Jubeldag hos Bavaria - ny investor på plass

Solvang_0.jpg

FORNØYD: Den norske Bavarioa-importøren Lars Erik Solvang er strålende fornøyd med at nye eiere er på plass i det tyske konsernet.
FORNØYD: Den norske Bavarioa-importøren Lars Erik Solvang er strålende fornøyd med at nye eiere er på plass i det tyske konsernet.

Jubeldag hos Bavaria - ny investor på plass

Dagen i dag er en gledens dag både i Giebelstadt i Tyskland og i Leangbukta i Asker. En ny solid investor er endelig på plass hos Bavaria Yachtbau. Den tyske båtprodusenten har levd i uvissthet helt siden selskapet ble satt under administrasjon i april i år.

Det er det tyske investeringsselskapet CMP Capital Management-Partners GmbH som har overtatt eierskapet av Bavaria Yachtbau GmbH. Investeringsselskapet ble grunnlagt i 2000 og har bred kompetanse innen produksjon, automasjon, bilindustri og har også erfaring fra maritim virksomhet. Den nye eieren har allerede besøkt den norske importøren og viser et sterkt ønske og engasjement for et tett samarbeid med forhandlerleddet og markedet.
-Vi har ståltro
-Vi er svært glade for at eierskiftet nå er gjennomført og ser fram til å videreføre det gode samarbeidet med Bavaria i Tyskland. Det siste året har det blitt utviklet mange nye spennende modeller som markedet har tatt veldig godt imot. Vi har ståltro på merket som tilbyr flotte båter tilpasset nordisk bruk og som stadig utvider sitt kundegrunnlag» sier Lars-Erik Solvang, daglig leder i Bavaria Båt Norge AS i en kommentar.
Kjøpesummen ukjent
Det var de amerikanske venturefondene Anchorage og Oaktree som frem til nå eide verftet i Tyskland. I følge tysk presse hadde holdingsselskapet en samlet gjeld på tre milliarder kroner. Bavaria reddet seg ut av en kritisk situasjon ved selv å søke rettslig vern mot kreditorene. Produksjonen har gått for fullt i hele sommer. Hva de tyske ivestorene CMP Capital Management-Partnershar betalt for Bavaria, er ikke kjent.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.