Keizers norske importør avduket verdensnyhet

VA1Y6428.jpg

VERDENSPREMIERE: Keizer 42.
VERDENSPREMIERE: Keizer 42.

Keizers norske importør avduket verdensnyhet

Det var norske Lars-Erik Solvang som foretok den høytidelige avdukingen av den nye Keizer 42, en båt inspirert av den tradisjonelle runabout. Bavaria-importøren blir norgesimportør av den nye hollandske lekkerbisken.

-Jeg falt pladask for både båten, konseptet og mannen bak, smiler en strålende fornøyd Lars-Erik Solvang, bare minutter før den høytidelige avdukingen av båten. Lars-Erik fikk gleden av å foreta avdukingen, både fordi Siep Keizer har stor tro på den norske importøren, men også fordi det er Solvangs båt som lå skjult under det sorte trekket. Rett etter messeslutt her i Düsseldorf skal 42-foteren på transport til Asker, hvor den skal ligge klar til visning for det norske publikum under storbåtmessen i Leangbukta i mars.
Ingen volumbåt
Noe volumsalg ser ikke den norske importøren for deg, for farkosten vil koste rundt tre millioner kroer, men han mener den vil treffe en nisje som er opptatt av kvalitet og tradisjon. Likevel er dette en «fornuftig» pris for båter i denne klassen. Båten er utstyrt med 2x Volvo Penta 200 som gir en toppfart rundt 40 knop.
Helt uten tilknytning til tyske Bavaria er ikke dette prosjektet. Ikke bare er Lars-Erik Bavaria-importør i Norge, båten blir også bygget på Bavariafabrikken.
Produseres hos Bavaria
-Tyskerne kombinerer båtbyggertradisjon og tysk ingeniørkunst og evnen til å produsere båter nøyaktig på millimeteren med bruk av moderne industrielle produksjonsanlegg. Bygge båten i en av de beste verftene i verden og av de beste ingeniørene og båtbyggere er en stor fordel for et nytt selskap. Sammen med Bavaria Yachtbau har vi en stor og solid produksjonsplattform. Det gir oss trygghet til å fokusere på utvikling, service etter salg og vårt forhandlernettverk, sier Keizer.
-Det er også kjent at den norske Bavaria-importøren i mange år i stor grad har påvirket båtene med tanke på nordisk bruk. Det er ikke utenkelig at nordmannen også i stor grad vil bruke sin innflytelse på utviklingen av sin nye baby, Keizer 42.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Sea Ray 320 outboard
På Fort Lauderdal-messen i Florida 1.-, 5. november, viser Sea Ray to nye turbåtmodeller basert på påhengsmotorer. Foreløpig er Europa avventende
Simrad GO12 XSE
Simrads nye multitouch-kartplotterne GO12 XSE og GO7 XSR skal ifølge produsenten være skreddersydd for båteiere som ønsker alt-i-ett-navigeringsprodukter og skal ifølge produsenten være enkle å bruke.
Som vanlig fra Yanmar: Velbygd og kompakt.
Den nye serien firesylindrete motorene med 2,8 liters sylindervolum består av fem motorer fra150 - , til 250 hk, som glir rett inn i markedet både på lystbåt og arbeidsbåtsiden både i singel og dobbeltmontasjer.
Hvis du begynner å få en vond følelse for gjennomføringene ombord, er det på tide å bytte. Etter fem års bruk er vi ikke i tvil: Kompositt er løsningen.
Aluminium er et utmerket båtbyggermateriale, - ikke minst på våre breddegrader. Finnene har ledet utviklingen i mange år. Nå er også finske Bella på banen med aluminiumsmodeller under navnet «Falcon».
En fillete presenning kan være årsaken til stygge vinterskader.
Med norske, varierte vintere med regn, snø, mildvær og sprengkulde, kan vann som fryser ombord være sprengstoff for en båt. Vann som trenger inn på uønskede plasser og som fryser, kan bekke i stykker den mest solide konstruksjon og dette er skumle saker.
Når du som privatperson skal importere ein fritidsbåt til Noreg, må du betale 25 prosent meirverdiavgift (mva) av totalverdien. Du skal ikkje betale toll for import av fritidsbåt.
Kople fra polene på fullt oppladete batterier og gå rundt landstrømopplegget ombord hvis du trenger 220 volt til frostvakta.