Italienske Princess-linjer

Italienske Princess-linjer

Du vet at når båters lengde oppgis i meter, økes avstanden til lommeboken for en vanlig lønnsmottaker mange ganger proporsjonalt med antall meter lengde på båten. Princess nye 26 meter er intet unntak.

Engelskmennene har hatt solide tak på storbåtmarkedet og ser også ut til å ha lagt nedgangstidene langt bak seg. Det satses på ekspansiv produktutvikling. Den nye Princess Y 85 er utviklet med egne folk og «huskonstruktører» fra engelske Olesinski design. I tillegg har man fått hjelp av toppene innen bildesign hos italienske Pininfarina, og den italienske påvirkningen er iøyenfallende. 

Her blir det ikke trangt rundt skuldrene.
Her blir det ikke trangt rundt skuldrene.

En duft av en finere verden

Princess  har avslørt sin nye Y85 og følger opp med to nye: Y75 og Y88. Disse modellene er gjennom håndbygde og man har fokusert på å bygge en båt med stort innervolum, kombinert med avansert ekstern design. 

    Båten kan leveres både med og uten hardtop til den enorme flybridgen som leveres med «wet bar», grill, kjølemuligheter og godt med solsenger. Hydraulisk badeplattform hører selvsagt med.

«Skreddersøm»

Båten kan tilpasses kjøperens ønsker på flere områder. For deg som satser (som seg hør og bør) på betalt mannskap, kan «brua» adskilles fra boområdene. Båten skal klare 33 knop med de største doble V-12 MAN dieslene på 1900 hester hver. 

    Princess hevder at deres skrogdesign skal gi 13 prosent lavere drivstoffkostnadere, uten å gå i detalj om i forhold til hva.

 

Data:

Lengde:                26,2 m

Bredde                  6,3 m

Dyptgående:         1,77 m

Vekt:                  66,5 tonn

Drivstoff:            11000 liter

Vann:                 1500 liter

Deptik:                600 liter

Motorer:             2 x V12 MAN på enten 1800 eller 1900 hk hver.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.