Kickstart på årets båtsesong

Leif Bergaas_4.jpg

KICKSTART: Godt båtsalg, selv før vinteren har sluppet taket, sier daglig leder Leif Bergaas i Norboat. Onsdag åpner "Sjøen for alle".
KICKSTART: Godt båtsalg, selv før vinteren har sluppet taket, sier daglig leder Leif Bergaas i Norboat. Onsdag åpner "Sjøen for alle".

Kickstart på årets båtsesong

Båtforhandlere melder allerede om godt salg før vinteren har sluppet taket. Onsdag åpner dørene på Norges største båtmesse Sjøen for alle, med 300 små og store båter og et hav av utstyr.

-Båtinteressen er for alvor tilbake. Vi så tendensen i fjor, og en ringerunde blant våre medlemmer gir klare signaler om at optimismen blant båtforhandlerne er den høyeste på flere år, sier daglig leder i bransjeforbundet Norboat, Leif Bergaas, i en pressemelding i dag.
-Fortsatt lav rente, og en økt interesse for å feriere i Norge gjør at folk i hele landet ønsker å investere i båt.  Bare i år forventer vi at det blir solgt over 13000 båter, sier Bergaas.
Kickstart på båtsesongen
-Vinteren har vært mild og vi merker stor interesse for båt allerede nå tidlig i mars. Sjøen for alle er en kickstart på sesongen for oss og vi har store forventninger til årets sesong. Her i Vestfold opplever vi at stadig flere også etterspør båter over syv meter sier Per Herholdt, daglig leder i Herholdt Andersen i Tønsberg.
4-8 meter selger best
-Det er båter fra 4-8 meter som fortsatt har mest medvind, og kunne i 2016 vise til en fremgang på 15 prosent. Tallene baserer seg på import for 2016 og det er ingen tvil om at det er her bransjen ser fremgang, og ikke minst størst utvikling. Med oppgangen vi har vært vitne til de siste to årene har bransjen fått et løft til et nytt nivå hvor det nå stabiliserer seg. Dette er bra, og med produkter som blir mer og mer tilpasset det folk ønsker, ikke minst på utenbordsmotor, har bransjen blitt enda mer brukerorientert, sier han.
Mest import
De fleste av båtene som selges i Norge importeres fra utlandet, både produsert av norske firma med lange tradisjoner og andre internasjonale aktører, og gruppen 4-8 meter er altså der det er mest aktivitet.
Fra Polen ble det importert 1476 båter og fra Finland 946 som de to største.
Mer og mer utenbords
Så mye som halvparten av de omlag 13000 båtene som selges i Norge er segmentet mellom 4-8 meter, og i takt med oppgangen i denne kategorien har vi også sett en positiv utvikling i salget av utenbordsmotor som med nytt design, bedret drift og mindre støy har et bredere tilbud. Etterspørselen etter båter med utenbordsmotor har faktisk vært så god at det til og med produseres større båter for utenbords. Dette kan også underbygge hvordan bransjen både er brukerorientert og samtidig fornyer seg og tilpasser seg et nyttbruksmønster som bryter med det tradisjonelle. 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Skal du bytte motor på en eldre båt som er konstruert for en totakter, kan vekten på en ny firetakter være avgjørende. Ifølge produsenten er Suzukis nye 100-hester markedets letteste.
Produsenten kaller "Loxo32" en drivstofføkonomisk motorbåt. Etter vår mening blir dette igjen en bastard, selv om produsenten hevder at markedet for en slik båt er neglisjert.
Futuristisk blir bare fornavnet når Beneteau og Peugeot slår seg sammen om å se inn i framtiden. Om prosjektet blir en del av båtlivet i fremtiden, gjenstår å se.
Rikke Lind (t.v.) og Berit Svendsen (t.h.) mener samarbeidet mellom RS og Telenor Kystradio er et godt eksempel på hvordan optimal utnyttelse av samfunnets ressurser bidrar til å styrke sjøsikkerheten, kystberedskapen og tryggheten for de sjøfarende.
Telenor Kystradio og Redningsselskapet har i flere år hatt et nært samarbeid om å trygge kysten for de sjøfarende. Nå styrkes sjøsikkerheten ytterligere ved at de to partnerne i dag signerer en ny samarbeidsavtale, heter det i en pressemelding.
A27 har ganske rå fartslinjer
Vi har tatt de første bildene av Anytecs to nye A23 og A27. Modellene ble presentert for forhandlerne forleden.
Et fint turkonsept, synes vi.
Crossover, salongbåt, eller kall den hva du vil. Turbåt med tak over blir flere og fleres førstevalg, - et fornuftig valg på våre breddegrader.
FORTSATT AVGIFTSFRITAK: Det ble ingenting av Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket på båtdiesel. Foto: Amund Rich. Løken.
Båtfolket nikker fornøyd med at Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket for båtdiesel bare ble skift i sand. Avgiftsfritaket blir ikke rørt i det nye statsbudsjettet.
Eksteriørmessig følger den nye modellen dagens trender.
Jeanneau Merry Fisher 10,95 er det første seriøse europeiske forsøket på å lage turbåt med påhengere.