Itama 45: Forvokst italiensk daycruiser

Itama 45: Forvokst italiensk daycruiser

Ferretti-eide Itama har laget en 45-fots daycruiser for godværsdager på sjøen. Til tross for sine 45 fot, er den verftets minste modell.

Av Lars Kristian Larsen

Italienske Itama er en del av den store Ferretti-gruppen. Itama lager svære daycruisere som passer best på godværsdager. Alle båtene ser omtrent like ut, bortsett fra størrelsen, som varierer fra 45 til 77 fot.

Det er den minste båten, Itama 40, som nå har fått en real oppussing, og nytt navn. Den har også vokst halvannen fot for å kunne rettferdiggjøre navnet.

Båten er tegnet av Mario Casali, samme mann som tegnet Itama 40, den tidligere innstegsmodellen som er solgt i 100 eksemplarer. 45-foteren skiller seg ut fra forgjengeren på de nye vinduene i skrogsida. Ellers er ny hydraulisk gangbro på plass. Badeplattforma er også utstyrt med hydrolikk, slik at den kan heves og senkes.


HYDRAULISK badeplattform og gangbro er standard på Itama 45.

Solbåten med det store soldekket akter kan leveres med både en og to lugarer. Enlugarsløsningen byr på ei langt større bysse. Ikke overraskende er det tolugarsløsningen som har vært mest populær på Itama 40.

Til tross for sitt macho utseende er det ikke noen lynkjapp farkost som nå legges på vannet. 33 knop er toppfarta med to Cummins QSB 5.9-litere med 480 hk.  Da går det fortere med storesøster Itama 60, som vi fikk en prøvetur med tidligere i år. Se video:


Tekniske data - Itama 45
Lengde i meter: 12.48
Bredde i meter: 3.95
Vekt i tonn (tørr båt): 10.7
Drifstofftank i liter: 1130
Køyeplasser: 2+2
Toppfart i knop: 33
Marsjfart i knop: 30
Motorisering: 2x Cummins QSB 5.8 480 hk
Mer info: www.itama-yacht.com


 

(12.09.2011)

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.