Kan bli byggestart allerede i 2019

Stad%20skipstunnel_skip%20venter%20i%20munning_1000x499.jpg

UNIK: Stad skipstunnel vil bli en ny turistattraksjon for Hurtigrutens passasjerer. Foto: Snøhetta/Kystverket.
UNIK: Stad skipstunnel vil bli en ny turistattraksjon for Hurtigrutens passasjerer. Foto: Snøhetta/Kystverket.
Stad skipstunnel

Kan bli byggestart allerede i 2019

I denne uken får Samferdselsdepartementet dokumentasjonen for videre kvalitetssikring av Stad skipstunnel. Kystverket mener det kan bli byggestart allerede i 2019.

I følge Teknisk Ukeblad får Samferdselsdepartementet i denne uken overlevert alle dokumenter som skal til for å gjennomføre en kvalitetssikring. Prosjektleder Terje Andreassen i Kystverket ser ingen spesielle utfordringer i den dokumentasjonen.
Finansieringen på plass
Deler av finansieringen er også på plass ved at det er lagt inn 1,5 milliarder kroner i første del av nasjonal transportplan 2018-2024 og 1,2 milliarder i andre del.
– Vi overleverer strategisk styringsdokument, teknisk forprosjekt og reguleringsplan med konsekvensutredning til departementet, i tråd med den bestilling vi fikk fra departementet. Stad skipstunnel er nå et gryteklart prosjekt, sier Terje Andreassen til Teknisk Ukeblad. Han tolker det slik at byggingen kan ta til straks kvalitetssikringen er gjennomført, det vil si allerede i 2019.
Ny turistattraksjon
Den planlagte tunnelen er 1,7 kilometer lang og skal bores tvers gjennom det værharde Stadlandet nord i Sogn og Fjordane. Tunnelen tilpasses skip på inntil 140 meters lengde og 23 meters bredde. Det legges opp til en spektakulær rute for Hurtigruteskipene og den vil hjelpe fritidsbåtene trygt gjennom et område kjent for sine værmessige utfordringer. 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

VOLVO-MOTORER: De skal fortsatt hete 7 og være verdens største utenbordsmotorer, men nå er Volvo Penta hovedeier.
Volvo Penta har blitt hovedaksjonær i amerikanske Seven Marine som produserer verdens kraftigste utenbordsmotorer.
SKROGVASK: Med børster under båten rengjør denne maskinen båten raskt og effektivt.
Nå er det slutt på tidkrevende båtpuss og bruk av bunnstoff full av giftige tungmetaller. Nå kan båteierne i Asker gjøre båtvasken unna på 15 minutter, og det mens båten ligger i vannet!
SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.
TETT I TETT: Seilbåter tett i tett i Tønsberg i dag (Foto:Amund Rich.Løken).
Trolig har det aldri vært flere båter samlet i kanalen i Tønsberg. Færderseilasen har Tønsberg som endehavn. Det er et båteventyr uten like. Denne gangen er det seilbåtene som dominerer.
Suzuki har akkurat lansert sin største båtmotor noensinne, en 350 hesters V6 – med doble propeller.