Klart for båtmesse i Leangbukta

Marex.jpg

3 BYGG: Syv sentrale forhandlere og importører er samlet i Leangbukta og åpner salgsutstilling neste lørdag.
3 BYGG: Syv sentrale forhandlere og importører er samlet i Leangbukta og åpner salgsutstilling neste lørdag.

Klart for båtmesse i Leangbukta

Syv store båtforhandlere i Leangbukta ruster seg til båtmesse. Lørdag 18. mars står 100 båter fra syv forhandlere i tre store bygg på til sammen 7000 kvadratmeterklare til å ta imot båtfolket. De kaller det storbåtmesse, men her er utstilt båter helt ned til 15 fot.

Mens «Sjøen for alle» åpner på Lillestrøm 22. mars, er det tjuvstart for storbåtmessen i Leangbuka i Asker allerede lørdag 18. mars. Messen, som har vært arrangert de siste tre årene, har som navnet sier først og fremst vært en storbåtmesse, men blant de syv forhandlere er også importører av mellomstore weekendbåter og mindre dagsturbåter. Det betyr at båter helt ned til 15 fot er utstilt. De to største er en Explorer Trawler på 46 fot og seilbåten Bavaria Cruiser Style, også den 46 fot. 
Sparer store transportkostnader
-Kostnadene med å flytte båtene fra Leangbukta, og noen få kilometer opp til Lillestrøm, kan ikke forsvares lenger. Fem dager på Lillestrøm koster like mye som husleien ett år i Leangbukta. Leangbukta Maritime Senter er godt etablert og er i dag Skandinavias største båtsenter, sier Thomas Aalrud hos Marex. Han ser en positiv utvikling i Leangbukta. Folk kommer ikke bare lengre fra nærområdet, men tar turen fra Østfold og Vestfold for å se på båt under messedagene.Disse syv båtforhandlerne representerer mange av landets mest populære båter, som Saga, Marex, Windy, Beneteau, Bavaria, Dufour, Nimbus, Explorer, Sea Ray, XO og Axopar. De har også et stort utvalg av kjente merker med utenbordsmotor, som Draco, Quicksilver, Sea Ray, XO, Nordkapp, AMT og OceanMaster. Til sammen dreier det seg altså om over 100 ulike båter fordelt på fem haller i Leangbukta.
Fra neste uke av begynner altså båtsesongen på alvor, først i Leangbukta, så på Lillestrøm.

NYINNFLYTTER: Fritid-Senteret har flyttet fra Rud i Bærum til mer maritime omgivelser i Leangbukta.
NYINNFLYTTER: Fritid-Senteret har flyttet fra Rud i Bærum til mer maritime omgivelser i Leangbukta.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.
TETT I TETT: Seilbåter tett i tett i Tønsberg i dag (Foto:Amund Rich.Løken).
Trolig har det aldri vært flere båter samlet i kanalen i Tønsberg. Færderseilasen har Tønsberg som endehavn. Det er et båteventyr uten like. Denne gangen er det seilbåtene som dominerer.
Suzuki har akkurat lansert sin største båtmotor noensinne, en 350 hesters V6 – med doble propeller.
100 ÅR: I dag er det 100 år siden Roald Amundsens Maud ble sjøsatt i Vollen. (Foto: Norsk Polarinstitutt).
I dag er det 100 år siden Roald Amundsens «Maud» ble sjøsatt på stranda utenfor Oslofjordmuseet i Vollen i Asker. Den stolte skuta ble bygget ved det anerkjente Christian Jensens båtbyggeri.
NESTENULYKKE: Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)
- Det skjer altfor mange ulykker og nestenulykker på sjøen i dag. Mange av disse ulykkene kan unngås ved at fritidsbåtførerne setter seg mer inn i sjøveisreglene. Det er blant annet viktig at alle kjenner til vikepliktsreglene, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.