Keizers norske importør avduket verdensnyhet

VA1Y6428.jpg

VERDENSPREMIERE: Keizer 42.
VERDENSPREMIERE: Keizer 42.

Keizers norske importør avduket verdensnyhet

Det var norske Lars-Erik Solvang som foretok den høytidelige avdukingen av den nye Keizer 42, en båt inspirert av den tradisjonelle runabout. Bavaria-importøren blir norgesimportør av den nye hollandske lekkerbisken.

-Jeg falt pladask for både båten, konseptet og mannen bak, smiler en strålende fornøyd Lars-Erik Solvang, bare minutter før den høytidelige avdukingen av båten. Lars-Erik fikk gleden av å foreta avdukingen, både fordi Siep Keizer har stor tro på den norske importøren, men også fordi det er Solvangs båt som lå skjult under det sorte trekket. Rett etter messeslutt her i Düsseldorf skal 42-foteren på transport til Asker, hvor den skal ligge klar til visning for det norske publikum under storbåtmessen i Leangbukta i mars.
Ingen volumbåt
Noe volumsalg ser ikke den norske importøren for deg, for farkosten vil koste rundt tre millioner kroer, men han mener den vil treffe en nisje som er opptatt av kvalitet og tradisjon. Likevel er dette en «fornuftig» pris for båter i denne klassen. Båten er utstyrt med 2x Volvo Penta 200 som gir en toppfart rundt 40 knop.
Helt uten tilknytning til tyske Bavaria er ikke dette prosjektet. Ikke bare er Lars-Erik Bavaria-importør i Norge, båten blir også bygget på Bavariafabrikken.
Produseres hos Bavaria
-Tyskerne kombinerer båtbyggertradisjon og tysk ingeniørkunst og evnen til å produsere båter nøyaktig på millimeteren med bruk av moderne industrielle produksjonsanlegg. Bygge båten i en av de beste verftene i verden og av de beste ingeniørene og båtbyggere er en stor fordel for et nytt selskap. Sammen med Bavaria Yachtbau har vi en stor og solid produksjonsplattform. Det gir oss trygghet til å fokusere på utvikling, service etter salg og vårt forhandlernettverk, sier Keizer.
-Det er også kjent at den norske Bavaria-importøren i mange år i stor grad har påvirket båtene med tanke på nordisk bruk. Det er ikke utenkelig at nordmannen også i stor grad vil bruke sin innflytelse på utviklingen av sin nye baby, Keizer 42.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Skal du bytte motor på en eldre båt som er konstruert for en totakter, kan vekten på en ny firetakter være avgjørende. Ifølge produsenten er Suzukis nye 100-hester markedets letteste.
Produsenten kaller "Loxo32" en drivstofføkonomisk motorbåt. Etter vår mening blir dette igjen en bastard, selv om produsenten hevder at markedet for en slik båt er neglisjert.
Futuristisk blir bare fornavnet når Beneteau og Peugeot slår seg sammen om å se inn i framtiden. Om prosjektet blir en del av båtlivet i fremtiden, gjenstår å se.
Rikke Lind (t.v.) og Berit Svendsen (t.h.) mener samarbeidet mellom RS og Telenor Kystradio er et godt eksempel på hvordan optimal utnyttelse av samfunnets ressurser bidrar til å styrke sjøsikkerheten, kystberedskapen og tryggheten for de sjøfarende.
Telenor Kystradio og Redningsselskapet har i flere år hatt et nært samarbeid om å trygge kysten for de sjøfarende. Nå styrkes sjøsikkerheten ytterligere ved at de to partnerne i dag signerer en ny samarbeidsavtale, heter det i en pressemelding.
A27 har ganske rå fartslinjer
Vi har tatt de første bildene av Anytecs to nye A23 og A27. Modellene ble presentert for forhandlerne forleden.
Et fint turkonsept, synes vi.
Crossover, salongbåt, eller kall den hva du vil. Turbåt med tak over blir flere og fleres førstevalg, - et fornuftig valg på våre breddegrader.
FORTSATT AVGIFTSFRITAK: Det ble ingenting av Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket på båtdiesel. Foto: Amund Rich. Løken.
Båtfolket nikker fornøyd med at Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket for båtdiesel bare ble skift i sand. Avgiftsfritaket blir ikke rørt i det nye statsbudsjettet.
Eksteriørmessig følger den nye modellen dagens trender.
Jeanneau Merry Fisher 10,95 er det første seriøse europeiske forsøket på å lage turbåt med påhengere.