Klassens letteste 4-taktere fra Tohatsu

Tohatsu_New_Outboard_engines_2018749A7685.jpg

LETTE: Tohatsu lanserer en serie moderne, lette 4-taktere med batterifri elektronisk insprøytning (EFI).
LETTE: Tohatsu lanserer en serie moderne, lette 4-taktere med batterifri elektronisk insprøytning (EFI).

Klassens letteste 4-taktere fra Tohatsu

Tohatsu innleder det nye året med tre nye utenbordsmotorer. I følge produsenten er nyhetene markedets letteste 4-taktere, MFS9,9E Sport, MFS15E og MFS20E, med batterifri elektronisk innsprøytning (EFI).

– Innovativ teknologi fra Tohatsu har banet vei for utviklingen av klassens letteste EFI-utenbordsmotorer. Den lave vekten kombinert med god ytelse, lav motorstøy, lite vibrasjon og høy driftssikkerhet gir oss motorer som treffer blink på hva som er viktig for forbrukerne i vårt marked, sier salgssjef hos importør Loxkel AS, Ole Melbye.
Bedre drivstofføkonomi
Nyhetene bygger på den samme teknologien som ligger til grunn for alle båtmotorer fra Tohatsu. Oppstarten går raskt og enkelt uten bruk av choke, akselerasjonen er jevn og stabil i alle hastigheter, heter det i en pressemelding i dag.
-En annen fordel med EFI-motorene sammenlignet med tidligere forgassermotorer, er bedre drivstofføkonomi. Motorens kompakte design, der veiv- og drivaksel er flyttet 30 mm fremover, gjør blant annet at balansepunktet er flyttet 26 prosent i forhold til tidligere modeller – en klar fordel når motorene skal tiltes opp bak på båten, sier Melbye.
Mer enn et nytt designkonsept
-Motorene viderefører designkonseptet Light Weight ECO Sport, kjent fra MFS50- og 40A-modellene. Designen ble et naturlig valg da årets nyheter ble sluppet, men handler om så mye mer enn bare estetikk. Tohatsus utvikling og design skal aldri gå på kompromiss med effekt, kvalitet eller pålitelighet. Mottagelsen motorene får verden over, tyder på at Tohatsu lever opp til denne målsettingen, sier Ole Melbye.

20 HK: En lett 20-hester er blant nyhetene  fra Tohatsu.
20 HK: En lett 20-hester er blant nyhetene fra Tohatsu.
 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.