KNBF aksepterer ikke økte drivstoffavgifter

Endre.jpg

PROTEST: KNBF går kraftig i mot nye avgiftsøkninger på drivstoff til båt, sier fung. generalsekretær Endre Solvang.
PROTEST: KNBF går kraftig i mot nye avgiftsøkninger på drivstoff til båt, sier fung. generalsekretær Endre Solvang.

KNBF aksepterer ikke økte drivstoffavgifter

Kongelig Norsk Båtforbund(KNBF) går sterkt i mot nye avgiftsøkninger på diesel og bensin. Vi ligger allerede på avgiftstoppen i verden pr. liter drivstoff. Vi kan ikke akseptere forverrede rammevilkår for frivilligheten i Norge, som KNBF er en del av, sier fungerende generalsekretær Endre Solvang.

Får støttepartiene til regjeringen, Kristelig folkeparti og Venstre, gjennomslag for sitt alternative budsjett til statsbudsjettet kan det bli en dramatisk økning av dieselprisen. De foreslår at båtdiesel ikke lenger skal være fritatt for avgift. En slik oppheving vil føre til at prisen øker med 2,23 kroner pr. liter. Og er beregnet å gi 28 millioner i skatteinntekter.
I tillegg til båtdiesel ikke lenger skal være fritatt avgifter går de inn for at diesel skal bli generelt dyrere. Venstre foreslår en økning på 50 øre pr. liter og KrF foreslår en økning i veibruksavgiften på diesel med 20 øre pr. liter. Noe som vil bety at båtdieselen blir betydelig dyrere om Venstre og KrF lykkes med sitt alternative budsjett.
Dyrere båttur
Får disse partiene gjennomslag for sitt alternative budsjett vil det også bli dyrere for alle som har bensinmotor på sin båt. Venstre går inn for å øke veibruksavgiften med 50 øre per liter. De foreslår også en opptrapping av avgiften på autodiesel slik at den blir lik bensin.
KrF vil også øke veibruksavgiften på bensin med 10 øre pr. liter.
KNBF mener at fritids- og ferieaktiviteter allerede er sterkt avgiftsbelagt, og en ytterligere økning i avgiften i form av dyrere diesel vil bety en betydelig økning i båtkostnaden for mange fritidsfamilier i Norge. Dette kan bety en reduksjon i båtbruken, og dermed virke negativt på folkehelsa.

DYRT: Norge allerede på avgiftstoppen i verden. Nå er det nok, sier KNBF.
DYRT: Norge allerede på avgiftstoppen i verden. Nå er det nok, sier KNBF.

Må ikke la seg presse
Båtlivsundersøkelsen fra 2012 viste at over halvparten av den norske befolkning er ute i fritidsbåt hvert år. Dette viser med all tydelighet hvor viktig båtliv er i Norge.
Båtbransjen er fremdeles inne i en svært vanskelig tid, i et marked som har falt betydelig. Dette vil få store konsekvenser for en bransje som allerede sliter.
-
Vi krever at regjeringen ikke lar seg presse av partiene Venstre og Kristelig Folkeparti i til økninger av diesel- og bensinavgiftene til fritidsbruk, sier KNBFs fungerende generalsekretær Endre Solvang i en pressemelding.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.