Kleven tungt inn på syperyachtmarkedet

f1ZegOUTTNKV23YTbTTf_Ulysses-yacht-nearing-completion-Kleven-116-metres-1280x720.jpg

Den 116 meter lange «Ulysses», som nå nærmer seg ferdiggjøring i Tyskland.
Den 116 meter lange «Ulysses», som nå nærmer seg ferdiggjøring i Tyskland.

Kleven tungt inn på syperyachtmarkedet

To måneder etter at det ble kjent at verdens ledende superyachtverft, Lürssen Group, var del av en investorgruppe som kjøpte 40 prosent av Kleven-verftet, kommer meldingen om bygging av en ny 100 meters ekspedisjonsyacht.

Kleven har skrevet kontrakt med Lürssen om å levere yachten til en «ikke navngitt kunde». De har allerede bygget to tilsvarende yachter, og den nye skal bygges og utstyres teknisk ved det norske verftet før hun seiler til Lürssens Blohm+Voss verft i Hamburg for endelig utrustning, melder internettsidene til Boatinternational.

    Ståle Rasmussen hos Kleven Maritime AS sier at han er meget stolt av at de har blitt valgt som samarbeidspartner av Lürssen, som har mer enn 140 års erfaring fra yachtmarkedet.

    -Vår lange erfaring med avanserte offshore-fartøyer er vår styrke, og vi håper dette blir vår inngang i et spennende marked, sier Klevens-sjefen. Trenden i markedet er helt klar. Lystfartøyer bygd for røffe forhold blir mer og mer populære. Klevens siste er den 116 meter lange «Ulysses», som nå nærmer seg ferdiggjøring i Tyskland.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Skal du bytte motor på en eldre båt som er konstruert for en totakter, kan vekten på en ny firetakter være avgjørende. Ifølge produsenten er Suzukis nye 100-hester markedets letteste.
Produsenten kaller "Loxo32" en drivstofføkonomisk motorbåt. Etter vår mening blir dette igjen en bastard, selv om produsenten hevder at markedet for en slik båt er neglisjert.
Futuristisk blir bare fornavnet når Beneteau og Peugeot slår seg sammen om å se inn i framtiden. Om prosjektet blir en del av båtlivet i fremtiden, gjenstår å se.
Rikke Lind (t.v.) og Berit Svendsen (t.h.) mener samarbeidet mellom RS og Telenor Kystradio er et godt eksempel på hvordan optimal utnyttelse av samfunnets ressurser bidrar til å styrke sjøsikkerheten, kystberedskapen og tryggheten for de sjøfarende.
Telenor Kystradio og Redningsselskapet har i flere år hatt et nært samarbeid om å trygge kysten for de sjøfarende. Nå styrkes sjøsikkerheten ytterligere ved at de to partnerne i dag signerer en ny samarbeidsavtale, heter det i en pressemelding.
A27 har ganske rå fartslinjer
Vi har tatt de første bildene av Anytecs to nye A23 og A27. Modellene ble presentert for forhandlerne forleden.
Et fint turkonsept, synes vi.
Crossover, salongbåt, eller kall den hva du vil. Turbåt med tak over blir flere og fleres førstevalg, - et fornuftig valg på våre breddegrader.
FORTSATT AVGIFTSFRITAK: Det ble ingenting av Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket på båtdiesel. Foto: Amund Rich. Løken.
Båtfolket nikker fornøyd med at Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket for båtdiesel bare ble skift i sand. Avgiftsfritaket blir ikke rørt i det nye statsbudsjettet.
Eksteriørmessig følger den nye modellen dagens trender.
Jeanneau Merry Fisher 10,95 er det første seriøse europeiske forsøket på å lage turbåt med påhengere.