Klart for nye Nimbus 365 Coupé

Klart for nye Nimbus 365 Coupé

Den nye Nimbus 365 Coupé får sin offisielle lansering på Boote i Düsseldorf i januar neste år, men den spennende familiebåten er allerede sjøsatt.

Det mest iøynefallende med nyheten fra Sverige er designet. Nye 365 har et moderne formspråk med spenstige linjer som hun har arvet av sine søsken 305 og 405. Den første 365 Coupé med sidewalk ble kåret til «European powerboat of the year» i 2012.
Båt for erfarne båtfolk
-Siden vi henvender oss til et bevisst og kunnskapsrikt båtpublikum, som faktisk bruker båten i ordets rette forstand, velger vi å satse på funksjonalitet fremfor design, selv om vi alltid strever etter å lage vakre båter, sier sjefdesigner Joacim Gustavsson i Nimbus.
Som eksempler på funksjonelt design er bordgangen ute på begge sider av styrhuset, bedre sikt fra både førerplass og i salongen, doble takluker med bedre lysgjennomgang, et større tak over akterdekket og en enklere håndtering av kalesjen akter.
Båten har to lugarer, en hovedlugar og en stor gjestelugar med felles toalettrom. Begge lugarene er utstyrt med høyskap.

LYST OG LEKKERT: Salongen i den nye Nimbus 365 Coupé.
LYST OG LEKKERT: Salongen i den nye Nimbus 365 Coupé.

Lys og luftig
Den store salongen i styrhuset oppleves som luftig og lys, ikke minst på grunn av det store glasstaket. I dette er det montert to store luker som kan åpnes.
Nimbus 365 Coupé har en modulær bysse, hvor eieren bestemmer tilvalg av gasskomfyr eller induksjonsplater, med eller uten mikrobølgeovn, ekstra kjøleboks eller fryseboks.
Førerplassen er i optimalisert ifølge produsenten og er utstyrt med et solid håndtak som er godt å ha i høy sjø og et fleksibelt instrumentpanel med plass til 16 tommers plotter eller to mindre.
Med døråpning på styrbord side åpner det for mulighet til å styre båten eller legge til stående på utsiden, en funksjon som er ganske praktisk. Hele båten er utstyrt med led-lys.
365 Coupé er den nest største modellen i serien med sidewalk.  Båten har et stort akterdekk på samme nivå som dørken i styrhuset og badeplattformen.
PRAKTISK: Større tak over akterdekket, badeplattform, akterdekk og dørk i styrhus på samme nivå og bred bordgang rund styrhuset gjør nye Nimbus 365 Coupé til en praktisk og komfortabel båt.
PRAKTISK: Større tak over akterdekket, badeplattform, akterdekk og dørk i styrhus på samme nivå og bred bordgang rund styrhuset gjør nye Nimbus 365 Coupé til en praktisk og komfortabel båt.

Mer eller mindre motorkraft
I sin nye serie satser Nimbus på muligheten for å velge mindre motorkraft. Med en Volvo Penta D4-260 blir båten lettere, mer drivstoffgjerrig og får en behagelig toppfart på "bare" 20 knop.  Men for den som ønsker mer fart og spenning kan båten også levers med 2x Volvo Penta D4 -300. Da øker maksfarten til 32 knop.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

3D-briller: Hydrolifts Anders Vongraven Krogh går ombord i nye P42.
Den er ennå ikke lansert som «sivil» båt, Hydrolifts P42, som bygger på samme konsept som Redningsselskapets hurtiggående skute i Einar Staff-klassen. Men neste år kommer det både yrkes- og fritidsbåter av P42.
Mercury - nå også med vannjet.
Brunswick kan skilte med såvel utenbordsmotorer på 400 hk og en dieseldrevet påhenger under Sjøen for alle. Men den mest kuriøse er likevel en 40-hester Mercury med vannjet!
GOD FART: Cipax har god fart i eksportmarkedet med sine Pionerbåter. Foto: Amund Rich.Løken.
Cipax på Bjørkelangen i Akershus er Norges største eksportør av fritidsbåter målt i antall. Det er populære Pioner som er deres salgssuksess. Av en årlig produksjon på 2500 utgjør Pioner 2200 og av disse eksporteres 600.
KICKSTART: Godt båtsalg, selv før vinteren har sluppet taket, sier daglig leder Leif Bergaas i Norboat. Onsdag åpner "Sjøen for alle".
Båtforhandlere melder allerede om godt salg før vinteren har sluppet taket. Onsdag åpner dørene på Norges største båtmesse Sjøen for alle, med 300 små og store båter og et hav av utstyr.
NORD WEST: Ekteparet Martinsson er tilbake i det gamle anlegget etter storkonkursen i 2013. Foto: Lars-Åke Redéen i svenske Båtliv.
-Nå hender det saker i Nord Wests gamle fabrikk på Vindöen på Orust, skriver lokalavisen Bohusläningen. Det er Benny og Jessica Martinsson som vender tilbake til gamle tomter etter den durabelige konkursen i 2013.
BÅTFOLKET MÅ BIDRA: Alle med båt oppfordres til å ta med plastavfallet hjem. Illustrasjonsfoto: NTB/Scanpix.
Båtbransjeforbundet i Norge inviterer hele båtbransjen og båtfolket til en nasjonal kampanje for å hindre at plast havner på sjøen. - Det handler ikke om å rydde, det viktige er at vi slutter å kaste, sier Leif Bergaas i Norboat.
I RISØR: Kongeskipet skapte begeistring i Risør mandag kveld.
Mandag ettermiddag ankom Kongeskipet for å møte festivalsjef Kari-Anne Røisland i Risør Trebåtfestival. Nå håper hun Kongeskipet er tilbake i begynnelsen av august.
UNDSERVANNSDRONE: Med fire thrustere kan du styre denne undervannsdroen fra båten.
Under båtmessen «Sjøen for Alle» lanserer det norske teknologiselskapet Blueye Robotics en undervannsdrone som er spesialdesignet for båtfolk og andre som ferierer ved sjøen.