-Kan aldri gardere oss mot skader

vann i havn.jpg

STORMFLO: Fjellberg båthavn i Fredrikstad var det stormflo og nesten ny "vannkjenning" for båtene lørdag. Foto: Kjell Inge Bjørnstad / NTB scanpix
STORMFLO: Fjellberg båthavn i Fredrikstad var det stormflo og nesten ny "vannkjenning" for båtene lørdag. Foto: Kjell Inge Bjørnstad / NTB scanpix

-Kan aldri gardere oss mot skader

Helgens uvær har påført båter og havner skader i større og mindre omfang. I noen havner på strekningen Kristiansand-Stavanger har Synne gjort store ødeleggelser. Vi kan aldri gardere oss mot skader på båt i opplag.

Det er ikke mulig å gardere seg mot naturkreftene, men et godt utgangspunkt er at båten uansett er fortøyd for storm, enten den ligger i vannet eller er heist på land. Vi må rett og slett gjøre det som gjøres kan. Men, det er et stort men, selv da kan kraftige vinder fra spesielle vindretninger og springflo forårsake ødeleggelser.
Har du sjekket båten?
Tusenvis av båteiere har vært i havnene for å sjekke sine båter denne helgen. Noen har måttet sette inn ekstraordinære sikringstiltak for å begrense skader. Noen har vært for sent ute og med sorg konstatert at krybber og stativ er ødelagt og presenninger og kalesjer revet i stykker.
Hvem er eieren?
Men så er det også slik at noen av forskjellige årsaker ikke har vært i havnen i det hele tatt. Flere steder har båter fått store skader og rydde- og redningsmannskap har hatt en stri tørn med å finne navn og telefonnumre til eierne.
Frodes tips

MERKET: Båtene bør være merket med navn og telefonnummer på eieren, slik som her i Sarpsborg, sier Frode Jacobsen.
MERKET: Båtene bør være merket med navn og telefonnummer på eieren, slik som her i Sarpsborg, sier Frode Jacobsen.

Båteier Frode Jacobsen har et nyttig tips til båtfolk på Facebook. Han forteller at alle båtene i hans hjemmehavn har en lapp hengende synlig på båten.

-På baksiden står det kontaktinfo om eier. Da er det så mye enklere å få tak i folk om du ser en båt som trenger tilsyn når du er i havna og ser til din egen, skriver han. Frodes tips er enkelt og effektivt. Nå er det riktignok mange havner som praktiserer merking av båt med nummer og navn på eiere, men langt i fra alle. Herved er hans gode råd bragt videre. For vi kan være sikre på én ting. Synne er ikke det siste uværet som besøker oss, selv om vi må håpe at det er lenge til neste gang.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.