Kickstart på årets båtsesong

Leif Bergaas_4.jpg

KICKSTART: Godt båtsalg, selv før vinteren har sluppet taket, sier daglig leder Leif Bergaas i Norboat. Onsdag åpner "Sjøen for alle".
KICKSTART: Godt båtsalg, selv før vinteren har sluppet taket, sier daglig leder Leif Bergaas i Norboat. Onsdag åpner "Sjøen for alle".

Kickstart på årets båtsesong

Båtforhandlere melder allerede om godt salg før vinteren har sluppet taket. Onsdag åpner dørene på Norges største båtmesse Sjøen for alle, med 300 små og store båter og et hav av utstyr.

-Båtinteressen er for alvor tilbake. Vi så tendensen i fjor, og en ringerunde blant våre medlemmer gir klare signaler om at optimismen blant båtforhandlerne er den høyeste på flere år, sier daglig leder i bransjeforbundet Norboat, Leif Bergaas, i en pressemelding i dag.
-Fortsatt lav rente, og en økt interesse for å feriere i Norge gjør at folk i hele landet ønsker å investere i båt.  Bare i år forventer vi at det blir solgt over 13000 båter, sier Bergaas.
Kickstart på båtsesongen
-Vinteren har vært mild og vi merker stor interesse for båt allerede nå tidlig i mars. Sjøen for alle er en kickstart på sesongen for oss og vi har store forventninger til årets sesong. Her i Vestfold opplever vi at stadig flere også etterspør båter over syv meter sier Per Herholdt, daglig leder i Herholdt Andersen i Tønsberg.
4-8 meter selger best
-Det er båter fra 4-8 meter som fortsatt har mest medvind, og kunne i 2016 vise til en fremgang på 15 prosent. Tallene baserer seg på import for 2016 og det er ingen tvil om at det er her bransjen ser fremgang, og ikke minst størst utvikling. Med oppgangen vi har vært vitne til de siste to årene har bransjen fått et løft til et nytt nivå hvor det nå stabiliserer seg. Dette er bra, og med produkter som blir mer og mer tilpasset det folk ønsker, ikke minst på utenbordsmotor, har bransjen blitt enda mer brukerorientert, sier han.
Mest import
De fleste av båtene som selges i Norge importeres fra utlandet, både produsert av norske firma med lange tradisjoner og andre internasjonale aktører, og gruppen 4-8 meter er altså der det er mest aktivitet.
Fra Polen ble det importert 1476 båter og fra Finland 946 som de to største.
Mer og mer utenbords
Så mye som halvparten av de omlag 13000 båtene som selges i Norge er segmentet mellom 4-8 meter, og i takt med oppgangen i denne kategorien har vi også sett en positiv utvikling i salget av utenbordsmotor som med nytt design, bedret drift og mindre støy har et bredere tilbud. Etterspørselen etter båter med utenbordsmotor har faktisk vært så god at det til og med produseres større båter for utenbords. Dette kan også underbygge hvordan bransjen både er brukerorientert og samtidig fornyer seg og tilpasser seg et nyttbruksmønster som bryter med det tradisjonelle. 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.