-Kan aldri gardere oss mot skader

vann i havn.jpg

STORMFLO: Fjellberg båthavn i Fredrikstad var det stormflo og nesten ny "vannkjenning" for båtene lørdag. Foto: Kjell Inge Bjørnstad / NTB scanpix
STORMFLO: Fjellberg båthavn i Fredrikstad var det stormflo og nesten ny "vannkjenning" for båtene lørdag. Foto: Kjell Inge Bjørnstad / NTB scanpix

-Kan aldri gardere oss mot skader

Helgens uvær har påført båter og havner skader i større og mindre omfang. I noen havner på strekningen Kristiansand-Stavanger har Synne gjort store ødeleggelser. Vi kan aldri gardere oss mot skader på båt i opplag.

Det er ikke mulig å gardere seg mot naturkreftene, men et godt utgangspunkt er at båten uansett er fortøyd for storm, enten den ligger i vannet eller er heist på land. Vi må rett og slett gjøre det som gjøres kan. Men, det er et stort men, selv da kan kraftige vinder fra spesielle vindretninger og springflo forårsake ødeleggelser.
Har du sjekket båten?
Tusenvis av båteiere har vært i havnene for å sjekke sine båter denne helgen. Noen har måttet sette inn ekstraordinære sikringstiltak for å begrense skader. Noen har vært for sent ute og med sorg konstatert at krybber og stativ er ødelagt og presenninger og kalesjer revet i stykker.
Hvem er eieren?
Men så er det også slik at noen av forskjellige årsaker ikke har vært i havnen i det hele tatt. Flere steder har båter fått store skader og rydde- og redningsmannskap har hatt en stri tørn med å finne navn og telefonnumre til eierne.
Frodes tips

MERKET: Båtene bør være merket med navn og telefonnummer på eieren, slik som her i Sarpsborg, sier Frode Jacobsen.
MERKET: Båtene bør være merket med navn og telefonnummer på eieren, slik som her i Sarpsborg, sier Frode Jacobsen.

Båteier Frode Jacobsen har et nyttig tips til båtfolk på Facebook. Han forteller at alle båtene i hans hjemmehavn har en lapp hengende synlig på båten.

-På baksiden står det kontaktinfo om eier. Da er det så mye enklere å få tak i folk om du ser en båt som trenger tilsyn når du er i havna og ser til din egen, skriver han. Frodes tips er enkelt og effektivt. Nå er det riktignok mange havner som praktiserer merking av båt med nummer og navn på eiere, men langt i fra alle. Herved er hans gode råd bragt videre. For vi kan være sikre på én ting. Synne er ikke det siste uværet som besøker oss, selv om vi må håpe at det er lenge til neste gang.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Beslutningen om å beholde den nåværende grensen er i tråd med transport- og kommunikasjonskomiteens innstilling, og kom fram i Stortingsmøtet tirsdag, melder NTB.
Med en motorvekt på 6,5 kg og en batteripakke på 2,8 kg er EP Carry både lett å hanskes med og grei å stue bort. Lettest på markedet, hevder produsenten.
Her ser du den asymetriske løsningen med gangvei til soldekket forut.
Nye Beneteau Flyer 10 er bygd for solskinn, fart og hygge for opptil 11, men er langt fra dum som feriebåt for fire. Franskmennene kaster seg på påhengertrenden, så får fremtiden vise om dette er fremtiden, også for turbåtfolket.
Den nye allværsbåten, «Sting 600 PRO HT», vises for første gang på messen «Dra til sjøs» i Bergen/Sotra. Innendørsmessen vil bli avholdt i Straume Idrettspark 31. januar til 3. februar 2019.
Petter Andre Søreng, er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet. (Foto: Torbein K.Gamst/Sjøfartsdirektoratet)
I 2018 registrerte Sjøfartsdirektoratet 23 omkomne ved bruk av fritidsfartøy i norsk farvann. Dette er seks færre enn i 2017, og det laveste tallet siden 2001, melder direktoratet på sine nettsider.
Her blir Nathan Rogers tatt ombord i RNLI-skøyta etter å ha bli slept "hjem" etter egen båt i 4,3 nautiske mil i iskalt vann i en time
Ferdig med dagens fiske satte Nathan Rogers kurs på autopiloten mot hjemmehavna, tok av redningsvesten og skulle flytte kraftblokka da en sjø sendte ham overbord. Han ble slept etter båten de drøye 4,3 nautiske milene til hjemmehavna og overlevde.
HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.
Hos ekspertisen blir en prosents forbedring på propelleffekt sett på som en kraftig forbedring. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.