- Kina-kvaliteten holdt ikke mål

VA1Y2779.jpg

HJEM IGJEN: Arne Skauen flytter produksjon fra Kina til Norge. Foto: Amund Rich. Løken.
HJEM IGJEN: Arne Skauen flytter produksjon fra Kina til Norge. Foto: Amund Rich. Løken
Sleipner flagger produksjonen hjem:

- Kina-kvaliteten holdt ikke mål

Sleipner i Fredrikstad flagger hjem produksjon av deler til vinsj fra Kina. Kvaliteten holdt ikke mål.

Vi lager mekaniske produkter hvor vi setter sammen mange deler. Det vi fikk fra Kina var ikke presist nok, sier Arne Skauen som leder Sleipner Motor i Fredrikstad til E24. Det er forklaringen på hvorfor hjørnestensbedriften flagger hjem produksjonen fra Kina.
Det er tre år siden Sleipner kjøpte Engbo i Tønsberg hvor halvparten av delene til vinsjproduksjonen fant sted i Kina.
– Nå er store deler av den produksjonen hentet hjem. Det har gitt oss høyere kvalitet til en konkurransedyktig pris, sier Skauen til nettstedet.  
– Det bekrefter vårt inntrykk: Med hjemflagging ser bedriftene at de får bedre kontroll, kortere leveringstid og høyere kvalitet, sier NHO-sjef Kristin Skogen Lund.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Tyske Liqui Moly har i 60 år produsert tilsetningsmidler for bilfolket. Nå er de bredt inne på båt og en av Norges store båtutstyrsgrossister skal distributere.
Sea Ray 320 outboard
På Fort Lauderdal-messen i Florida 1.-, 5. november, viser Sea Ray to nye turbåtmodeller basert på påhengsmotorer. Foreløpig er Europa avventende
Simrad GO12 XSE
Simrads nye multitouch-kartplotterne GO12 XSE og GO7 XSR skal ifølge produsenten være skreddersydd for båteiere som ønsker alt-i-ett-navigeringsprodukter og skal ifølge produsenten være enkle å bruke.
Som vanlig fra Yanmar: Velbygd og kompakt.
Den nye serien firesylindrete motorene med 2,8 liters sylindervolum består av fem motorer fra150 - , til 250 hk, som glir rett inn i markedet både på lystbåt og arbeidsbåtsiden både i singel og dobbeltmontasjer.
Hvis du begynner å få en vond følelse for gjennomføringene ombord, er det på tide å bytte. Etter fem års bruk er vi ikke i tvil: Kompositt er løsningen.
Aluminium er et utmerket båtbyggermateriale, - ikke minst på våre breddegrader. Finnene har ledet utviklingen i mange år. Nå er også finske Bella på banen med aluminiumsmodeller under navnet «Falcon».
En fillete presenning kan være årsaken til stygge vinterskader.
Med norske, varierte vintere med regn, snø, mildvær og sprengkulde, kan vann som fryser ombord være sprengstoff for en båt. Vann som trenger inn på uønskede plasser og som fryser, kan bekke i stykker den mest solide konstruksjon og dette er skumle saker.
Når du som privatperson skal importere ein fritidsbåt til Noreg, må du betale 25 prosent meirverdiavgift (mva) av totalverdien. Du skal ikkje betale toll for import av fritidsbåt.