Kommune vil ha avgift på fritidsbåter

havnebilder_27_wide.jpg

FØRST UT: Vestvågøy kommune vil kreve avgifter på fritidsbåter.
FØRST UT: Vestvågøy kommune vil kreve avgifter på fritidsbåter.

Kommune vil ha avgift på fritidsbåter

Som den første kommune i landet forsøker Vestvågøy å innføre avgifter på fritidsbåtflåten. «Vi har hjemmel», hevder havnesjefen. «Absolutt ikke», sier KNBF.

Det brygger opp til storm i Vestvågøy kommune. Båteiere i Stamsund Båtforening trodde ikke sine egne øyne da det dukket opp et brev på slutten av fjoråret fra havnesjef Ann-Helen Ernstsen. Hun vil ha opplysninger om alle fritidsbåter i kommunen inn i et register.

-Kunder og private kaieiere i Vestvågøys havner plikter å gi kommunen opplysninger som er nødvendig for å beregne og innkreve avgift og vederlag, hevder kommunen. Motor- og seilbåter hjemmehørende i havnedistriktet, som hovedsakelig anvendes til fritidsbruk, skal betale samme årsavgift som registrert fiskefartøy. Kommunen påstår at grunnlaget for en slik avgift har vært innført i kommunens regulativ siden 2002, men den har frem til nå ikke vært håndhevet.

-Kunder og private kaieiere i Vestvågøys havner plikter å gi kommunen opplysninger som er nødvendig for å beregne og innkreve avgift og vederlag, hevder havnesjef Ann-Helen Ernstsen på vegne av Vestvågøy kommune.

-Kunder og private kaieiere i Vestvågøys havner plikter å gi kommunen opplysninger som er nødvendig for å beregne og innkreve avgift og vederlag, hevder havnesjef Ann-Helen Ernstsen på vegne av Vestvågøy kommune.

En spøk, eller…

-Jeg trodde først brevet var en spøk, men sendte likevel en mail til havnesjefen der vi ba om en bekreftelse på at kommunen virkelig vil innhente og lagre opplysninger om private i en offentlig database uten lovhjemmel, sier generalsekretær Reidar Kjelsrud i KNBF.

SPØK: Jeg trodde brevet fra havnesjefen i Vestvågøy var en spøk, sier generalsekretær Reidar Kjelsrud i KNBF. (Foto: Amund Rich. Løken)
SPØK: Jeg trodde brevet fra havnesjefen i Vestvågøy var en spøk, sier generalsekretær Reidar Kjelsrud i KNBF. (Foto: Amund Rich. Løken)

SPØK: Jeg trodde brevet fra havnesjefen i Vestvågøy var en spøk, sier generalsekretær Reidar Kjelsrud i KNBF. (Foto: Amund Rich. Løken)

-Vi ønsket også en bekreftelse på at kommunen virkelig ville innføre en årsavgift på fritidsfartøy uten lovhjemmel, og en bekreftelse på at de ville ilegge båtfolket en årsavgift på bruk av sjøarealer, også det uten lovhjemmel, sier Kjelsrud. Og bekreftelse fikk han i en redegjørelse fra havnesjefen som referer til Havne- og farvannsloven og kommunens eget regulativ for havner og farleder som er hjemlet gjennom egen forskrift.

Advokat  på saken

I dag har KNBFs advokat Nils E. Tangedal sendt brev til Vestvågøy kommune hvor han påpeker at kommunen ikke har rettslig grunnlag verken i Havne- og farvannsloven eller andre steder til å innføre avgifter til båtfolket. Det finnes ikke grunnlag for at kommunen kan utskrive skatter på fritidsbåters alminnelige bruk av egen havn og vannspeilet innenfor kommunegrensene, skriver Tangedal.

IKKE HJEMMEL: Vestvågøy kommune har ikke hjemmel til å avgiftsbelegge båtfolket, skriver advokat Nils A. Tangedal i et klart brev til havnesjefen i Vestvågøy.
IKKE HJEMMEL: Vestvågøy kommune har ikke hjemmel til å avgiftsbelegge båtfolket, skriver advokat Nils A. Tangedal i et klart brev til havnesjefen i Vestvågøy.

IKKE HJEMMEL: Vestvågøy kommune har ikke hjemmel til å avgiftsbelegge båtfolket, skriver advokat Nils A. Tangedal i et klart brev til havnesjefen i Vestvågøy.

-Om kommunens avgiftsregulativ og forskrift omfatter fritidsbåter, er det etter vår oppfatning å anse som en nullitet, skriver han.

Tangedal skriver at det er åpenbart at Havne- og farvannsloven ikke gir hjemmel til å kreve anløpsavgift av fritidsbåter, hverken i form av en avgift pr anløp eller i form av en årsavgift. Etter lovarbeidene er det helt tydelig at avgiftsplikten er tiltenkt nyttefartøy. Han sier at forskriften til lovens § 25 også tydelig viser at det ikke er mening at fritidsbåter skal omfattes av anløpsavgift.

 

Ingen hjemmel

Tangedal sier at det ikke foreligger lovhjemmel for obligatorisk registering av fritidsbåter og deres eierforhold.

Avslutningsvis påpeker advokaten at hverken Stamsund Båtforening, dens medlemmer eller øvrige KNBF-medlemmer i Vestvågøy akter å gi opplysninger eller betale anløpsavgift. 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
FORMANN: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang er valgt inn som leder for Bavarias internasjonale forhandlerforum.
Lars-Erik Solvang er mannen som står i front for alle Bavaria-forhandlere verden når det skal formidles ønsker og behov inn til ledelsen i Giebelstadt.
HVOR ER BÅTEN MIN? Designer Espen Thorup skulle så gjerne vise oss European Powerboat of the Year, men Nordkappen er rett og slett ikke på messen i det hele tatt.
DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.
GIGANT: Nesten 12,5 meter måler det nye flaggskipet fra Nimbus.
Nimbus har ikke ligget på latsiden det siste året. Nye modeller har kommet på løpende bånd, og nå er den foreløpige toppmodellen i serien med landstedbåter avduket: Nimbus T11 på hele 12 meters lengde.
STOR BLOKK - FÆRRE HESTER: Den mektige V8-motoren til Yamaha på 425 hk kommer nå i en mindre versjon på 375 hk.
Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.