Itama 45: Forvokst italiensk daycruiser

Itama 45: Forvokst italiensk daycruiser

Ferretti-eide Itama har laget en 45-fots daycruiser for godværsdager på sjøen. Til tross for sine 45 fot, er den verftets minste modell.

Av Lars Kristian Larsen

Italienske Itama er en del av den store Ferretti-gruppen. Itama lager svære daycruisere som passer best på godværsdager. Alle båtene ser omtrent like ut, bortsett fra størrelsen, som varierer fra 45 til 77 fot.

Det er den minste båten, Itama 40, som nå har fått en real oppussing, og nytt navn. Den har også vokst halvannen fot for å kunne rettferdiggjøre navnet.

Båten er tegnet av Mario Casali, samme mann som tegnet Itama 40, den tidligere innstegsmodellen som er solgt i 100 eksemplarer. 45-foteren skiller seg ut fra forgjengeren på de nye vinduene i skrogsida. Ellers er ny hydraulisk gangbro på plass. Badeplattforma er også utstyrt med hydrolikk, slik at den kan heves og senkes.


HYDRAULISK badeplattform og gangbro er standard på Itama 45.

Solbåten med det store soldekket akter kan leveres med både en og to lugarer. Enlugarsløsningen byr på ei langt større bysse. Ikke overraskende er det tolugarsløsningen som har vært mest populær på Itama 40.

Til tross for sitt macho utseende er det ikke noen lynkjapp farkost som nå legges på vannet. 33 knop er toppfarta med to Cummins QSB 5.9-litere med 480 hk.  Da går det fortere med storesøster Itama 60, som vi fikk en prøvetur med tidligere i år. Se video:


Tekniske data - Itama 45
Lengde i meter: 12.48
Bredde i meter: 3.95
Vekt i tonn (tørr båt): 10.7
Drifstofftank i liter: 1130
Køyeplasser: 2+2
Toppfart i knop: 33
Marsjfart i knop: 30
Motorisering: 2x Cummins QSB 5.8 480 hk
Mer info: www.itama-yacht.com


 

(12.09.2011)

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Kleven har allerede bygd to store «ekspedisjonsyachter».
To måneder etter at det ble kjent at verdens ledende superyachtverft, Lürssen Group, var del av en investorgruppe som kjøpte 40 prosent av Kleven-verftet, kommer meldingen om bygging av en ny 100 meters ekspedisjonsyacht.
PUBLIKUMSVENNLIG: Tønsberg Båtrace/Re Motorsport er kåret til årets beste arrangør, ikke minst fordi publikum alltid slutter opp om arrangementene. Foto: Amund Rich. Løken.
Under den årlige motorsportgallaen på Norges Motorsport Forbunds ting på Gardemoen nylig, ble Tønsberg Båtrace/ Re Motorsport kåret til «Norges beste motorsport arrangement».
 OVER ATLANTEREN: Sophie Stabell, Camilla Bull, Hege Svendsberget og Cornelia Bull legger i desember ut på verdens tøffeste rokonkurranse. De skal over Atlanterhavet på kortest mulig tid.
"Rowegians" vil gjerne bli de første norske kvinnene som ror over Atlanteren. I desember legger de derfor ut på en tur som er over 3000 nautiske mil lang, fra Gomera på Kanariøyene til Antigua i Det karibiske hav.
 Princess V65 følger hovedtrekkene med den gjeldende designtrenden.
Princess V65 og V50 kan du se på Düssdeldorfmessen, mens V60 kommer senere på våren. De store sportscruiserne ser ut til å ha et godt tak på «overklassemearkedet».
leder: Imponerende ledelse til Pål Virik Nilsen i Offshore-VM.
Etter seks av åtte VM runder leder Sandefjordingen Pål Virik Nilsen og hans Australske team årets verdensmesterskap i den største Offshoreklassen.
NYHET: Finske AMT lanserer sin første båt med aluminiumsskrog, AMT 175 BR.
Nå finnes det knapt en finsk båtprodusent som ikke kan tilby sine modeller i aluminiumversjon også. Neste sesong er finske AMT klare med sin første båt i aluminium
Garmin lanserer nå en gratis alt-i-en mobilapplikasjon for maritim bruk. Den gir en enkel, men kraftig forbindelse mellom en kompatibel mobil enhet og kartplotteren, kart og gir tilgang til en online nettside hvor informasjon kan deles med andre.
Navionics karter og kartapper har i årevis endt opp på toppen av de fleste tester av kartsystemer. Nå er de kjøpt opp av Garmin.