Klart for båtutstilling i Oslo

BIS bilde 2018.jpg

HOLDER VÆRET? Alle krysser fingre for at det blir godt messevær også i år. 300 båter er samlet på Aker Brygge fra i dag av og ut uken.
HOLDER VÆRET: Alle krysser fingre for at det blir godt messevær også i år. 300 båter er samlet på Aker Brygge fra i dag av og ut uken.

Klart for båtutstilling i Oslo

I dag åpner «Båter i sjøen» på Aker Brygge i Oslo. Båtmagasinet er selvfølgelig på plass og deler gjerne opplevelsen med våre lesere og følgere. Følg oss på Facebook og bli med i trekningen av billetter.

Framtidsutsiktene for båtmarkedet lover godt. I følge Båtlivsundersøkelsen 2018, utført av Opinion, planlegger 50 000 nordmenn å kjøpe båt de neste fem årene. Og skulle været holde seg varmt og godt også de neste sesongene, vil sjølivet lokke enda flere nordmenn.
300 båter
Smakebiter på små og store båtnyheter er i disse dagene samlet på Aker Brygge i Oslo. I dagene 6.9. september stilles det ut 300 båter, og det gjør Båter i sjøen til Skandinavias største flytende båtmesse målt i antall båter.
Mange nyheter
– Det kommer Norges- og verdensnyheter, 34 seilbåter og godt med publikum. Salget har ikke avtatt helt ennå og vi forventer at det holder seg en stund til utover høsten, sier Bergaas om forventningene til messen.  Den fartsgale vil kanskjela seg imponere avi en Goldfish 28 Bullet som gjør 77 knop, mens havkrysseren nok trekkes mot messens største båt, en Flemming 58. I tillegg vil det være nærmere 40 seilbåter på messen.
– Nå på høsten er tiden inne for å gjøre bestillinger, spesielt på større båter. Ønsker du ny båt for levering neste vår kan det være lurt å slå til nå, sier Bergaas.
Snart 1 million fritidsbåter
Båtlivsundersøkelsen viser at det i fjor befant seg nesten 1 million fritidsbåter i Norge. Finværet ga også effekter for bruktbåtsalget. Antall søk etter båt på Finn.no økte med 5 millioner i løpet av sesongen. Markedsplassen melder at antall salg også økte betraktelig. Etter den triste sommeren i 2017 skulle en tro at folk hadde bestilt sydenferie i år. Slik ble det altså ikke.
Følg oss på Facebook
Båtmagasinet vil presentere nyheter og innslag fra årets båtmesse både på hjemmesiden vår, www.batrmagasinet.no og på vår Facebookside. Følg oss og bli med på trekningen av billetter til den store messen som holder portene åpne fra i dag til og med søndag.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.