Itama 45: Forvokst italiensk daycruiser

Itama 45: Forvokst italiensk daycruiser

Ferretti-eide Itama har laget en 45-fots daycruiser for godværsdager på sjøen. Til tross for sine 45 fot, er den verftets minste modell.

Av Lars Kristian Larsen

Italienske Itama er en del av den store Ferretti-gruppen. Itama lager svære daycruisere som passer best på godværsdager. Alle båtene ser omtrent like ut, bortsett fra størrelsen, som varierer fra 45 til 77 fot.

Det er den minste båten, Itama 40, som nå har fått en real oppussing, og nytt navn. Den har også vokst halvannen fot for å kunne rettferdiggjøre navnet.

Båten er tegnet av Mario Casali, samme mann som tegnet Itama 40, den tidligere innstegsmodellen som er solgt i 100 eksemplarer. 45-foteren skiller seg ut fra forgjengeren på de nye vinduene i skrogsida. Ellers er ny hydraulisk gangbro på plass. Badeplattforma er også utstyrt med hydrolikk, slik at den kan heves og senkes.


HYDRAULISK badeplattform og gangbro er standard på Itama 45.

Solbåten med det store soldekket akter kan leveres med både en og to lugarer. Enlugarsløsningen byr på ei langt større bysse. Ikke overraskende er det tolugarsløsningen som har vært mest populær på Itama 40.

Til tross for sitt macho utseende er det ikke noen lynkjapp farkost som nå legges på vannet. 33 knop er toppfarta med to Cummins QSB 5.9-litere med 480 hk.  Da går det fortere med storesøster Itama 60, som vi fikk en prøvetur med tidligere i år. Se video:


Tekniske data - Itama 45
Lengde i meter: 12.48
Bredde i meter: 3.95
Vekt i tonn (tørr båt): 10.7
Drifstofftank i liter: 1130
Køyeplasser: 2+2
Toppfart i knop: 33
Marsjfart i knop: 30
Motorisering: 2x Cummins QSB 5.8 480 hk
Mer info: www.itama-yacht.com


 

(12.09.2011)

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SOLGT: John Magne Hestnes(t.h.) og Arild Risholm i ProNav fortsetter i ProNavs ledelse selv om selskapet er solgt til Japan. Foto: Gunnar Kvassheim, Dalane Tidende.
ProNav og Japan Radio Company har hatt et samarbeid i langt over 20 år. Nå er Egersundselskapet solgt til sin japanske samarbeidspartner.
Den nye Grandezza 37 CA blir presentert på båtmessen i Helsingfors som åpner den 16. august. Den mektige langturbåten med bakvegg er skreddersydd for det nordiske markedet.
Du kjenner kanskje systemet fra sykkelstativer. Nå er systemet konvertert til påhengeren og løser et til tider trasig transportproblem.
Systemet til ZF ble presentert som et konsept for noen måneder siden og ryktene går nå om at kombinasjonen strak aksel og kontraroterende propeller under testing på ukjent fartøy på ukjent sted.
Skilsø 39 med flybridge har alt i seg for å bli en moderne, men likevel tidløs klassiker. Du finner nok rimeligere båter i klassen, men tenk over at norskbygde båters kvalitet i regelen er god nok for resten av verden, mens det motsatte ikke alltid er tilfelle.
Foto: Instagram/Knut Erik Haaheim
Den norske og anerkjente superyachtdesigneren Espen Øino står bak linjene og Ulstein Verft har bygd sin første syperyacht.
Du kan se denne nye Ibiza-kombinasjonen av daycruiser og «bakveggbåt» på messa «Båter i sjøen», 6.- 9. september.
Princess nye R35 (R=revolusjon) blir en orgie ev luksus, karbonfiber og trykknappstyrte sjøegenskaper basert på gyrostyrte foiler.