Klassens letteste 4-taktere fra Tohatsu

Tohatsu_New_Outboard_engines_2018749A7685.jpg

LETTE: Tohatsu lanserer en serie moderne, lette 4-taktere med batterifri elektronisk insprøytning (EFI).
LETTE: Tohatsu lanserer en serie moderne, lette 4-taktere med batterifri elektronisk insprøytning (EFI).

Klassens letteste 4-taktere fra Tohatsu

Tohatsu innleder det nye året med tre nye utenbordsmotorer. I følge produsenten er nyhetene markedets letteste 4-taktere, MFS9,9E Sport, MFS15E og MFS20E, med batterifri elektronisk innsprøytning (EFI).

– Innovativ teknologi fra Tohatsu har banet vei for utviklingen av klassens letteste EFI-utenbordsmotorer. Den lave vekten kombinert med god ytelse, lav motorstøy, lite vibrasjon og høy driftssikkerhet gir oss motorer som treffer blink på hva som er viktig for forbrukerne i vårt marked, sier salgssjef hos importør Loxkel AS, Ole Melbye.
Bedre drivstofføkonomi
Nyhetene bygger på den samme teknologien som ligger til grunn for alle båtmotorer fra Tohatsu. Oppstarten går raskt og enkelt uten bruk av choke, akselerasjonen er jevn og stabil i alle hastigheter, heter det i en pressemelding i dag.
-En annen fordel med EFI-motorene sammenlignet med tidligere forgassermotorer, er bedre drivstofføkonomi. Motorens kompakte design, der veiv- og drivaksel er flyttet 30 mm fremover, gjør blant annet at balansepunktet er flyttet 26 prosent i forhold til tidligere modeller – en klar fordel når motorene skal tiltes opp bak på båten, sier Melbye.
Mer enn et nytt designkonsept
-Motorene viderefører designkonseptet Light Weight ECO Sport, kjent fra MFS50- og 40A-modellene. Designen ble et naturlig valg da årets nyheter ble sluppet, men handler om så mye mer enn bare estetikk. Tohatsus utvikling og design skal aldri gå på kompromiss med effekt, kvalitet eller pålitelighet. Mottagelsen motorene får verden over, tyder på at Tohatsu lever opp til denne målsettingen, sier Ole Melbye.

20 HK: En lett 20-hester er blant nyhetene  fra Tohatsu.
20 HK: En lett 20-hester er blant nyhetene fra Tohatsu.
 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.