Kleven tungt inn på superyachtmarkedet

f1ZegOUTTNKV23YTbTTf_Ulysses-yacht-nearing-completion-Kleven-116-metres-1280x720.jpg

Den 116 meter lange «Ulysses», som nå nærmer seg ferdiggjøring i Tyskland.
Den 116 meter lange «Ulysses», som nå nærmer seg ferdiggjøring i Tyskland.

Kleven tungt inn på superyachtmarkedet

To måneder etter at det ble kjent at verdens ledende superyachtverft, Lürssen Group, var del av en investorgruppe som kjøpte 40 prosent av Kleven-verftet, kommer meldingen om bygging av en ny 100 meters ekspedisjonsyacht.

Kleven har skrevet kontrakt med Lürssen om å levere yachten til en «ikke navngitt kunde». De har allerede bygget to tilsvarende yachter, og den nye skal bygges og utstyres teknisk ved det norske verftet før hun seiler til Lürssens Blohm+Voss verft i Hamburg for endelig utrustning, melder internettsidene til Boatinternational.

    Ståle Rasmussen hos Kleven Maritime AS sier at han er meget stolt av at de har blitt valgt som samarbeidspartner av Lürssen, som har mer enn 140 års erfaring fra yachtmarkedet.

    -Vår lange erfaring med avanserte offshore-fartøyer er vår styrke, og vi håper dette blir vår inngang i et spennende marked, sier Klevens-sjefen. Trenden i markedet er helt klar. Lystfartøyer bygd for røffe forhold blir mer og mer populære. Klevens siste er den 116 meter lange «Ulysses», som nå nærmer seg ferdiggjøring i Tyskland.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

FOTO: THIERRY AMELLER PHOTOGRAPHY KLEVEN
Facebook-gründer Mark Zuckerberg skal ha kjøpt en av «Ulysses» yachtene, som er bygd av Kleven-verftet i Norge.
Alukin C 950
Når får vi se den første aluminiumsbåten med Nimbus-merket på? Nimbus har nemlig gått inn som deleier i den Norrtäljebaserte aluminiumsbyggeren, Alukin. I første omgang blir båtene inkludert i Nimbus båtserie.
Studenter har laget varianten av kamuflasjen fra første verdenskrig.
Princess flesker til med solid selvskryt om «hemmeligheten» og mener selv den nye modellen bringer raske båter opp på et nytt nivå. Selvskryt skal man lytte til, for det kommer fra hjertet, er det mange som mener.
Dette er «Wawe Boat 444» med vannscoooteren «docket» i posisjon akterut.
Man tager en "Wawe Boat 444", monterer en vannscooter akterut, og vips; du har en potensiell 50-knoper.
Systemet som nå er under Navico-paraplyen. (Foto: Lars Åke Redeén)
Elektronikkselskapet Navico (Simrad, Lowrance, B&G) har kjøpt Yacht Defined Sweden AB og HOC Yachts AB. Dermed åpnes verdensmarkedet for de to meget ekspansive svenske selskapene som ble etablert i 2016 og 2014.
LETTE: Tohatsu lanserer en serie moderne, lette 4-taktere med batterifri elektronisk insprøytning (EFI).
Tohatsu innleder det nye året med tre nye utenbordsmotorer. I følge produsenten er nyhetene markedets letteste 4-taktere, MFS9,9E Sport, MFS15E og MFS20E, med batterifri elektronisk innsprøytning (EFI).
Nimbus Weekender 9 (W9) er den første modellen i en serie på ni fra den svenske båtbyggeren. Etter reorganiseringen aner vi konturene av at det satses bevisst på den moderne motorbåtbrukeren.
Ikke før har XO lansert «DFNDR» (på Land Rover-språket «Defender»), så er de klare me den Explorer. Lanseringen er på Düsseldorfmessen, som nå er nummer en messen i Europa.