Jomfrutur i sjøens vakreste

Jomfrutur i sjøens vakreste

Det er seint onsdag kveld. Nor-Tech-sjefen Nils Johnsen skrur inn den siste skruen, og deres vakreste båt noensinne kan endelig trilles ut fra produksjonshallen i Ft. Myers i Florida.

I Key West (Tekst og foto): Espen Stensrud

Havna i Key West er omgitt av over hundre superbåter. Pokerrun-deltagere i Nor-Tech powerbåter, MTI’er, Cigaretter, Skatere og Donzier i de mest sinnssyke lakkeringer ligger på rekke og rad. Med motorlukene til værs ligger de godt fortøyd for å vise fram kraftressursene sine til alles nytelse. Vi snakker om båter som er gode for opptil 195 mph – altså 170 knop!

Midt oppe i dette mylderet av fargesprak og enorme krefter ligger det nå en Nor-Tech som viser noe revolusjonerende nytt fra de norske Nor-Tech-gutta Nils Johnsen og Trond Schou.
420 Monte Carlo er en Riva-inspirert daycruiser som kan ta pusten av enhver med sans for luksus og design. Og det har vel de fleste.


PLASS TIL ALLE: Båten blir levert med ca 10-15 sitteplasser, 3 køyeplasser og toalett.

Noe heeelt annet.
Det er ikke bare en helt ny båt. Det er faktisk et helt nytt konsept. Og noe ganske uvant fra en stor powerbåt-produsent. Målet bak konseptet, som bærer navnet ”Monte Carlo”, har vært å skape en båt der to avdelinger kan samles med føreren som et sosialt midtpunkt. Løsingen er ikke bare smart, den er praktisk og inboard-løsningen fungerer som uteplass med to separate avdelinger – der skipperen kan delta i begge leire.

- Sett deg der! Har du noen gang kjent et så deilig sete i en båt? Spør Nils Johnsen.

Bak den relativt smale vindskjermen som holdes oppe av lekre, krommede rammer og stag, er det plassert en L-benk på babord side og en relax-stol inn til luka ned. Skinnet er hanskemykt, og ryggputa kan tas ut. Her er nemlig ethvert ledig hulrom utnyttet. Enten til praktisk plass eller koppeholdere. (De kan dette med koppeholdere i Florida…)


SENTERKONSOLL: I senter av cockpiten sitter kjøreposisjonen. Her blir du midtpunkt i alle sammenhenger!

Førerposisjonen er et kapittel for seg. Konsollen i midten er utstyrt med to digre Garmin-plottere (en for navigasjon, en for å lese av instrumentene). Den doble og brede ståstolen gir både god støtte og oversikt, samtidig som skipperen kan kommunisere både med selskapet som sitter foran, eller gjengen som har plassert seg i på benkene i akterenden. Innvendig er det et lite bad med dusjmuligheter, og over sittebenken er det god soveplass til to-tre personer.

De små detaljer.
Skroget er basert på den 39 fot store Sport Open. Eller”fiskebåten”, som Nils velger å kalle den. Båten er forlenget med tre fot først og fremst for å kunne designe et større uteområde og to solsenger helt akter..
Fargen stammer fra øverste Mercedes-hylle: Indian Grey metallic, som i kombinasjon med det lyse skinninteriøret og kromdetaljene skaper en nydelig fargeharmoni. Helt akter stikker to grove firkant-rør ut på hver side.

– Mercedes AMG-look, sier Nils. Helt etter kundes ønske.

Klar for Norge!

Under den motoriserte luka er det plassert to Yanmar 370 dieselmaskiner med Mercruiser Bravo-drev.
- Diesel? I en Nor-Tech…?!
- Det er en grunn til det. Denne båten skal nemlig til Norge! sier Nils.
For heldigvis blir det nå mulig for andre enn Florida-folk i bermudashortser og kulemager å kunne betrakte den nydelige 420 Monte Carlo. En kar med tilknytning til Drammens-området har nemlig lagt noen never dollars på bordet for å sikre seg det nye klenodiet.
Det er bare å oppdatere Wikipedia med en gang:
Monte Carlo ligger i Drammensfjorden!

Nor-Tech 420 Monte Carlo


AMG-LOOK: Kunden ville ha Mercedes AMG-look på eksosrørene. Jeg synes det ble skikkelig tøft, sier Nils.


Motor: 2 x Yanmar 370 dieseler
Drev: Mercruiser Bravo
Skrog: Glassfiber. Basert på 390 Sport, men forlenget med tre fot. 24 graders v-bunn.
Flere step. Baugdesignen er bygd bevisst for å redusere sjøsprut.
Interiør: Customdesignet etter eiers ønske.
Lugar: 3 køyeplasser, toalett m/vask, stuverom.
Motorrom: Elektrisk motorluke, lensepumper. Eier velger motorpakke.
Pris: Rundt 5 millioner kroner.
Lengde: 13 meter
Bredde: 3 meter
Vekt: 5200 kilo
Drivstoff: 1200 liter
Ferskvann: 113 liter
Køyeplasser: 2
Info: www.speedboats.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.