- Kina-kvaliteten holdt ikke mål

VA1Y2779.jpg

HJEM IGJEN: Arne Skauen flytter produksjon fra Kina til Norge. Foto: Amund Rich. Løken.
HJEM IGJEN: Arne Skauen flytter produksjon fra Kina til Norge. Foto: Amund Rich. Løken
Sleipner flagger produksjonen hjem:

- Kina-kvaliteten holdt ikke mål

Sleipner i Fredrikstad flagger hjem produksjon av deler til vinsj fra Kina. Kvaliteten holdt ikke mål.

Vi lager mekaniske produkter hvor vi setter sammen mange deler. Det vi fikk fra Kina var ikke presist nok, sier Arne Skauen som leder Sleipner Motor i Fredrikstad til E24. Det er forklaringen på hvorfor hjørnestensbedriften flagger hjem produksjonen fra Kina.
Det er tre år siden Sleipner kjøpte Engbo i Tønsberg hvor halvparten av delene til vinsjproduksjonen fant sted i Kina.
– Nå er store deler av den produksjonen hentet hjem. Det har gitt oss høyere kvalitet til en konkurransedyktig pris, sier Skauen til nettstedet.  
– Det bekrefter vårt inntrykk: Med hjemflagging ser bedriftene at de får bedre kontroll, kortere leveringstid og høyere kvalitet, sier NHO-sjef Kristin Skogen Lund.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.
TETT I TETT: Seilbåter tett i tett i Tønsberg i dag (Foto:Amund Rich.Løken).
Trolig har det aldri vært flere båter samlet i kanalen i Tønsberg. Færderseilasen har Tønsberg som endehavn. Det er et båteventyr uten like. Denne gangen er det seilbåtene som dominerer.
Suzuki har akkurat lansert sin største båtmotor noensinne, en 350 hesters V6 – med doble propeller.
100 ÅR: I dag er det 100 år siden Roald Amundsens Maud ble sjøsatt i Vollen. (Foto: Norsk Polarinstitutt).
I dag er det 100 år siden Roald Amundsens «Maud» ble sjøsatt på stranda utenfor Oslofjordmuseet i Vollen i Asker. Den stolte skuta ble bygget ved det anerkjente Christian Jensens båtbyggeri.
NESTENULYKKE: Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)
- Det skjer altfor mange ulykker og nestenulykker på sjøen i dag. Mange av disse ulykkene kan unngås ved at fritidsbåtførerne setter seg mer inn i sjøveisreglene. Det er blant annet viktig at alle kjenner til vikepliktsreglene, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.