Kanskje ikke helt pansret, men solid 36 fots rusk fra XO

forfra.jpg

FLAGGSKIP: XO har utviklet et solid flaggskip på 36 fot som skal mestre minst 40 knops fart.
FLAGGSKIP: XO har utviklet et solid flaggskip på 36 fot som skal mestre minst 40 knops fart.

Kanskje ikke helt pansret, men solid 36 fots rusk fra XO

Finske XO utvider rangen sin av tøffe aluminiumsbåter. Skroget på nyheten XO 360 er konstruert for militære påkjenninger og båten skal klare seg godt også i åpent hav.

 Den nye XO-båten har en lengre vannlinje, en smidig sideprofil og en ekstra dyp V-bunn i skroget for å være myk og behagelig i tøff sjø. Men to innenbordsmotorer skal båten i følge produsenten være god for fart over 40 knop. En prototype er under uttesting og i følge en pressemelding har god drivstofføkonomi vært et av målene.
Blikkfang
– Nye XO 360 kommer definitiv tilt å tiltrekke seg oppmerksomhet. Vi tror erfarne båtfolk vil finne mange nye tilltalende løsninger. Det innebærer et stort steg fremover for OX-familien, sier XO Boats sjef, Dan Colliander.
Bekvemmelig

LYST: Lyst og lekkert interiør  i ny 36-foter fra XO.
LYST: Lyst og lekkert interiør i ny 36-foter fra XO.

Båten har en romslig kapteinlugar med eget toalett og bad. Midtskips finner vi en ekstra lugar med dobbelkøye og et godt stuverom. Båten har åpent akterdekk, skyvedører og andre løsninger som gjør den enkel å håndtere av én person. Også XO 360 har et panoramavindu for optimal sikt - uten stolper som hindrer siktlinjen.
Båten skal vises for første gang på den internasjonale båtutstillingen i Düsseldorf i januar. 

FAKTA: XO 360

Lengde: 11,28 meter
Bredde: 3,29 meter
Dyptgående: 1,0 meter
Vekt: 3 600 kg (u/ motorer)
Motor: 600–740 hk
Toppfart: 40+ knop
Drivstoff: 750 liter
Info: www.xoboats.com

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».