KNFB vil likevel ikke ha vestpåbud

kaischøne.jpg

VELOMVENDING: Styret i KNBF vil likevel ikke ha vestpåbud, sier forbundsleder Kai Schøne.
VELOMVENDING: Styret i KNBF vil likevel ikke ha vestpåbud, sier forbundsleder Kai Schøne

KNFB vil likevel ikke ha vestpåbud

KNBF har vært en av de største pådriverne for et vestpåbud i Norge. Nå slår organisasjonen kontra og vil likevel ikke ha vestpåbud.

Det er generalsekretær Reidar Kjelsrud som i flere på har gått i spissen for KNBFs syn på bruk av redningsvest i båt. Etter den mildt sagt forvirrede behandling av vestspørsmålet i Stortinget i sommer, ber generalsekretæren i et nyhetsbrev til sine medlemmer, politikerne om å ta til fornuften og vedta et forslag fra KNBF og Redningsselskapets om at alle som er om bord i åpne fritidsbåter som gjør fart gjennom vannet, skal benytte egnet rednings- eller flyteutstyr. Etter at saken nå har vært debattert og behandlet i Stortinget med vekslende ordlyd er Regjeringen pålagt å komme med en utredning i løpet av året.
Alliansen brutt
Men stortingspolitikerne får ikke et felles råd fra de tunge aktørene som til daglig er opptatt av fritidsbåter i Norge. Både Redningsselskapet og KNBF har vært sterke pådrivere for et vestpåbud. I dette spørsmålet er alliansen nå brutt. Forrige helg slo forbundsstyret i KNBF fast at det ikke er aktuelt med vestpåbud i Norge.
Generalsekretær Reidar Kjelsrud sier i en kort kommentar til Båtmagasinet i formiddag at han forholder seg til det vedtaket som er gjort i forbundsstyret og henviser til forbundsstyrets leder.

GENERALSEKRETÆR Reidar Kjelsrud har vært KNBFs talsmann for et vestpåbud.
GENERALSEKRETÆR Reidar Kjelsrud har vært KNBFs talsmann for et vestpåbud.

Helomvending
-Hvorfor denne plutselige helomvending, forbundsleder Kai Schøne?
-Det er riktig at vi gjennom flere år har hatt en klar holdning til et vestpåbud, men likevel har vi aldri diskutert en felles holdning til saken i vårt styre.  Nå som saken igjen skal opp i Stortinget fant jeg det riktig å få holdningen forankret blant styrets medlemmer. Det ble, litt overraskende må jeg tilstå, en diskusjon om temaet. Jeg valgte derfor til slutt å gjennomføre en avstemning. Konklusjonen er et enstemmig vedtak der KNBF ikke vil gå inn for vestpåbud.
-Deg selv inkludert?
-Det er riktig.
Vil ha bred forankring
- Hva er begrunnelsen for denne helomvendingen?
-Saken har flere prinsipielle sider. Vi tror det blir vanskelig å komme opp med en presis definisjon av hvem og hva et påbud skal gjelde. Jeg mener også at vi trenger et bedre grunnlag å bygge argumentene på. Det er for øvrig også grunnen til KNBF går sterkt inn for at det opprettes en havarikommisjon med undersøkelsesplikt i dødsulykker knyttet til fritidsbåter i Norge. Dette vil fremover gi oss et faktagrunnlag, som i spørsmålet om det er riktig med et vestpåbud. Videre vil vi fremheve viktigheten av holdningsskapende arbeid.  Vi ser jo at holdninger allerede er i ferd med å endre seg på sjøen, ikke minst om bord i båter med barn til stede. Folk er blitt mye flinkere til å bruke vest, sier Schøne og legger til;
-Det er viktig at KNBF i tiden fremover legger opp til en bred forankringsdiskusjon i organisasjonen om prinsipielle og viktige spørsmål. Akkurat nå mener vi at det ikke er riktig å trekke noen bastant konkusjon i vestsaken, sier Schøne.
ALENE: Redningsselskap, her ved generalsekretær Rikke Lind, får ikke lenger drahjelp av KNBF i vestsaken. Foto: Amund Rich. Løken).
ALENE: Redningsselskap, her ved generalsekretær Rikke Lind, får ikke lenger drahjelp av KNBF i vestsaken. Foto: Amund Rich. Løken).

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.