Kleven tungt inn på superyachtmarkedet

f1ZegOUTTNKV23YTbTTf_Ulysses-yacht-nearing-completion-Kleven-116-metres-1280x720.jpg

Den 116 meter lange «Ulysses», som nå nærmer seg ferdiggjøring i Tyskland.
Den 116 meter lange «Ulysses», som nå nærmer seg ferdiggjøring i Tyskland.

Kleven tungt inn på superyachtmarkedet

To måneder etter at det ble kjent at verdens ledende superyachtverft, Lürssen Group, var del av en investorgruppe som kjøpte 40 prosent av Kleven-verftet, kommer meldingen om bygging av en ny 100 meters ekspedisjonsyacht.

Kleven har skrevet kontrakt med Lürssen om å levere yachten til en «ikke navngitt kunde». De har allerede bygget to tilsvarende yachter, og den nye skal bygges og utstyres teknisk ved det norske verftet før hun seiler til Lürssens Blohm+Voss verft i Hamburg for endelig utrustning, melder internettsidene til Boatinternational.

    Ståle Rasmussen hos Kleven Maritime AS sier at han er meget stolt av at de har blitt valgt som samarbeidspartner av Lürssen, som har mer enn 140 års erfaring fra yachtmarkedet.

    -Vår lange erfaring med avanserte offshore-fartøyer er vår styrke, og vi håper dette blir vår inngang i et spennende marked, sier Klevens-sjefen. Trenden i markedet er helt klar. Lystfartøyer bygd for røffe forhold blir mer og mer populære. Klevens siste er den 116 meter lange «Ulysses», som nå nærmer seg ferdiggjøring i Tyskland.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Hos ekspertisen er en prosents forbedring på propelleffekt et realt kvantesprang. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Tyske Hanse har tatt over båtbyggerier i vansker. På motorbåtsiden er det norske Fjord og Engelske Sealine som er ryggraden. På Düsseldorfmessen i januar lanserer Sealine en ny toppmodell; Sealine C390.
Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.