Klassens letteste 4-taktere fra Tohatsu

Tohatsu_New_Outboard_engines_2018749A7685.jpg

LETTE: Tohatsu lanserer en serie moderne, lette 4-taktere med batterifri elektronisk insprøytning (EFI).
LETTE: Tohatsu lanserer en serie moderne, lette 4-taktere med batterifri elektronisk insprøytning (EFI).

Klassens letteste 4-taktere fra Tohatsu

Tohatsu innleder det nye året med tre nye utenbordsmotorer. I følge produsenten er nyhetene markedets letteste 4-taktere, MFS9,9E Sport, MFS15E og MFS20E, med batterifri elektronisk innsprøytning (EFI).

– Innovativ teknologi fra Tohatsu har banet vei for utviklingen av klassens letteste EFI-utenbordsmotorer. Den lave vekten kombinert med god ytelse, lav motorstøy, lite vibrasjon og høy driftssikkerhet gir oss motorer som treffer blink på hva som er viktig for forbrukerne i vårt marked, sier salgssjef hos importør Loxkel AS, Ole Melbye.
Bedre drivstofføkonomi
Nyhetene bygger på den samme teknologien som ligger til grunn for alle båtmotorer fra Tohatsu. Oppstarten går raskt og enkelt uten bruk av choke, akselerasjonen er jevn og stabil i alle hastigheter, heter det i en pressemelding i dag.
-En annen fordel med EFI-motorene sammenlignet med tidligere forgassermotorer, er bedre drivstofføkonomi. Motorens kompakte design, der veiv- og drivaksel er flyttet 30 mm fremover, gjør blant annet at balansepunktet er flyttet 26 prosent i forhold til tidligere modeller – en klar fordel når motorene skal tiltes opp bak på båten, sier Melbye.
Mer enn et nytt designkonsept
-Motorene viderefører designkonseptet Light Weight ECO Sport, kjent fra MFS50- og 40A-modellene. Designen ble et naturlig valg da årets nyheter ble sluppet, men handler om så mye mer enn bare estetikk. Tohatsus utvikling og design skal aldri gå på kompromiss med effekt, kvalitet eller pålitelighet. Mottagelsen motorene får verden over, tyder på at Tohatsu lever opp til denne målsettingen, sier Ole Melbye.

20 HK: En lett 20-hester er blant nyhetene  fra Tohatsu.
20 HK: En lett 20-hester er blant nyhetene fra Tohatsu.
 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Hos ekspertisen er en prosents forbedring på propelleffekt et realt kvantesprang. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Tyske Hanse har tatt over båtbyggerier i vansker. På motorbåtsiden er det norske Fjord og Engelske Sealine som er ryggraden. På Düsseldorfmessen i januar lanserer Sealine en ny toppmodell; Sealine C390.
Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.