-Kan aldri gardere oss mot skader

vann i havn.jpg

STORMFLO: Fjellberg båthavn i Fredrikstad var det stormflo og nesten ny "vannkjenning" for båtene lørdag. Foto: Kjell Inge Bjørnstad / NTB scanpix
STORMFLO: Fjellberg båthavn i Fredrikstad var det stormflo og nesten ny "vannkjenning" for båtene lørdag. Foto: Kjell Inge Bjørnstad / NTB scanpix

-Kan aldri gardere oss mot skader

Helgens uvær har påført båter og havner skader i større og mindre omfang. I noen havner på strekningen Kristiansand-Stavanger har Synne gjort store ødeleggelser. Vi kan aldri gardere oss mot skader på båt i opplag.

Det er ikke mulig å gardere seg mot naturkreftene, men et godt utgangspunkt er at båten uansett er fortøyd for storm, enten den ligger i vannet eller er heist på land. Vi må rett og slett gjøre det som gjøres kan. Men, det er et stort men, selv da kan kraftige vinder fra spesielle vindretninger og springflo forårsake ødeleggelser.
Har du sjekket båten?
Tusenvis av båteiere har vært i havnene for å sjekke sine båter denne helgen. Noen har måttet sette inn ekstraordinære sikringstiltak for å begrense skader. Noen har vært for sent ute og med sorg konstatert at krybber og stativ er ødelagt og presenninger og kalesjer revet i stykker.
Hvem er eieren?
Men så er det også slik at noen av forskjellige årsaker ikke har vært i havnen i det hele tatt. Flere steder har båter fått store skader og rydde- og redningsmannskap har hatt en stri tørn med å finne navn og telefonnumre til eierne.
Frodes tips

MERKET: Båtene bør være merket med navn og telefonnummer på eieren, slik som her i Sarpsborg, sier Frode Jacobsen.
MERKET: Båtene bør være merket med navn og telefonnummer på eieren, slik som her i Sarpsborg, sier Frode Jacobsen.

Båteier Frode Jacobsen har et nyttig tips til båtfolk på Facebook. Han forteller at alle båtene i hans hjemmehavn har en lapp hengende synlig på båten.

-På baksiden står det kontaktinfo om eier. Da er det så mye enklere å få tak i folk om du ser en båt som trenger tilsyn når du er i havna og ser til din egen, skriver han. Frodes tips er enkelt og effektivt. Nå er det riktignok mange havner som praktiserer merking av båt med nummer og navn på eiere, men langt i fra alle. Herved er hans gode råd bragt videre. For vi kan være sikre på én ting. Synne er ikke det siste uværet som besøker oss, selv om vi må håpe at det er lenge til neste gang.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SOLGT: John Magne Hestnes(t.h.) og Arild Risholm i ProNav fortsetter i ProNavs ledelse selv om selskapet er solgt til Japan. Foto: Gunnar Kvassheim, Dalane Tidende.
ProNav og Japan Radio Company har hatt et samarbeid i langt over 20 år. Nå er Egersundselskapet solgt til sin japanske samarbeidspartner.
Den nye Grandezza 37 CA blir presentert på båtmessen i Helsingfors som åpner den 16. august. Den mektige langturbåten med bakvegg er skreddersydd for det nordiske markedet.
Du kjenner kanskje systemet fra sykkelstativer. Nå er systemet konvertert til påhengeren og løser et til tider trasig transportproblem.
Systemet til ZF ble presentert som et konsept for noen måneder siden og ryktene går nå om at kombinasjonen strak aksel og kontraroterende propeller under testing på ukjent fartøy på ukjent sted.
Skilsø 39 med flybridge har alt i seg for å bli en moderne, men likevel tidløs klassiker. Du finner nok rimeligere båter i klassen, men tenk over at norskbygde båters kvalitet i regelen er god nok for resten av verden, mens det motsatte ikke alltid er tilfelle.
Foto: Instagram/Knut Erik Haaheim
Den norske og anerkjente superyachtdesigneren Espen Øino står bak linjene og Ulstein Verft har bygd sin første syperyacht.
Du kan se denne nye Ibiza-kombinasjonen av daycruiser og «bakveggbåt» på messa «Båter i sjøen», 6.- 9. september.
Princess nye R35 (R=revolusjon) blir en orgie ev luksus, karbonfiber og trykknappstyrte sjøegenskaper basert på gyrostyrte foiler.