-Kan aldri gardere oss mot skader

vann i havn.jpg

STORMFLO: Fjellberg båthavn i Fredrikstad var det stormflo og nesten ny "vannkjenning" for båtene lørdag. Foto: Kjell Inge Bjørnstad / NTB scanpix
STORMFLO: Fjellberg båthavn i Fredrikstad var det stormflo og nesten ny "vannkjenning" for båtene lørdag. Foto: Kjell Inge Bjørnstad / NTB scanpix

-Kan aldri gardere oss mot skader

Helgens uvær har påført båter og havner skader i større og mindre omfang. I noen havner på strekningen Kristiansand-Stavanger har Synne gjort store ødeleggelser. Vi kan aldri gardere oss mot skader på båt i opplag.

Det er ikke mulig å gardere seg mot naturkreftene, men et godt utgangspunkt er at båten uansett er fortøyd for storm, enten den ligger i vannet eller er heist på land. Vi må rett og slett gjøre det som gjøres kan. Men, det er et stort men, selv da kan kraftige vinder fra spesielle vindretninger og springflo forårsake ødeleggelser.
Har du sjekket båten?
Tusenvis av båteiere har vært i havnene for å sjekke sine båter denne helgen. Noen har måttet sette inn ekstraordinære sikringstiltak for å begrense skader. Noen har vært for sent ute og med sorg konstatert at krybber og stativ er ødelagt og presenninger og kalesjer revet i stykker.
Hvem er eieren?
Men så er det også slik at noen av forskjellige årsaker ikke har vært i havnen i det hele tatt. Flere steder har båter fått store skader og rydde- og redningsmannskap har hatt en stri tørn med å finne navn og telefonnumre til eierne.
Frodes tips

MERKET: Båtene bør være merket med navn og telefonnummer på eieren, slik som her i Sarpsborg, sier Frode Jacobsen.
MERKET: Båtene bør være merket med navn og telefonnummer på eieren, slik som her i Sarpsborg, sier Frode Jacobsen.

Båteier Frode Jacobsen har et nyttig tips til båtfolk på Facebook. Han forteller at alle båtene i hans hjemmehavn har en lapp hengende synlig på båten.

-På baksiden står det kontaktinfo om eier. Da er det så mye enklere å få tak i folk om du ser en båt som trenger tilsyn når du er i havna og ser til din egen, skriver han. Frodes tips er enkelt og effektivt. Nå er det riktignok mange havner som praktiserer merking av båt med nummer og navn på eiere, men langt i fra alle. Herved er hans gode råd bragt videre. For vi kan være sikre på én ting. Synne er ikke det siste uværet som besøker oss, selv om vi må håpe at det er lenge til neste gang.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.