Klart for nye Nimbus 365 Coupé

Klart for nye Nimbus 365 Coupé

Den nye Nimbus 365 Coupé får sin offisielle lansering på Boote i Düsseldorf i januar neste år, men den spennende familiebåten er allerede sjøsatt.

Det mest iøynefallende med nyheten fra Sverige er designet. Nye 365 har et moderne formspråk med spenstige linjer som hun har arvet av sine søsken 305 og 405. Den første 365 Coupé med sidewalk ble kåret til «European powerboat of the year» i 2012.
Båt for erfarne båtfolk
-Siden vi henvender oss til et bevisst og kunnskapsrikt båtpublikum, som faktisk bruker båten i ordets rette forstand, velger vi å satse på funksjonalitet fremfor design, selv om vi alltid strever etter å lage vakre båter, sier sjefdesigner Joacim Gustavsson i Nimbus.
Som eksempler på funksjonelt design er bordgangen ute på begge sider av styrhuset, bedre sikt fra både førerplass og i salongen, doble takluker med bedre lysgjennomgang, et større tak over akterdekket og en enklere håndtering av kalesjen akter.
Båten har to lugarer, en hovedlugar og en stor gjestelugar med felles toalettrom. Begge lugarene er utstyrt med høyskap.

LYST OG LEKKERT: Salongen i den nye Nimbus 365 Coupé.
LYST OG LEKKERT: Salongen i den nye Nimbus 365 Coupé.

Lys og luftig
Den store salongen i styrhuset oppleves som luftig og lys, ikke minst på grunn av det store glasstaket. I dette er det montert to store luker som kan åpnes.
Nimbus 365 Coupé har en modulær bysse, hvor eieren bestemmer tilvalg av gasskomfyr eller induksjonsplater, med eller uten mikrobølgeovn, ekstra kjøleboks eller fryseboks.
Førerplassen er i optimalisert ifølge produsenten og er utstyrt med et solid håndtak som er godt å ha i høy sjø og et fleksibelt instrumentpanel med plass til 16 tommers plotter eller to mindre.
Med døråpning på styrbord side åpner det for mulighet til å styre båten eller legge til stående på utsiden, en funksjon som er ganske praktisk. Hele båten er utstyrt med led-lys.
365 Coupé er den nest største modellen i serien med sidewalk.  Båten har et stort akterdekk på samme nivå som dørken i styrhuset og badeplattformen.
PRAKTISK: Større tak over akterdekket, badeplattform, akterdekk og dørk i styrhus på samme nivå og bred bordgang rund styrhuset gjør nye Nimbus 365 Coupé til en praktisk og komfortabel båt.
PRAKTISK: Større tak over akterdekket, badeplattform, akterdekk og dørk i styrhus på samme nivå og bred bordgang rund styrhuset gjør nye Nimbus 365 Coupé til en praktisk og komfortabel båt.

Mer eller mindre motorkraft
I sin nye serie satser Nimbus på muligheten for å velge mindre motorkraft. Med en Volvo Penta D4-260 blir båten lettere, mer drivstoffgjerrig og får en behagelig toppfart på "bare" 20 knop.  Men for den som ønsker mer fart og spenning kan båten også levers med 2x Volvo Penta D4 -300. Da øker maksfarten til 32 knop.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Sea Ray 320 outboard
På Fort Lauderdal-messen i Florida 1.-, 5. november, viser Sea Ray to nye turbåtmodeller basert på påhengsmotorer. Foreløpig er Europa avventende
Simrad GO12 XSE
Simrads nye multitouch-kartplotterne GO12 XSE og GO7 XSR skal ifølge produsenten være skreddersydd for båteiere som ønsker alt-i-ett-navigeringsprodukter og skal ifølge produsenten være enkle å bruke.
Som vanlig fra Yanmar: Velbygd og kompakt.
Den nye serien firesylindrete motorene med 2,8 liters sylindervolum består av fem motorer fra150 - , til 250 hk, som glir rett inn i markedet både på lystbåt og arbeidsbåtsiden både i singel og dobbeltmontasjer.
Hvis du begynner å få en vond følelse for gjennomføringene ombord, er det på tide å bytte. Etter fem års bruk er vi ikke i tvil: Kompositt er løsningen.
Aluminium er et utmerket båtbyggermateriale, - ikke minst på våre breddegrader. Finnene har ledet utviklingen i mange år. Nå er også finske Bella på banen med aluminiumsmodeller under navnet «Falcon».
En fillete presenning kan være årsaken til stygge vinterskader.
Med norske, varierte vintere med regn, snø, mildvær og sprengkulde, kan vann som fryser ombord være sprengstoff for en båt. Vann som trenger inn på uønskede plasser og som fryser, kan bekke i stykker den mest solide konstruksjon og dette er skumle saker.
Når du som privatperson skal importere ein fritidsbåt til Noreg, må du betale 25 prosent meirverdiavgift (mva) av totalverdien. Du skal ikkje betale toll for import av fritidsbåt.
Kople fra polene på fullt oppladete batterier og gå rundt landstrømopplegget ombord hvis du trenger 220 volt til frostvakta.