Italienske Princess-linjer

Italienske Princess-linjer

Du vet at når båters lengde oppgis i meter, økes avstanden til lommeboken for en vanlig lønnsmottaker mange ganger proporsjonalt med antall meter lengde på båten. Princess nye 26 meter er intet unntak.

Engelskmennene har hatt solide tak på storbåtmarkedet og ser også ut til å ha lagt nedgangstidene langt bak seg. Det satses på ekspansiv produktutvikling. Den nye Princess Y 85 er utviklet med egne folk og «huskonstruktører» fra engelske Olesinski design. I tillegg har man fått hjelp av toppene innen bildesign hos italienske Pininfarina, og den italienske påvirkningen er iøyenfallende. 

Her blir det ikke trangt rundt skuldrene.
Her blir det ikke trangt rundt skuldrene.

En duft av en finere verden

Princess  har avslørt sin nye Y85 og følger opp med to nye: Y75 og Y88. Disse modellene er gjennom håndbygde og man har fokusert på å bygge en båt med stort innervolum, kombinert med avansert ekstern design. 

    Båten kan leveres både med og uten hardtop til den enorme flybridgen som leveres med «wet bar», grill, kjølemuligheter og godt med solsenger. Hydraulisk badeplattform hører selvsagt med.

«Skreddersøm»

Båten kan tilpasses kjøperens ønsker på flere områder. For deg som satser (som seg hør og bør) på betalt mannskap, kan «brua» adskilles fra boområdene. Båten skal klare 33 knop med de største doble V-12 MAN dieslene på 1900 hester hver. 

    Princess hevder at deres skrogdesign skal gi 13 prosent lavere drivstoffkostnadere, uten å gå i detalj om i forhold til hva.

 

Data:

Lengde:                26,2 m

Bredde                  6,3 m

Dyptgående:         1,77 m

Vekt:                  66,5 tonn

Drivstoff:            11000 liter

Vann:                 1500 liter

Deptik:                600 liter

Motorer:             2 x V12 MAN på enten 1800 eller 1900 hk hver.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.