Kan bli byggestart allerede i 2019

Stad%20skipstunnel_skip%20venter%20i%20munning_1000x499.jpg

UNIK: Stad skipstunnel vil bli en ny turistattraksjon for Hurtigrutens passasjerer. Foto: Snøhetta/Kystverket.
UNIK: Stad skipstunnel vil bli en ny turistattraksjon for Hurtigrutens passasjerer. Foto: Snøhetta/Kystverket.
Stad skipstunnel

Kan bli byggestart allerede i 2019

I denne uken får Samferdselsdepartementet dokumentasjonen for videre kvalitetssikring av Stad skipstunnel. Kystverket mener det kan bli byggestart allerede i 2019.

I følge Teknisk Ukeblad får Samferdselsdepartementet i denne uken overlevert alle dokumenter som skal til for å gjennomføre en kvalitetssikring. Prosjektleder Terje Andreassen i Kystverket ser ingen spesielle utfordringer i den dokumentasjonen.
Finansieringen på plass
Deler av finansieringen er også på plass ved at det er lagt inn 1,5 milliarder kroner i første del av nasjonal transportplan 2018-2024 og 1,2 milliarder i andre del.
– Vi overleverer strategisk styringsdokument, teknisk forprosjekt og reguleringsplan med konsekvensutredning til departementet, i tråd med den bestilling vi fikk fra departementet. Stad skipstunnel er nå et gryteklart prosjekt, sier Terje Andreassen til Teknisk Ukeblad. Han tolker det slik at byggingen kan ta til straks kvalitetssikringen er gjennomført, det vil si allerede i 2019.
Ny turistattraksjon
Den planlagte tunnelen er 1,7 kilometer lang og skal bores tvers gjennom det værharde Stadlandet nord i Sogn og Fjordane. Tunnelen tilpasses skip på inntil 140 meters lengde og 23 meters bredde. Det legges opp til en spektakulær rute for Hurtigruteskipene og den vil hjelpe fritidsbåtene trygt gjennom et område kjent for sine værmessige utfordringer. 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

DISPENSASJON: Saga Oseberg må få dispensasjon fra strenge krav. (Foto: Tordis Ødbehr).
-Sjøfartsdirektoratet har ikke fattet noe vedtak om Saga Oseberg. Vi har heller ikke mottatt noen søknad om sertifisering av vikingskipet, men vi har mottatt en forespørsel, sier kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus.
Saga Oseberg. Foto: NTB/Scanpix.
Nye regler klassifiserer Oseberg-kopien i Tønsberg som passasjerskip. Skal den fortsette ferden må den ha motor og skipets høvedsmenn må ha 36 måneders fartstid som dekksoffiserer. Og blant flere andre ting; nødutgangene må få varselskilt. I mellomtiden nektes den å seile med passasjerer.
VANNSCOOTER: Forskriften opheves, men likevel ikke "fritt frem". Illustrasjonsfoto: Amund Rich. Løken.
Selv om forskriften for vannscootere nå er opphevet, betyr ikke det fritt fram for bruk av «havets motorsykkel». I mange kommuner er det stor motstand mot generelt «frislipp». Det tar den nye forskriften hensyn til og sier kommunene ved behov kan fastsette lokale forskrifter.
LETT BYTTE: Undervannshus til utenbordsmotorer er et lett bytte for organiserte bander. Illustrasjonsfoto: Lasse Lindén.
Gjensidige forsikring advarer om fare for tyverier av undervannshus på utenbordsmotorer. Flere er stjålet den siste tiden. Selskapet mener kan være en ny trend blant kriminelle.
SPEKTAKULÆRT: Denne tunnelen kan bli en realitet om ikke så altfor lenge. Foto: Snøhetta/Kystverket.
I denne uken får Samferdselsdepartementet dokumentasjonen for videre kvalitetssikring av Stad skipstunnel. Kystverket mener det kan bli byggestart allerede i 2019.
BÅTNAVN: Hildbjørg Solstad har samlet båtnavn i mer enn 30 år. Nå har det blitt til bok.
Hildbjørg Solstad har samlet båtnavn i mer enn 30 år. Som pensjonist har hun endelig fått tid til å systematisere og kategorisere dem. Det er det blitt til boken ”Lystbåtnavn”.
BÅTMESSE: 50 utstillere er plass i Grimstad i helgen.
I dag gikk startskuddet for båtsesongen på Sørlandet. Den 5. utgaven av Sørlandets båt- og fritidsmesse er i gang. Årets utgave er større enn noen gang. 50 utstillere er på plass både på land og til vanns.
Foto: Lars A. Solberg.
Z-96 er en original Stavernsjekte fra 1944, som har overlevd alle disse årene med hvitmaling fra dag en, og med den originale Kvikk-motoren fra Fredriksvern Motorverksted samme år.