKKE HJEMMEL: Vestvågøy kommune har ikke hjemmel til å avgiftsbelegge båtfolket, skriver advokat Nils A. Tangedal i et klart brev til havnesjefen i Vestvågøy.

IKKE HJEMMEL: Vestvågøy kommune har ikke hjemmel til å avgiftsbelegge båtfolket, skriver advokat Nils A. Tangedal i et klart brev til havnesjefen i Vestvågøy.

-Om kommunens avgiftsregulativ og forskrift omfatter fritidsbåter, er det etter vår oppfatning å anse som en nullitet, skriver han.

Tangedal skriver at det er åpenbart at Havne- og farvannsloven ikke gir hjemmel til å kreve anløpsavgift av fritidsbåter, hverken i form av en avgift pr anløp eller i form av en årsavgift. Etter lovarbeidene er det helt tydelig at avgiftsplikten er tiltenkt nyttefartøy. Han sier at forskriften til lovens § 25 også tydelig viser at det ikke er mening at fritidsbåter skal omfattes av anløpsavgift.

 

Ingen hjemmel

Tangedal sier at det ikke foreligger lovhjemmel for obligatorisk registering av fritidsbåter og deres eierforhold.

Avslutningsvis påpeker advokaten at hverken Stamsund Båtforening, dens medlemmer eller øvrige KNBF-medlemmer i Vestvågøy akter å gi opplysninger eller betale anløpsavgift. 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.