Klart for nye Nimbus 365 Coupé

Klart for nye Nimbus 365 Coupé

Den nye Nimbus 365 Coupé får sin offisielle lansering på Boote i Düsseldorf i januar neste år, men den spennende familiebåten er allerede sjøsatt.

Det mest iøynefallende med nyheten fra Sverige er designet. Nye 365 har et moderne formspråk med spenstige linjer som hun har arvet av sine søsken 305 og 405. Den første 365 Coupé med sidewalk ble kåret til «European powerboat of the year» i 2012.
Båt for erfarne båtfolk
-Siden vi henvender oss til et bevisst og kunnskapsrikt båtpublikum, som faktisk bruker båten i ordets rette forstand, velger vi å satse på funksjonalitet fremfor design, selv om vi alltid strever etter å lage vakre båter, sier sjefdesigner Joacim Gustavsson i Nimbus.
Som eksempler på funksjonelt design er bordgangen ute på begge sider av styrhuset, bedre sikt fra både førerplass og i salongen, doble takluker med bedre lysgjennomgang, et større tak over akterdekket og en enklere håndtering av kalesjen akter.
Båten har to lugarer, en hovedlugar og en stor gjestelugar med felles toalettrom. Begge lugarene er utstyrt med høyskap.

LYST OG LEKKERT: Salongen i den nye Nimbus 365 Coupé.
LYST OG LEKKERT: Salongen i den nye Nimbus 365 Coupé.

Lys og luftig
Den store salongen i styrhuset oppleves som luftig og lys, ikke minst på grunn av det store glasstaket. I dette er det montert to store luker som kan åpnes.
Nimbus 365 Coupé har en modulær bysse, hvor eieren bestemmer tilvalg av gasskomfyr eller induksjonsplater, med eller uten mikrobølgeovn, ekstra kjøleboks eller fryseboks.
Førerplassen er i optimalisert ifølge produsenten og er utstyrt med et solid håndtak som er godt å ha i høy sjø og et fleksibelt instrumentpanel med plass til 16 tommers plotter eller to mindre.
Med døråpning på styrbord side åpner det for mulighet til å styre båten eller legge til stående på utsiden, en funksjon som er ganske praktisk. Hele båten er utstyrt med led-lys.
365 Coupé er den nest største modellen i serien med sidewalk.  Båten har et stort akterdekk på samme nivå som dørken i styrhuset og badeplattformen.
PRAKTISK: Større tak over akterdekket, badeplattform, akterdekk og dørk i styrhus på samme nivå og bred bordgang rund styrhuset gjør nye Nimbus 365 Coupé til en praktisk og komfortabel båt.
PRAKTISK: Større tak over akterdekket, badeplattform, akterdekk og dørk i styrhus på samme nivå og bred bordgang rund styrhuset gjør nye Nimbus 365 Coupé til en praktisk og komfortabel båt.

Mer eller mindre motorkraft
I sin nye serie satser Nimbus på muligheten for å velge mindre motorkraft. Med en Volvo Penta D4-260 blir båten lettere, mer drivstoffgjerrig og får en behagelig toppfart på "bare" 20 knop.  Men for den som ønsker mer fart og spenning kan båten også levers med 2x Volvo Penta D4 -300. Da øker maksfarten til 32 knop.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Skal du bytte motor på en eldre båt som er konstruert for en totakter, kan vekten på en ny firetakter være avgjørende. Ifølge produsenten er Suzukis nye 100-hester markedets letteste.
Produsenten kaller "Loxo32" en drivstofføkonomisk motorbåt. Etter vår mening blir dette igjen en bastard, selv om produsenten hevder at markedet for en slik båt er neglisjert.
Futuristisk blir bare fornavnet når Beneteau og Peugeot slår seg sammen om å se inn i framtiden. Om prosjektet blir en del av båtlivet i fremtiden, gjenstår å se.
Rikke Lind (t.v.) og Berit Svendsen (t.h.) mener samarbeidet mellom RS og Telenor Kystradio er et godt eksempel på hvordan optimal utnyttelse av samfunnets ressurser bidrar til å styrke sjøsikkerheten, kystberedskapen og tryggheten for de sjøfarende.
Telenor Kystradio og Redningsselskapet har i flere år hatt et nært samarbeid om å trygge kysten for de sjøfarende. Nå styrkes sjøsikkerheten ytterligere ved at de to partnerne i dag signerer en ny samarbeidsavtale, heter det i en pressemelding.
A27 har ganske rå fartslinjer
Vi har tatt de første bildene av Anytecs to nye A23 og A27. Modellene ble presentert for forhandlerne forleden.
Et fint turkonsept, synes vi.
Crossover, salongbåt, eller kall den hva du vil. Turbåt med tak over blir flere og fleres førstevalg, - et fornuftig valg på våre breddegrader.
FORTSATT AVGIFTSFRITAK: Det ble ingenting av Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket på båtdiesel. Foto: Amund Rich. Løken.
Båtfolket nikker fornøyd med at Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket for båtdiesel bare ble skift i sand. Avgiftsfritaket blir ikke rørt i det nye statsbudsjettet.
Eksteriørmessig følger den nye modellen dagens trender.
Jeanneau Merry Fisher 10,95 er det første seriøse europeiske forsøket på å lage turbåt med påhengere.