Keizers norske importør avduket verdensnyhet

VA1Y6428.jpg

VERDENSPREMIERE: Keizer 42.
VERDENSPREMIERE: Keizer 42.

Keizers norske importør avduket verdensnyhet

Det var norske Lars-Erik Solvang som foretok den høytidelige avdukingen av den nye Keizer 42, en båt inspirert av den tradisjonelle runabout. Bavaria-importøren blir norgesimportør av den nye hollandske lekkerbisken.

-Jeg falt pladask for både båten, konseptet og mannen bak, smiler en strålende fornøyd Lars-Erik Solvang, bare minutter før den høytidelige avdukingen av båten. Lars-Erik fikk gleden av å foreta avdukingen, både fordi Siep Keizer har stor tro på den norske importøren, men også fordi det er Solvangs båt som lå skjult under det sorte trekket. Rett etter messeslutt her i Düsseldorf skal 42-foteren på transport til Asker, hvor den skal ligge klar til visning for det norske publikum under storbåtmessen i Leangbukta i mars.
Ingen volumbåt
Noe volumsalg ser ikke den norske importøren for deg, for farkosten vil koste rundt tre millioner kroer, men han mener den vil treffe en nisje som er opptatt av kvalitet og tradisjon. Likevel er dette en «fornuftig» pris for båter i denne klassen. Båten er utstyrt med 2x Volvo Penta 200 som gir en toppfart rundt 40 knop.
Helt uten tilknytning til tyske Bavaria er ikke dette prosjektet. Ikke bare er Lars-Erik Bavaria-importør i Norge, båten blir også bygget på Bavariafabrikken.
Produseres hos Bavaria
-Tyskerne kombinerer båtbyggertradisjon og tysk ingeniørkunst og evnen til å produsere båter nøyaktig på millimeteren med bruk av moderne industrielle produksjonsanlegg. Bygge båten i en av de beste verftene i verden og av de beste ingeniørene og båtbyggere er en stor fordel for et nytt selskap. Sammen med Bavaria Yachtbau har vi en stor og solid produksjonsplattform. Det gir oss trygghet til å fokusere på utvikling, service etter salg og vårt forhandlernettverk, sier Keizer.
-Det er også kjent at den norske Bavaria-importøren i mange år i stor grad har påvirket båtene med tanke på nordisk bruk. Det er ikke utenkelig at nordmannen også i stor grad vil bruke sin innflytelse på utviklingen av sin nye baby, Keizer 42.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

3D-briller: Hydrolifts Anders Vongraven Krogh går ombord i nye P42.
Den er ennå ikke lansert som «sivil» båt, Hydrolifts P42, som bygger på samme konsept som Redningsselskapets hurtiggående skute i Einar Staff-klassen. Men neste år kommer det både yrkes- og fritidsbåter av P42.
Mercury - nå også med vannjet.
Brunswick kan skilte med såvel utenbordsmotorer på 400 hk og en dieseldrevet påhenger under Sjøen for alle. Men den mest kuriøse er likevel en 40-hester Mercury med vannjet!
GOD FART: Cipax har god fart i eksportmarkedet med sine Pionerbåter. Foto: Amund Rich.Løken.
Cipax på Bjørkelangen i Akershus er Norges største eksportør av fritidsbåter målt i antall. Det er populære Pioner som er deres salgssuksess. Av en årlig produksjon på 2500 utgjør Pioner 2200 og av disse eksporteres 600.
KICKSTART: Godt båtsalg, selv før vinteren har sluppet taket, sier daglig leder Leif Bergaas i Norboat. Onsdag åpner "Sjøen for alle".
Båtforhandlere melder allerede om godt salg før vinteren har sluppet taket. Onsdag åpner dørene på Norges største båtmesse Sjøen for alle, med 300 små og store båter og et hav av utstyr.
NORD WEST: Ekteparet Martinsson er tilbake i det gamle anlegget etter storkonkursen i 2013. Foto: Lars-Åke Redéen i svenske Båtliv.
-Nå hender det saker i Nord Wests gamle fabrikk på Vindöen på Orust, skriver lokalavisen Bohusläningen. Det er Benny og Jessica Martinsson som vender tilbake til gamle tomter etter den durabelige konkursen i 2013.
BÅTFOLKET MÅ BIDRA: Alle med båt oppfordres til å ta med plastavfallet hjem. Illustrasjonsfoto: NTB/Scanpix.
Båtbransjeforbundet i Norge inviterer hele båtbransjen og båtfolket til en nasjonal kampanje for å hindre at plast havner på sjøen. - Det handler ikke om å rydde, det viktige er at vi slutter å kaste, sier Leif Bergaas i Norboat.
I RISØR: Kongeskipet skapte begeistring i Risør mandag kveld.
Mandag ettermiddag ankom Kongeskipet for å møte festivalsjef Kari-Anne Røisland i Risør Trebåtfestival. Nå håper hun Kongeskipet er tilbake i begynnelsen av august.
UNDSERVANNSDRONE: Med fire thrustere kan du styre denne undervannsdroen fra båten.
Under båtmessen «Sjøen for Alle» lanserer det norske teknologiselskapet Blueye Robotics en undervannsdrone som er spesialdesignet for båtfolk og andre som ferierer ved sjøen.