Kan bli byggestart allerede i 2019

Stad%20skipstunnel_skip%20venter%20i%20munning_1000x499.jpg

UNIK: Stad skipstunnel vil bli en ny turistattraksjon for Hurtigrutens passasjerer. Foto: Snøhetta/Kystverket.
UNIK: Stad skipstunnel vil bli en ny turistattraksjon for Hurtigrutens passasjerer. Foto: Snøhetta/Kystverket.
Stad skipstunnel

Kan bli byggestart allerede i 2019

I denne uken får Samferdselsdepartementet dokumentasjonen for videre kvalitetssikring av Stad skipstunnel. Kystverket mener det kan bli byggestart allerede i 2019.

I følge Teknisk Ukeblad får Samferdselsdepartementet i denne uken overlevert alle dokumenter som skal til for å gjennomføre en kvalitetssikring. Prosjektleder Terje Andreassen i Kystverket ser ingen spesielle utfordringer i den dokumentasjonen.
Finansieringen på plass
Deler av finansieringen er også på plass ved at det er lagt inn 1,5 milliarder kroner i første del av nasjonal transportplan 2018-2024 og 1,2 milliarder i andre del.
– Vi overleverer strategisk styringsdokument, teknisk forprosjekt og reguleringsplan med konsekvensutredning til departementet, i tråd med den bestilling vi fikk fra departementet. Stad skipstunnel er nå et gryteklart prosjekt, sier Terje Andreassen til Teknisk Ukeblad. Han tolker det slik at byggingen kan ta til straks kvalitetssikringen er gjennomført, det vil si allerede i 2019.
Ny turistattraksjon
Den planlagte tunnelen er 1,7 kilometer lang og skal bores tvers gjennom det værharde Stadlandet nord i Sogn og Fjordane. Tunnelen tilpasses skip på inntil 140 meters lengde og 23 meters bredde. Det legges opp til en spektakulær rute for Hurtigruteskipene og den vil hjelpe fritidsbåtene trygt gjennom et område kjent for sine værmessige utfordringer. 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

FOTO: THIERRY AMELLER PHOTOGRAPHY KLEVEN
Facebook-gründer Mark Zuckerberg skal ha kjøpt en av «Ulysses» yachtene, som er bygd av Kleven-verftet i Norge.
Alukin C 950
Når får vi se den første aluminiumsbåten med Nimbus-merket på? Nimbus har nemlig gått inn som deleier i den Norrtäljebaserte aluminiumsbyggeren, Alukin. I første omgang blir båtene inkludert i Nimbus båtserie.
Studenter har laget varianten av kamuflasjen fra første verdenskrig.
Princess flesker til med solid selvskryt om «hemmeligheten» og mener selv den nye modellen bringer raske båter opp på et nytt nivå. Selvskryt skal man lytte til, for det kommer fra hjertet, er det mange som mener.
Dette er «Wawe Boat 444» med vannscoooteren «docket» i posisjon akterut.
Man tager en "Wawe Boat 444", monterer en vannscooter akterut, og vips; du har en potensiell 50-knoper.
Systemet som nå er under Navico-paraplyen. (Foto: Lars Åke Redeén)
Elektronikkselskapet Navico (Simrad, Lowrance, B&G) har kjøpt Yacht Defined Sweden AB og HOC Yachts AB. Dermed åpnes verdensmarkedet for de to meget ekspansive svenske selskapene som ble etablert i 2016 og 2014.
LETTE: Tohatsu lanserer en serie moderne, lette 4-taktere med batterifri elektronisk insprøytning (EFI).
Tohatsu innleder det nye året med tre nye utenbordsmotorer. I følge produsenten er nyhetene markedets letteste 4-taktere, MFS9,9E Sport, MFS15E og MFS20E, med batterifri elektronisk innsprøytning (EFI).
Nimbus Weekender 9 (W9) er den første modellen i en serie på ni fra den svenske båtbyggeren. Etter reorganiseringen aner vi konturene av at det satses bevisst på den moderne motorbåtbrukeren.
Ikke før har XO lansert «DFNDR» (på Land Rover-språket «Defender»), så er de klare me den Explorer. Lanseringen er på Düsseldorfmessen, som nå er nummer en messen i Europa.