Kamp om båt- og opplagsplasser

bestumkilen.jpg

Båtopplaget i Bestumkilen i Oslo er truet, og det er allerede alt for få opplagsplasser i Oslo. (Foto: NTB/Scanpix)
Båtopplaget i Bestumkilen i Oslo er truet, og det er allerede alt for få opplagsplasser i Oslo. (Foto: NTB/Scanpix)

Kamp om båt- og opplagsplasser

I Oslo er det nå krise, både med båtplasser og opplagsplasser. Nå blir det kamp om å beholde båtopplagsplasser som det er alt for få av allerede, blant annet i Bestumkilen.

Leder for Småbåtutvalget i Oslo kommune, Erik Wilwang.
Leder for Småbåtutvalget i Oslo kommune, Erik Wilwang.
- I Oslo-området er det  i dag flere års ventetid på båtplass og det er et kraftig press, sier leder for Småbåtutvalget i Oslo Kommune, Erik Wilwang. Han og hans utvalg har kastet seg inn i kampen om det som er betegnet som «Oslos siste indrefilet».
- Vi går inn for at dagens opplagsplass for småbåter skal være nettopp det også i framtiden, sier Wilwang.
Utvalget består av åtte medlemmer, 3 er oppnevnt av byrådet, mens 5 representerer hver sin båtforening. Syv av utvalgets åtte medlemmer er enig med Wilwang.
-  Vi kan ikke akseptere at 2.000 båtplasser med mer enn 100 års historie raderes ut, sier Wilwang.

Det er i dag nesten 8000 båtplasser i Oslo. Disse er fordelt slik at 3600 plasser er på privat grunn og ca. 4400 på kommunal grunn. Båtplassene som befinner seg på kommunal grunn blir styrt av 20 ideelle foreninger som er tilsluttet Småbåtutvalget i Oslo Kommune. Situasjonen er så prekær at det per i dag kan ta opp til 10 år å få båtplass, og det er over 5000 personer på venteliste. Dette har ført til at enkelte velger å ha båten sin på sørlandskysten og i Sverige. Oslo har kun 2500 vinteropplagringsplasser, som er alt for lite.

Nå trues også det store båtopplaget innerst i Bestumkilen. Flere offentlige og private aktører ønsker å ta i bruk den 60 mål store tomten innerst i Bestumkilen til andre formål. I dag er denne tomten i bruk som opplagsplass for havnene i Frogner- og Bestumkilen. 
Forsvinner disse opplagsplassene, står båtlivets eksistens i fare. Det finnes ingen andre alternativ i Oslos nærområde, og det vil det føre til at mange er nødt til å flytte båten bort fra Oslo. I verste fall må mange kvitte seg med båten, og da er er det som hjertet tas ut av båtlivet i Oslo. Turen langs Oslos nye havnepromenade vil ikke være det samme uten folkelivet vi har på sjøen. 

- KNBF ønsker å sikre fritidsbåtlivet for Oslos befolkning, sier kommunikasjonssjef Geir Giæver i en pressemelding.
- Vi ønsker en strandsoneverning der dagens havner og opplagsplasser inkluderes på lik linje med det vern Markagrensen har. Båtlivsundersøkelsen fra 2012 iverksatt av KNBF og NORBOAT viser at det er flere i Oslo som bruker sjø- og strandsonen enn som bruker marka. Undersøkelsen viser også at det i 2012 var 77.000 fritidsbåter, og det kommer 600 nye båter hvert år. Denne underbygger viktigheten for å verne strandsonen, og derfor har KNBF invitert alle de større politiske partiene i Oslo til paneldebatt 2.september hos Oslo Motorbåtforening! Alle partier har svart at de vil stille.

- På vegne av fritidsbåteiere i Oslo ønsker vi å gi et klart signal til politikerne i Oslo. En by som Oslo, tidligere Norges største havneby, trenger båter på sjøen. Et dødt vannspeil er en død by. Der det er båter, trives mennesker. Båter skaper liv og er en miljøfaktor, avslutter Giæver. 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.