Jubeldag hos Bavaria - ny investor på plass

Solvang_0.jpg

FORNØYD: Den norske Bavarioa-importøren Lars Erik Solvang er strålende fornøyd med at nye eiere er på plass i det tyske konsernet.
FORNØYD: Den norske Bavarioa-importøren Lars Erik Solvang er strålende fornøyd med at nye eiere er på plass i det tyske konsernet.

Jubeldag hos Bavaria - ny investor på plass

Dagen i dag er en gledens dag både i Giebelstadt i Tyskland og i Leangbukta i Asker. En ny solid investor er endelig på plass hos Bavaria Yachtbau. Den tyske båtprodusenten har levd i uvissthet helt siden selskapet ble satt under administrasjon i april i år.

Det er det tyske investeringsselskapet CMP Capital Management-Partners GmbH som har overtatt eierskapet av Bavaria Yachtbau GmbH. Investeringsselskapet ble grunnlagt i 2000 og har bred kompetanse innen produksjon, automasjon, bilindustri og har også erfaring fra maritim virksomhet. Den nye eieren har allerede besøkt den norske importøren og viser et sterkt ønske og engasjement for et tett samarbeid med forhandlerleddet og markedet.
-Vi har ståltro
-Vi er svært glade for at eierskiftet nå er gjennomført og ser fram til å videreføre det gode samarbeidet med Bavaria i Tyskland. Det siste året har det blitt utviklet mange nye spennende modeller som markedet har tatt veldig godt imot. Vi har ståltro på merket som tilbyr flotte båter tilpasset nordisk bruk og som stadig utvider sitt kundegrunnlag» sier Lars-Erik Solvang, daglig leder i Bavaria Båt Norge AS i en kommentar.
Kjøpesummen ukjent
Det var de amerikanske venturefondene Anchorage og Oaktree som frem til nå eide verftet i Tyskland. I følge tysk presse hadde holdingsselskapet en samlet gjeld på tre milliarder kroner. Bavaria reddet seg ut av en kritisk situasjon ved selv å søke rettslig vern mot kreditorene. Produksjonen har gått for fullt i hele sommer. Hva de tyske ivestorene CMP Capital Management-Partnershar betalt for Bavaria, er ikke kjent.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.