Kanskje ikke helt pansret, men solid 36 fots rusk fra XO

forfra.jpg

FLAGGSKIP: XO har utviklet et solid flaggskip på 36 fot som skal mestre minst 40 knops fart.
FLAGGSKIP: XO har utviklet et solid flaggskip på 36 fot som skal mestre minst 40 knops fart.

Kanskje ikke helt pansret, men solid 36 fots rusk fra XO

Finske XO utvider rangen sin av tøffe aluminiumsbåter. Skroget på nyheten XO 360 er konstruert for militære påkjenninger og båten skal klare seg godt også i åpent hav.

 Den nye XO-båten har en lengre vannlinje, en smidig sideprofil og en ekstra dyp V-bunn i skroget for å være myk og behagelig i tøff sjø. Men to innenbordsmotorer skal båten i følge produsenten være god for fart over 40 knop. En prototype er under uttesting og i følge en pressemelding har god drivstofføkonomi vært et av målene.
Blikkfang
– Nye XO 360 kommer definitiv tilt å tiltrekke seg oppmerksomhet. Vi tror erfarne båtfolk vil finne mange nye tilltalende løsninger. Det innebærer et stort steg fremover for OX-familien, sier XO Boats sjef, Dan Colliander.
Bekvemmelig

LYST: Lyst og lekkert interiør  i ny 36-foter fra XO.
LYST: Lyst og lekkert interiør i ny 36-foter fra XO.

Båten har en romslig kapteinlugar med eget toalett og bad. Midtskips finner vi en ekstra lugar med dobbelkøye og et godt stuverom. Båten har åpent akterdekk, skyvedører og andre løsninger som gjør den enkel å håndtere av én person. Også XO 360 har et panoramavindu for optimal sikt - uten stolper som hindrer siktlinjen.
Båten skal vises for første gang på den internasjonale båtutstillingen i Düsseldorf i januar. 

FAKTA: XO 360

Lengde: 11,28 meter
Bredde: 3,29 meter
Dyptgående: 1,0 meter
Vekt: 3 600 kg (u/ motorer)
Motor: 600–740 hk
Toppfart: 40+ knop
Drivstoff: 750 liter
Info: www.xoboats.com

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.