Kommune vil ha avgift på fritidsbåter

havnebilder_27_wide.jpg

FØRST UT: Vestvågøy kommune vil kreve avgifter på fritidsbåter.
FØRST UT: Vestvågøy kommune vil kreve avgifter på fritidsbåter.

Kommune vil ha avgift på fritidsbåter

Som den første kommune i landet forsøker Vestvågøy å innføre avgifter på fritidsbåtflåten. «Vi har hjemmel», hevder havnesjefen. «Absolutt ikke», sier KNBF.

Det brygger opp til storm i Vestvågøy kommune. Båteiere i Stamsund Båtforening trodde ikke sine egne øyne da det dukket opp et brev på slutten av fjoråret fra havnesjef Ann-Helen Ernstsen. Hun vil ha opplysninger om alle fritidsbåter i kommunen inn i et register.

-Kunder og private kaieiere i Vestvågøys havner plikter å gi kommunen opplysninger som er nødvendig for å beregne og innkreve avgift og vederlag, hevder kommunen. Motor- og seilbåter hjemmehørende i havnedistriktet, som hovedsakelig anvendes til fritidsbruk, skal betale samme årsavgift som registrert fiskefartøy. Kommunen påstår at grunnlaget for en slik avgift har vært innført i kommunens regulativ siden 2002, men den har frem til nå ikke vært håndhevet.

-Kunder og private kaieiere i Vestvågøys havner plikter å gi kommunen opplysninger som er nødvendig for å beregne og innkreve avgift og vederlag, hevder havnesjef Ann-Helen Ernstsen på vegne av Vestvågøy kommune.

-Kunder og private kaieiere i Vestvågøys havner plikter å gi kommunen opplysninger som er nødvendig for å beregne og innkreve avgift og vederlag, hevder havnesjef Ann-Helen Ernstsen på vegne av Vestvågøy kommune.

En spøk, eller…

-Jeg trodde først brevet var en spøk, men sendte likevel en mail til havnesjefen der vi ba om en bekreftelse på at kommunen virkelig vil innhente og lagre opplysninger om private i en offentlig database uten lovhjemmel, sier generalsekretær Reidar Kjelsrud i KNBF.

SPØK: Jeg trodde brevet fra havnesjefen i Vestvågøy var en spøk, sier generalsekretær Reidar Kjelsrud i KNBF. (Foto: Amund Rich. Løken)
SPØK: Jeg trodde brevet fra havnesjefen i Vestvågøy var en spøk, sier generalsekretær Reidar Kjelsrud i KNBF. (Foto: Amund Rich. Løken)

SPØK: Jeg trodde brevet fra havnesjefen i Vestvågøy var en spøk, sier generalsekretær Reidar Kjelsrud i KNBF. (Foto: Amund Rich. Løken)

-Vi ønsket også en bekreftelse på at kommunen virkelig ville innføre en årsavgift på fritidsfartøy uten lovhjemmel, og en bekreftelse på at de ville ilegge båtfolket en årsavgift på bruk av sjøarealer, også det uten lovhjemmel, sier Kjelsrud. Og bekreftelse fikk han i en redegjørelse fra havnesjefen som referer til Havne- og farvannsloven og kommunens eget regulativ for havner og farleder som er hjemlet gjennom egen forskrift.

Advokat  på saken

I dag har KNBFs advokat Nils E. Tangedal sendt brev til Vestvågøy kommune hvor han påpeker at kommunen ikke har rettslig grunnlag verken i Havne- og farvannsloven eller andre steder til å innføre avgifter til båtfolket. Det finnes ikke grunnlag for at kommunen kan utskrive skatter på fritidsbåters alminnelige bruk av egen havn og vannspeilet innenfor kommunegrensene, skriver Tangedal.

IKKE HJEMMEL: Vestvågøy kommune har ikke hjemmel til å avgiftsbelegge båtfolket, skriver advokat Nils A. Tangedal i et klart brev til havnesjefen i Vestvågøy.
IKKE HJEMMEL: Vestvågøy kommune har ikke hjemmel til å avgiftsbelegge båtfolket, skriver advokat Nils A. Tangedal i et klart brev til havnesjefen i Vestvågøy.

IKKE HJEMMEL: Vestvågøy kommune har ikke hjemmel til å avgiftsbelegge båtfolket, skriver advokat Nils A. Tangedal i et klart brev til havnesjefen i Vestvågøy.

-Om kommunens avgiftsregulativ og forskrift omfatter fritidsbåter, er det etter vår oppfatning å anse som en nullitet, skriver han.

Tangedal skriver at det er åpenbart at Havne- og farvannsloven ikke gir hjemmel til å kreve anløpsavgift av fritidsbåter, hverken i form av en avgift pr anløp eller i form av en årsavgift. Etter lovarbeidene er det helt tydelig at avgiftsplikten er tiltenkt nyttefartøy. Han sier at forskriften til lovens § 25 også tydelig viser at det ikke er mening at fritidsbåter skal omfattes av anløpsavgift.

 

Ingen hjemmel

Tangedal sier at det ikke foreligger lovhjemmel for obligatorisk registering av fritidsbåter og deres eierforhold.

Avslutningsvis påpeker advokaten at hverken Stamsund Båtforening, dens medlemmer eller øvrige KNBF-medlemmer i Vestvågøy akter å gi opplysninger eller betale anløpsavgift. 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.