Kickstart på årets båtsesong

Leif Bergaas_4.jpg

KICKSTART: Godt båtsalg, selv før vinteren har sluppet taket, sier daglig leder Leif Bergaas i Norboat. Onsdag åpner "Sjøen for alle".
KICKSTART: Godt båtsalg, selv før vinteren har sluppet taket, sier daglig leder Leif Bergaas i Norboat. Onsdag åpner "Sjøen for alle".

Kickstart på årets båtsesong

Båtforhandlere melder allerede om godt salg før vinteren har sluppet taket. Onsdag åpner dørene på Norges største båtmesse Sjøen for alle, med 300 små og store båter og et hav av utstyr.

-Båtinteressen er for alvor tilbake. Vi så tendensen i fjor, og en ringerunde blant våre medlemmer gir klare signaler om at optimismen blant båtforhandlerne er den høyeste på flere år, sier daglig leder i bransjeforbundet Norboat, Leif Bergaas, i en pressemelding i dag.
-Fortsatt lav rente, og en økt interesse for å feriere i Norge gjør at folk i hele landet ønsker å investere i båt.  Bare i år forventer vi at det blir solgt over 13000 båter, sier Bergaas.
Kickstart på båtsesongen
-Vinteren har vært mild og vi merker stor interesse for båt allerede nå tidlig i mars. Sjøen for alle er en kickstart på sesongen for oss og vi har store forventninger til årets sesong. Her i Vestfold opplever vi at stadig flere også etterspør båter over syv meter sier Per Herholdt, daglig leder i Herholdt Andersen i Tønsberg.
4-8 meter selger best
-Det er båter fra 4-8 meter som fortsatt har mest medvind, og kunne i 2016 vise til en fremgang på 15 prosent. Tallene baserer seg på import for 2016 og det er ingen tvil om at det er her bransjen ser fremgang, og ikke minst størst utvikling. Med oppgangen vi har vært vitne til de siste to årene har bransjen fått et løft til et nytt nivå hvor det nå stabiliserer seg. Dette er bra, og med produkter som blir mer og mer tilpasset det folk ønsker, ikke minst på utenbordsmotor, har bransjen blitt enda mer brukerorientert, sier han.
Mest import
De fleste av båtene som selges i Norge importeres fra utlandet, både produsert av norske firma med lange tradisjoner og andre internasjonale aktører, og gruppen 4-8 meter er altså der det er mest aktivitet.
Fra Polen ble det importert 1476 båter og fra Finland 946 som de to største.
Mer og mer utenbords
Så mye som halvparten av de omlag 13000 båtene som selges i Norge er segmentet mellom 4-8 meter, og i takt med oppgangen i denne kategorien har vi også sett en positiv utvikling i salget av utenbordsmotor som med nytt design, bedret drift og mindre støy har et bredere tilbud. Etterspørselen etter båter med utenbordsmotor har faktisk vært så god at det til og med produseres større båter for utenbords. Dette kan også underbygge hvordan bransjen både er brukerorientert og samtidig fornyer seg og tilpasser seg et nyttbruksmønster som bryter med det tradisjonelle. 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Sea Ray 320 outboard
På Fort Lauderdal-messen i Florida 1.-, 5. november, viser Sea Ray to nye turbåtmodeller basert på påhengsmotorer. Foreløpig er Europa avventende
Simrad GO12 XSE
Simrads nye multitouch-kartplotterne GO12 XSE og GO7 XSR skal ifølge produsenten være skreddersydd for båteiere som ønsker alt-i-ett-navigeringsprodukter og skal ifølge produsenten være enkle å bruke.
Som vanlig fra Yanmar: Velbygd og kompakt.
Den nye serien firesylindrete motorene med 2,8 liters sylindervolum består av fem motorer fra150 - , til 250 hk, som glir rett inn i markedet både på lystbåt og arbeidsbåtsiden både i singel og dobbeltmontasjer.
Hvis du begynner å få en vond følelse for gjennomføringene ombord, er det på tide å bytte. Etter fem års bruk er vi ikke i tvil: Kompositt er løsningen.
Aluminium er et utmerket båtbyggermateriale, - ikke minst på våre breddegrader. Finnene har ledet utviklingen i mange år. Nå er også finske Bella på banen med aluminiumsmodeller under navnet «Falcon».
En fillete presenning kan være årsaken til stygge vinterskader.
Med norske, varierte vintere med regn, snø, mildvær og sprengkulde, kan vann som fryser ombord være sprengstoff for en båt. Vann som trenger inn på uønskede plasser og som fryser, kan bekke i stykker den mest solide konstruksjon og dette er skumle saker.
Når du som privatperson skal importere ein fritidsbåt til Noreg, må du betale 25 prosent meirverdiavgift (mva) av totalverdien. Du skal ikkje betale toll for import av fritidsbåt.
Kople fra polene på fullt oppladete batterier og gå rundt landstrømopplegget ombord hvis du trenger 220 volt til frostvakta.