Itama 45: Forvokst italiensk daycruiser

Itama 45: Forvokst italiensk daycruiser

Ferretti-eide Itama har laget en 45-fots daycruiser for godværsdager på sjøen. Til tross for sine 45 fot, er den verftets minste modell.

Av Lars Kristian Larsen

Italienske Itama er en del av den store Ferretti-gruppen. Itama lager svære daycruisere som passer best på godværsdager. Alle båtene ser omtrent like ut, bortsett fra størrelsen, som varierer fra 45 til 77 fot.

Det er den minste båten, Itama 40, som nå har fått en real oppussing, og nytt navn. Den har også vokst halvannen fot for å kunne rettferdiggjøre navnet.

Båten er tegnet av Mario Casali, samme mann som tegnet Itama 40, den tidligere innstegsmodellen som er solgt i 100 eksemplarer. 45-foteren skiller seg ut fra forgjengeren på de nye vinduene i skrogsida. Ellers er ny hydraulisk gangbro på plass. Badeplattforma er også utstyrt med hydrolikk, slik at den kan heves og senkes.


HYDRAULISK badeplattform og gangbro er standard på Itama 45.

Solbåten med det store soldekket akter kan leveres med både en og to lugarer. Enlugarsløsningen byr på ei langt større bysse. Ikke overraskende er det tolugarsløsningen som har vært mest populær på Itama 40.

Til tross for sitt macho utseende er det ikke noen lynkjapp farkost som nå legges på vannet. 33 knop er toppfarta med to Cummins QSB 5.9-litere med 480 hk.  Da går det fortere med storesøster Itama 60, som vi fikk en prøvetur med tidligere i år. Se video:


Tekniske data - Itama 45
Lengde i meter: 12.48
Bredde i meter: 3.95
Vekt i tonn (tørr båt): 10.7
Drifstofftank i liter: 1130
Køyeplasser: 2+2
Toppfart i knop: 33
Marsjfart i knop: 30
Motorisering: 2x Cummins QSB 5.8 480 hk
Mer info: www.itama-yacht.com


 

(12.09.2011)

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.