-Kan aldri gardere oss mot skader

vann i havn.jpg

STORMFLO: Fjellberg båthavn i Fredrikstad var det stormflo og nesten ny "vannkjenning" for båtene lørdag. Foto: Kjell Inge Bjørnstad / NTB scanpix
STORMFLO: Fjellberg båthavn i Fredrikstad var det stormflo og nesten ny "vannkjenning" for båtene lørdag. Foto: Kjell Inge Bjørnstad / NTB scanpix

-Kan aldri gardere oss mot skader

Helgens uvær har påført båter og havner skader i større og mindre omfang. I noen havner på strekningen Kristiansand-Stavanger har Synne gjort store ødeleggelser. Vi kan aldri gardere oss mot skader på båt i opplag.

Det er ikke mulig å gardere seg mot naturkreftene, men et godt utgangspunkt er at båten uansett er fortøyd for storm, enten den ligger i vannet eller er heist på land. Vi må rett og slett gjøre det som gjøres kan. Men, det er et stort men, selv da kan kraftige vinder fra spesielle vindretninger og springflo forårsake ødeleggelser.
Har du sjekket båten?
Tusenvis av båteiere har vært i havnene for å sjekke sine båter denne helgen. Noen har måttet sette inn ekstraordinære sikringstiltak for å begrense skader. Noen har vært for sent ute og med sorg konstatert at krybber og stativ er ødelagt og presenninger og kalesjer revet i stykker.
Hvem er eieren?
Men så er det også slik at noen av forskjellige årsaker ikke har vært i havnen i det hele tatt. Flere steder har båter fått store skader og rydde- og redningsmannskap har hatt en stri tørn med å finne navn og telefonnumre til eierne.
Frodes tips

MERKET: Båtene bør være merket med navn og telefonnummer på eieren, slik som her i Sarpsborg, sier Frode Jacobsen.
MERKET: Båtene bør være merket med navn og telefonnummer på eieren, slik som her i Sarpsborg, sier Frode Jacobsen.

Båteier Frode Jacobsen har et nyttig tips til båtfolk på Facebook. Han forteller at alle båtene i hans hjemmehavn har en lapp hengende synlig på båten.

-På baksiden står det kontaktinfo om eier. Da er det så mye enklere å få tak i folk om du ser en båt som trenger tilsyn når du er i havna og ser til din egen, skriver han. Frodes tips er enkelt og effektivt. Nå er det riktignok mange havner som praktiserer merking av båt med nummer og navn på eiere, men langt i fra alle. Herved er hans gode råd bragt videre. For vi kan være sikre på én ting. Synne er ikke det siste uværet som besøker oss, selv om vi må håpe at det er lenge til neste gang.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.