Kanskje ikke helt pansret, men solid 36 fots rusk fra XO

forfra.jpg

FLAGGSKIP: XO har utviklet et solid flaggskip på 36 fot som skal mestre minst 40 knops fart.
FLAGGSKIP: XO har utviklet et solid flaggskip på 36 fot som skal mestre minst 40 knops fart.

Kanskje ikke helt pansret, men solid 36 fots rusk fra XO

Finske XO utvider rangen sin av tøffe aluminiumsbåter. Skroget på nyheten XO 360 er konstruert for militære påkjenninger og båten skal klare seg godt også i åpent hav.

 Den nye XO-båten har en lengre vannlinje, en smidig sideprofil og en ekstra dyp V-bunn i skroget for å være myk og behagelig i tøff sjø. Men to innenbordsmotorer skal båten i følge produsenten være god for fart over 40 knop. En prototype er under uttesting og i følge en pressemelding har god drivstofføkonomi vært et av målene.
Blikkfang
– Nye XO 360 kommer definitiv tilt å tiltrekke seg oppmerksomhet. Vi tror erfarne båtfolk vil finne mange nye tilltalende løsninger. Det innebærer et stort steg fremover for OX-familien, sier XO Boats sjef, Dan Colliander.
Bekvemmelig

LYST: Lyst og lekkert interiør  i ny 36-foter fra XO.
LYST: Lyst og lekkert interiør i ny 36-foter fra XO.

Båten har en romslig kapteinlugar med eget toalett og bad. Midtskips finner vi en ekstra lugar med dobbelkøye og et godt stuverom. Båten har åpent akterdekk, skyvedører og andre løsninger som gjør den enkel å håndtere av én person. Også XO 360 har et panoramavindu for optimal sikt - uten stolper som hindrer siktlinjen.
Båten skal vises for første gang på den internasjonale båtutstillingen i Düsseldorf i januar. 

FAKTA: XO 360

Lengde: 11,28 meter
Bredde: 3,29 meter
Dyptgående: 1,0 meter
Vekt: 3 600 kg (u/ motorer)
Motor: 600–740 hk
Toppfart: 40+ knop
Drivstoff: 750 liter
Info: www.xoboats.com

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SOLGT: John Magne Hestnes(t.h.) og Arild Risholm i ProNav fortsetter i ProNavs ledelse selv om selskapet er solgt til Japan. Foto: Gunnar Kvassheim, Dalane Tidende.
ProNav og Japan Radio Company har hatt et samarbeid i langt over 20 år. Nå er Egersundselskapet solgt til sin japanske samarbeidspartner.
Den nye Grandezza 37 CA blir presentert på båtmessen i Helsingfors som åpner den 16. august. Den mektige langturbåten med bakvegg er skreddersydd for det nordiske markedet.
Du kjenner kanskje systemet fra sykkelstativer. Nå er systemet konvertert til påhengeren og løser et til tider trasig transportproblem.
Systemet til ZF ble presentert som et konsept for noen måneder siden og ryktene går nå om at kombinasjonen strak aksel og kontraroterende propeller under testing på ukjent fartøy på ukjent sted.
Skilsø 39 med flybridge har alt i seg for å bli en moderne, men likevel tidløs klassiker. Du finner nok rimeligere båter i klassen, men tenk over at norskbygde båters kvalitet i regelen er god nok for resten av verden, mens det motsatte ikke alltid er tilfelle.
Foto: Instagram/Knut Erik Haaheim
Den norske og anerkjente superyachtdesigneren Espen Øino står bak linjene og Ulstein Verft har bygd sin første syperyacht.
Du kan se denne nye Ibiza-kombinasjonen av daycruiser og «bakveggbåt» på messa «Båter i sjøen», 6.- 9. september.
Princess nye R35 (R=revolusjon) blir en orgie ev luksus, karbonfiber og trykknappstyrte sjøegenskaper basert på gyrostyrte foiler.