Jomfrutur i sjøens vakreste

Jomfrutur i sjøens vakreste

Det er seint onsdag kveld. Nor-Tech-sjefen Nils Johnsen skrur inn den siste skruen, og deres vakreste båt noensinne kan endelig trilles ut fra produksjonshallen i Ft. Myers i Florida.

I Key West (Tekst og foto): Espen Stensrud

Havna i Key West er omgitt av over hundre superbåter. Pokerrun-deltagere i Nor-Tech powerbåter, MTI’er, Cigaretter, Skatere og Donzier i de mest sinnssyke lakkeringer ligger på rekke og rad. Med motorlukene til værs ligger de godt fortøyd for å vise fram kraftressursene sine til alles nytelse. Vi snakker om båter som er gode for opptil 195 mph – altså 170 knop!

Midt oppe i dette mylderet av fargesprak og enorme krefter ligger det nå en Nor-Tech som viser noe revolusjonerende nytt fra de norske Nor-Tech-gutta Nils Johnsen og Trond Schou.
420 Monte Carlo er en Riva-inspirert daycruiser som kan ta pusten av enhver med sans for luksus og design. Og det har vel de fleste.


PLASS TIL ALLE: Båten blir levert med ca 10-15 sitteplasser, 3 køyeplasser og toalett.

Noe heeelt annet.
Det er ikke bare en helt ny båt. Det er faktisk et helt nytt konsept. Og noe ganske uvant fra en stor powerbåt-produsent. Målet bak konseptet, som bærer navnet ”Monte Carlo”, har vært å skape en båt der to avdelinger kan samles med føreren som et sosialt midtpunkt. Løsingen er ikke bare smart, den er praktisk og inboard-løsningen fungerer som uteplass med to separate avdelinger – der skipperen kan delta i begge leire.

- Sett deg der! Har du noen gang kjent et så deilig sete i en båt? Spør Nils Johnsen.

Bak den relativt smale vindskjermen som holdes oppe av lekre, krommede rammer og stag, er det plassert en L-benk på babord side og en relax-stol inn til luka ned. Skinnet er hanskemykt, og ryggputa kan tas ut. Her er nemlig ethvert ledig hulrom utnyttet. Enten til praktisk plass eller koppeholdere. (De kan dette med koppeholdere i Florida…)


SENTERKONSOLL: I senter av cockpiten sitter kjøreposisjonen. Her blir du midtpunkt i alle sammenhenger!

Førerposisjonen er et kapittel for seg. Konsollen i midten er utstyrt med to digre Garmin-plottere (en for navigasjon, en for å lese av instrumentene). Den doble og brede ståstolen gir både god støtte og oversikt, samtidig som skipperen kan kommunisere både med selskapet som sitter foran, eller gjengen som har plassert seg i på benkene i akterenden. Innvendig er det et lite bad med dusjmuligheter, og over sittebenken er det god soveplass til to-tre personer.

De små detaljer.
Skroget er basert på den 39 fot store Sport Open. Eller”fiskebåten”, som Nils velger å kalle den. Båten er forlenget med tre fot først og fremst for å kunne designe et større uteområde og to solsenger helt akter..
Fargen stammer fra øverste Mercedes-hylle: Indian Grey metallic, som i kombinasjon med det lyse skinninteriøret og kromdetaljene skaper en nydelig fargeharmoni. Helt akter stikker to grove firkant-rør ut på hver side.

– Mercedes AMG-look, sier Nils. Helt etter kundes ønske.

Klar for Norge!

Under den motoriserte luka er det plassert to Yanmar 370 dieselmaskiner med Mercruiser Bravo-drev.
- Diesel? I en Nor-Tech…?!
- Det er en grunn til det. Denne båten skal nemlig til Norge! sier Nils.
For heldigvis blir det nå mulig for andre enn Florida-folk i bermudashortser og kulemager å kunne betrakte den nydelige 420 Monte Carlo. En kar med tilknytning til Drammens-området har nemlig lagt noen never dollars på bordet for å sikre seg det nye klenodiet.
Det er bare å oppdatere Wikipedia med en gang:
Monte Carlo ligger i Drammensfjorden!

Nor-Tech 420 Monte Carlo


AMG-LOOK: Kunden ville ha Mercedes AMG-look på eksosrørene. Jeg synes det ble skikkelig tøft, sier Nils.


Motor: 2 x Yanmar 370 dieseler
Drev: Mercruiser Bravo
Skrog: Glassfiber. Basert på 390 Sport, men forlenget med tre fot. 24 graders v-bunn.
Flere step. Baugdesignen er bygd bevisst for å redusere sjøsprut.
Interiør: Customdesignet etter eiers ønske.
Lugar: 3 køyeplasser, toalett m/vask, stuverom.
Motorrom: Elektrisk motorluke, lensepumper. Eier velger motorpakke.
Pris: Rundt 5 millioner kroner.
Lengde: 13 meter
Bredde: 3 meter
Vekt: 5200 kilo
Drivstoff: 1200 liter
Ferskvann: 113 liter
Køyeplasser: 2
Info: www.speedboats.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.