Kickstart på årets båtsesong

Leif Bergaas_4.jpg

KICKSTART: Godt båtsalg, selv før vinteren har sluppet taket, sier daglig leder Leif Bergaas i Norboat. Onsdag åpner "Sjøen for alle".
KICKSTART: Godt båtsalg, selv før vinteren har sluppet taket, sier daglig leder Leif Bergaas i Norboat. Onsdag åpner "Sjøen for alle".

Kickstart på årets båtsesong

Båtforhandlere melder allerede om godt salg før vinteren har sluppet taket. Onsdag åpner dørene på Norges største båtmesse Sjøen for alle, med 300 små og store båter og et hav av utstyr.

-Båtinteressen er for alvor tilbake. Vi så tendensen i fjor, og en ringerunde blant våre medlemmer gir klare signaler om at optimismen blant båtforhandlerne er den høyeste på flere år, sier daglig leder i bransjeforbundet Norboat, Leif Bergaas, i en pressemelding i dag.
-Fortsatt lav rente, og en økt interesse for å feriere i Norge gjør at folk i hele landet ønsker å investere i båt.  Bare i år forventer vi at det blir solgt over 13000 båter, sier Bergaas.
Kickstart på båtsesongen
-Vinteren har vært mild og vi merker stor interesse for båt allerede nå tidlig i mars. Sjøen for alle er en kickstart på sesongen for oss og vi har store forventninger til årets sesong. Her i Vestfold opplever vi at stadig flere også etterspør båter over syv meter sier Per Herholdt, daglig leder i Herholdt Andersen i Tønsberg.
4-8 meter selger best
-Det er båter fra 4-8 meter som fortsatt har mest medvind, og kunne i 2016 vise til en fremgang på 15 prosent. Tallene baserer seg på import for 2016 og det er ingen tvil om at det er her bransjen ser fremgang, og ikke minst størst utvikling. Med oppgangen vi har vært vitne til de siste to årene har bransjen fått et løft til et nytt nivå hvor det nå stabiliserer seg. Dette er bra, og med produkter som blir mer og mer tilpasset det folk ønsker, ikke minst på utenbordsmotor, har bransjen blitt enda mer brukerorientert, sier han.
Mest import
De fleste av båtene som selges i Norge importeres fra utlandet, både produsert av norske firma med lange tradisjoner og andre internasjonale aktører, og gruppen 4-8 meter er altså der det er mest aktivitet.
Fra Polen ble det importert 1476 båter og fra Finland 946 som de to største.
Mer og mer utenbords
Så mye som halvparten av de omlag 13000 båtene som selges i Norge er segmentet mellom 4-8 meter, og i takt med oppgangen i denne kategorien har vi også sett en positiv utvikling i salget av utenbordsmotor som med nytt design, bedret drift og mindre støy har et bredere tilbud. Etterspørselen etter båter med utenbordsmotor har faktisk vært så god at det til og med produseres større båter for utenbords. Dette kan også underbygge hvordan bransjen både er brukerorientert og samtidig fornyer seg og tilpasser seg et nyttbruksmønster som bryter med det tradisjonelle. 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

1000 HK: Her er Volvo Pentas nye monster på 1000 hk.
Er det rå kraft som gjelder, kan du kjøpe Volvo Pentas nyhet D13 på 1000 hk. Dette er den hittil kraftigste dieselmotorene svenskene har laget.
SEILER IGJEN: Gledens dag i Tønsberg. Saga Oseberg får lov til å seile igjen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix.
Nærings- og fiskeridepartementet har omgjort deler av Sjøfartsdirektoratets vedtak, slik at Saga Oseberg igjen kan seile med passasjerer i Tønsberg havn.
VOLVO-MOTORER: De skal fortsatt hete 7 og være verdens største utenbordsmotorer, men nå er Volvo Penta hovedeier.
Volvo Penta har blitt hovedaksjonær i amerikanske Seven Marine som produserer verdens kraftigste utenbordsmotorer.
SKROGVASK: Med børster under båten rengjør denne maskinen båten raskt og effektivt.
Nå er det slutt på tidkrevende båtpuss og bruk av bunnstoff full av giftige tungmetaller. Nå kan båteierne i Asker gjøre båtvasken unna på 15 minutter, og det mens båten ligger i vannet!
SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.