Klart for nye Nimbus 365 Coupé

Klart for nye Nimbus 365 Coupé

Den nye Nimbus 365 Coupé får sin offisielle lansering på Boote i Düsseldorf i januar neste år, men den spennende familiebåten er allerede sjøsatt.

Det mest iøynefallende med nyheten fra Sverige er designet. Nye 365 har et moderne formspråk med spenstige linjer som hun har arvet av sine søsken 305 og 405. Den første 365 Coupé med sidewalk ble kåret til «European powerboat of the year» i 2012.
Båt for erfarne båtfolk
-Siden vi henvender oss til et bevisst og kunnskapsrikt båtpublikum, som faktisk bruker båten i ordets rette forstand, velger vi å satse på funksjonalitet fremfor design, selv om vi alltid strever etter å lage vakre båter, sier sjefdesigner Joacim Gustavsson i Nimbus.
Som eksempler på funksjonelt design er bordgangen ute på begge sider av styrhuset, bedre sikt fra både førerplass og i salongen, doble takluker med bedre lysgjennomgang, et større tak over akterdekket og en enklere håndtering av kalesjen akter.
Båten har to lugarer, en hovedlugar og en stor gjestelugar med felles toalettrom. Begge lugarene er utstyrt med høyskap.

LYST OG LEKKERT: Salongen i den nye Nimbus 365 Coupé.
LYST OG LEKKERT: Salongen i den nye Nimbus 365 Coupé.

Lys og luftig
Den store salongen i styrhuset oppleves som luftig og lys, ikke minst på grunn av det store glasstaket. I dette er det montert to store luker som kan åpnes.
Nimbus 365 Coupé har en modulær bysse, hvor eieren bestemmer tilvalg av gasskomfyr eller induksjonsplater, med eller uten mikrobølgeovn, ekstra kjøleboks eller fryseboks.
Førerplassen er i optimalisert ifølge produsenten og er utstyrt med et solid håndtak som er godt å ha i høy sjø og et fleksibelt instrumentpanel med plass til 16 tommers plotter eller to mindre.
Med døråpning på styrbord side åpner det for mulighet til å styre båten eller legge til stående på utsiden, en funksjon som er ganske praktisk. Hele båten er utstyrt med led-lys.
365 Coupé er den nest største modellen i serien med sidewalk.  Båten har et stort akterdekk på samme nivå som dørken i styrhuset og badeplattformen.
PRAKTISK: Større tak over akterdekket, badeplattform, akterdekk og dørk i styrhus på samme nivå og bred bordgang rund styrhuset gjør nye Nimbus 365 Coupé til en praktisk og komfortabel båt.
PRAKTISK: Større tak over akterdekket, badeplattform, akterdekk og dørk i styrhus på samme nivå og bred bordgang rund styrhuset gjør nye Nimbus 365 Coupé til en praktisk og komfortabel båt.

Mer eller mindre motorkraft
I sin nye serie satser Nimbus på muligheten for å velge mindre motorkraft. Med en Volvo Penta D4-260 blir båten lettere, mer drivstoffgjerrig og får en behagelig toppfart på "bare" 20 knop.  Men for den som ønsker mer fart og spenning kan båten også levers med 2x Volvo Penta D4 -300. Da øker maksfarten til 32 knop.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.