Kommune vil ha avgift på fritidsbåter

havnebilder_27_wide.jpg

FØRST UT: Vestvågøy kommune vil kreve avgifter på fritidsbåter.
FØRST UT: Vestvågøy kommune vil kreve avgifter på fritidsbåter.

Kommune vil ha avgift på fritidsbåter

Som den første kommune i landet forsøker Vestvågøy å innføre avgifter på fritidsbåtflåten. «Vi har hjemmel», hevder havnesjefen. «Absolutt ikke», sier KNBF.

Det brygger opp til storm i Vestvågøy kommune. Båteiere i Stamsund Båtforening trodde ikke sine egne øyne da det dukket opp et brev på slutten av fjoråret fra havnesjef Ann-Helen Ernstsen. Hun vil ha opplysninger om alle fritidsbåter i kommunen inn i et register.

-Kunder og private kaieiere i Vestvågøys havner plikter å gi kommunen opplysninger som er nødvendig for å beregne og innkreve avgift og vederlag, hevder kommunen. Motor- og seilbåter hjemmehørende i havnedistriktet, som hovedsakelig anvendes til fritidsbruk, skal betale samme årsavgift som registrert fiskefartøy. Kommunen påstår at grunnlaget for en slik avgift har vært innført i kommunens regulativ siden 2002, men den har frem til nå ikke vært håndhevet.

-Kunder og private kaieiere i Vestvågøys havner plikter å gi kommunen opplysninger som er nødvendig for å beregne og innkreve avgift og vederlag, hevder havnesjef Ann-Helen Ernstsen på vegne av Vestvågøy kommune.

-Kunder og private kaieiere i Vestvågøys havner plikter å gi kommunen opplysninger som er nødvendig for å beregne og innkreve avgift og vederlag, hevder havnesjef Ann-Helen Ernstsen på vegne av Vestvågøy kommune.

En spøk, eller…

-Jeg trodde først brevet var en spøk, men sendte likevel en mail til havnesjefen der vi ba om en bekreftelse på at kommunen virkelig vil innhente og lagre opplysninger om private i en offentlig database uten lovhjemmel, sier generalsekretær Reidar Kjelsrud i KNBF.

SPØK: Jeg trodde brevet fra havnesjefen i Vestvågøy var en spøk, sier generalsekretær Reidar Kjelsrud i KNBF. (Foto: Amund Rich. Løken)
SPØK: Jeg trodde brevet fra havnesjefen i Vestvågøy var en spøk, sier generalsekretær Reidar Kjelsrud i KNBF. (Foto: Amund Rich. Løken)

SPØK: Jeg trodde brevet fra havnesjefen i Vestvågøy var en spøk, sier generalsekretær Reidar Kjelsrud i KNBF. (Foto: Amund Rich. Løken)

-Vi ønsket også en bekreftelse på at kommunen virkelig ville innføre en årsavgift på fritidsfartøy uten lovhjemmel, og en bekreftelse på at de ville ilegge båtfolket en årsavgift på bruk av sjøarealer, også det uten lovhjemmel, sier Kjelsrud. Og bekreftelse fikk han i en redegjørelse fra havnesjefen som referer til Havne- og farvannsloven og kommunens eget regulativ for havner og farleder som er hjemlet gjennom egen forskrift.

Advokat  på saken

I dag har KNBFs advokat Nils E. Tangedal sendt brev til Vestvågøy kommune hvor han påpeker at kommunen ikke har rettslig grunnlag verken i Havne- og farvannsloven eller andre steder til å innføre avgifter til båtfolket. Det finnes ikke grunnlag for at kommunen kan utskrive skatter på fritidsbåters alminnelige bruk av egen havn og vannspeilet innenfor kommunegrensene, skriver Tangedal.

IKKE HJEMMEL: Vestvågøy kommune har ikke hjemmel til å avgiftsbelegge båtfolket, skriver advokat Nils A. Tangedal i et klart brev til havnesjefen i Vestvågøy.
IKKE HJEMMEL: Vestvågøy kommune har ikke hjemmel til å avgiftsbelegge båtfolket, skriver advokat Nils A. Tangedal i et klart brev til havnesjefen i Vestvågøy.

IKKE HJEMMEL: Vestvågøy kommune har ikke hjemmel til å avgiftsbelegge båtfolket, skriver advokat Nils A. Tangedal i et klart brev til havnesjefen i Vestvågøy.

-Om kommunens avgiftsregulativ og forskrift omfatter fritidsbåter, er det etter vår oppfatning å anse som en nullitet, skriver han.

Tangedal skriver at det er åpenbart at Havne- og farvannsloven ikke gir hjemmel til å kreve anløpsavgift av fritidsbåter, hverken i form av en avgift pr anløp eller i form av en årsavgift. Etter lovarbeidene er det helt tydelig at avgiftsplikten er tiltenkt nyttefartøy. Han sier at forskriften til lovens § 25 også tydelig viser at det ikke er mening at fritidsbåter skal omfattes av anløpsavgift.

 

Ingen hjemmel

Tangedal sier at det ikke foreligger lovhjemmel for obligatorisk registering av fritidsbåter og deres eierforhold.

Avslutningsvis påpeker advokaten at hverken Stamsund Båtforening, dens medlemmer eller øvrige KNBF-medlemmer i Vestvågøy akter å gi opplysninger eller betale anløpsavgift. 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.