Keizers norske importør avduket verdensnyhet

VA1Y6428.jpg

VERDENSPREMIERE: Keizer 42.
VERDENSPREMIERE: Keizer 42.

Keizers norske importør avduket verdensnyhet

Det var norske Lars-Erik Solvang som foretok den høytidelige avdukingen av den nye Keizer 42, en båt inspirert av den tradisjonelle runabout. Bavaria-importøren blir norgesimportør av den nye hollandske lekkerbisken.

-Jeg falt pladask for både båten, konseptet og mannen bak, smiler en strålende fornøyd Lars-Erik Solvang, bare minutter før den høytidelige avdukingen av båten. Lars-Erik fikk gleden av å foreta avdukingen, både fordi Siep Keizer har stor tro på den norske importøren, men også fordi det er Solvangs båt som lå skjult under det sorte trekket. Rett etter messeslutt her i Düsseldorf skal 42-foteren på transport til Asker, hvor den skal ligge klar til visning for det norske publikum under storbåtmessen i Leangbukta i mars.
Ingen volumbåt
Noe volumsalg ser ikke den norske importøren for deg, for farkosten vil koste rundt tre millioner kroer, men han mener den vil treffe en nisje som er opptatt av kvalitet og tradisjon. Likevel er dette en «fornuftig» pris for båter i denne klassen. Båten er utstyrt med 2x Volvo Penta 200 som gir en toppfart rundt 40 knop.
Helt uten tilknytning til tyske Bavaria er ikke dette prosjektet. Ikke bare er Lars-Erik Bavaria-importør i Norge, båten blir også bygget på Bavariafabrikken.
Produseres hos Bavaria
-Tyskerne kombinerer båtbyggertradisjon og tysk ingeniørkunst og evnen til å produsere båter nøyaktig på millimeteren med bruk av moderne industrielle produksjonsanlegg. Bygge båten i en av de beste verftene i verden og av de beste ingeniørene og båtbyggere er en stor fordel for et nytt selskap. Sammen med Bavaria Yachtbau har vi en stor og solid produksjonsplattform. Det gir oss trygghet til å fokusere på utvikling, service etter salg og vårt forhandlernettverk, sier Keizer.
-Det er også kjent at den norske Bavaria-importøren i mange år i stor grad har påvirket båtene med tanke på nordisk bruk. Det er ikke utenkelig at nordmannen også i stor grad vil bruke sin innflytelse på utviklingen av sin nye baby, Keizer 42.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

1000 HK: Her er Volvo Pentas nye monster på 1000 hk.
Er det rå kraft som gjelder, kan du kjøpe Volvo Pentas nyhet D13 på 1000 hk. Dette er den hittil kraftigste dieselmotorene svenskene har laget.
SEILER IGJEN: Gledens dag i Tønsberg. Saga Oseberg får lov til å seile igjen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix.
Nærings- og fiskeridepartementet har omgjort deler av Sjøfartsdirektoratets vedtak, slik at Saga Oseberg igjen kan seile med passasjerer i Tønsberg havn.
VOLVO-MOTORER: De skal fortsatt hete 7 og være verdens største utenbordsmotorer, men nå er Volvo Penta hovedeier.
Volvo Penta har blitt hovedaksjonær i amerikanske Seven Marine som produserer verdens kraftigste utenbordsmotorer.
SKROGVASK: Med børster under båten rengjør denne maskinen båten raskt og effektivt.
Nå er det slutt på tidkrevende båtpuss og bruk av bunnstoff full av giftige tungmetaller. Nå kan båteierne i Asker gjøre båtvasken unna på 15 minutter, og det mens båten ligger i vannet!
SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.