Italienske Princess-linjer

Italienske Princess-linjer

Du vet at når båters lengde oppgis i meter, økes avstanden til lommeboken for en vanlig lønnsmottaker mange ganger proporsjonalt med antall meter lengde på båten. Princess nye 26 meter er intet unntak.

Engelskmennene har hatt solide tak på storbåtmarkedet og ser også ut til å ha lagt nedgangstidene langt bak seg. Det satses på ekspansiv produktutvikling. Den nye Princess Y 85 er utviklet med egne folk og «huskonstruktører» fra engelske Olesinski design. I tillegg har man fått hjelp av toppene innen bildesign hos italienske Pininfarina, og den italienske påvirkningen er iøyenfallende. 

Her blir det ikke trangt rundt skuldrene.
Her blir det ikke trangt rundt skuldrene.

En duft av en finere verden

Princess  har avslørt sin nye Y85 og følger opp med to nye: Y75 og Y88. Disse modellene er gjennom håndbygde og man har fokusert på å bygge en båt med stort innervolum, kombinert med avansert ekstern design. 

    Båten kan leveres både med og uten hardtop til den enorme flybridgen som leveres med «wet bar», grill, kjølemuligheter og godt med solsenger. Hydraulisk badeplattform hører selvsagt med.

«Skreddersøm»

Båten kan tilpasses kjøperens ønsker på flere områder. For deg som satser (som seg hør og bør) på betalt mannskap, kan «brua» adskilles fra boområdene. Båten skal klare 33 knop med de største doble V-12 MAN dieslene på 1900 hester hver. 

    Princess hevder at deres skrogdesign skal gi 13 prosent lavere drivstoffkostnadere, uten å gå i detalj om i forhold til hva.

 

Data:

Lengde:                26,2 m

Bredde                  6,3 m

Dyptgående:         1,77 m

Vekt:                  66,5 tonn

Drivstoff:            11000 liter

Vann:                 1500 liter

Deptik:                600 liter

Motorer:             2 x V12 MAN på enten 1800 eller 1900 hk hver.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Yachtgiganten Ferretti har allerede underlagt seg Pershing, Itama, Mochi Craft, Riva, CRN and Custom Line. Nå er designgiganten Wally innlemmet i familien.
Beslutningen om å beholde den nåværende grensen er i tråd med transport- og kommunikasjonskomiteens innstilling, og kom fram i Stortingsmøtet tirsdag, melder NTB.
Med en motorvekt på 6,5 kg og en batteripakke på 2,8 kg er EP Carry både lett å hanskes med og grei å stue bort. Lettest på markedet, hevder produsenten.
Her ser du den asymetriske løsningen med gangvei til soldekket forut.
Nye Beneteau Flyer 10 er bygd for solskinn, fart og hygge for opptil 11, men er langt fra dum som feriebåt for fire. Franskmennene kaster seg på påhengertrenden, så får fremtiden vise om dette er fremtiden, også for turbåtfolket.
Den nye allværsbåten, «Sting 600 PRO HT», vises for første gang på messen «Dra til sjøs» i Bergen/Sotra. Innendørsmessen vil bli avholdt i Straume Idrettspark 31. januar til 3. februar 2019.
Petter Andre Søreng, er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet. (Foto: Torbein K.Gamst/Sjøfartsdirektoratet)
I 2018 registrerte Sjøfartsdirektoratet 23 omkomne ved bruk av fritidsfartøy i norsk farvann. Dette er seks færre enn i 2017, og det laveste tallet siden 2001, melder direktoratet på sine nettsider.
Her blir Nathan Rogers tatt ombord i RNLI-skøyta etter å ha bli slept "hjem" etter egen båt i 4,3 nautiske mil i iskalt vann i en time
Ferdig med dagens fiske satte Nathan Rogers kurs på autopiloten mot hjemmehavna, tok av redningsvesten og skulle flytte kraftblokka da en sjø sendte ham overbord. Han ble slept etter båten de drøye 4,3 nautiske milene til hjemmehavna og overlevde.
HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.