Kickstart på årets båtsesong

Leif Bergaas_4.jpg

KICKSTART: Godt båtsalg, selv før vinteren har sluppet taket, sier daglig leder Leif Bergaas i Norboat. Onsdag åpner "Sjøen for alle".
KICKSTART: Godt båtsalg, selv før vinteren har sluppet taket, sier daglig leder Leif Bergaas i Norboat. Onsdag åpner "Sjøen for alle".

Kickstart på årets båtsesong

Båtforhandlere melder allerede om godt salg før vinteren har sluppet taket. Onsdag åpner dørene på Norges største båtmesse Sjøen for alle, med 300 små og store båter og et hav av utstyr.

-Båtinteressen er for alvor tilbake. Vi så tendensen i fjor, og en ringerunde blant våre medlemmer gir klare signaler om at optimismen blant båtforhandlerne er den høyeste på flere år, sier daglig leder i bransjeforbundet Norboat, Leif Bergaas, i en pressemelding i dag.
-Fortsatt lav rente, og en økt interesse for å feriere i Norge gjør at folk i hele landet ønsker å investere i båt.  Bare i år forventer vi at det blir solgt over 13000 båter, sier Bergaas.
Kickstart på båtsesongen
-Vinteren har vært mild og vi merker stor interesse for båt allerede nå tidlig i mars. Sjøen for alle er en kickstart på sesongen for oss og vi har store forventninger til årets sesong. Her i Vestfold opplever vi at stadig flere også etterspør båter over syv meter sier Per Herholdt, daglig leder i Herholdt Andersen i Tønsberg.
4-8 meter selger best
-Det er båter fra 4-8 meter som fortsatt har mest medvind, og kunne i 2016 vise til en fremgang på 15 prosent. Tallene baserer seg på import for 2016 og det er ingen tvil om at det er her bransjen ser fremgang, og ikke minst størst utvikling. Med oppgangen vi har vært vitne til de siste to årene har bransjen fått et løft til et nytt nivå hvor det nå stabiliserer seg. Dette er bra, og med produkter som blir mer og mer tilpasset det folk ønsker, ikke minst på utenbordsmotor, har bransjen blitt enda mer brukerorientert, sier han.
Mest import
De fleste av båtene som selges i Norge importeres fra utlandet, både produsert av norske firma med lange tradisjoner og andre internasjonale aktører, og gruppen 4-8 meter er altså der det er mest aktivitet.
Fra Polen ble det importert 1476 båter og fra Finland 946 som de to største.
Mer og mer utenbords
Så mye som halvparten av de omlag 13000 båtene som selges i Norge er segmentet mellom 4-8 meter, og i takt med oppgangen i denne kategorien har vi også sett en positiv utvikling i salget av utenbordsmotor som med nytt design, bedret drift og mindre støy har et bredere tilbud. Etterspørselen etter båter med utenbordsmotor har faktisk vært så god at det til og med produseres større båter for utenbords. Dette kan også underbygge hvordan bransjen både er brukerorientert og samtidig fornyer seg og tilpasser seg et nyttbruksmønster som bryter med det tradisjonelle. 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.
TETT I TETT: Seilbåter tett i tett i Tønsberg i dag (Foto:Amund Rich.Løken).
Trolig har det aldri vært flere båter samlet i kanalen i Tønsberg. Færderseilasen har Tønsberg som endehavn. Det er et båteventyr uten like. Denne gangen er det seilbåtene som dominerer.
Suzuki har akkurat lansert sin største båtmotor noensinne, en 350 hesters V6 – med doble propeller.
100 ÅR: I dag er det 100 år siden Roald Amundsens Maud ble sjøsatt i Vollen. (Foto: Norsk Polarinstitutt).
I dag er det 100 år siden Roald Amundsens «Maud» ble sjøsatt på stranda utenfor Oslofjordmuseet i Vollen i Asker. Den stolte skuta ble bygget ved det anerkjente Christian Jensens båtbyggeri.
NESTENULYKKE: Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)
- Det skjer altfor mange ulykker og nestenulykker på sjøen i dag. Mange av disse ulykkene kan unngås ved at fritidsbåtførerne setter seg mer inn i sjøveisreglene. Det er blant annet viktig at alle kjenner til vikepliktsreglene, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.