Isiteek - nytt kunstteakdekk på rull

Isiteek - nytt kunstteakdekk på rull

Nå er "gjør-det-selv"-varianten av Flexiteek på markedet. Isiteek er beregent for nevenyttige båtfolk som vil gjøre jobben selv.

Av Lars Kristian Larsen

Flexiteek og Isiteek er PVC-produkter som ser ut som teak og kan limes direkte på dekk.  Panelene lages ved at "Flexiteek-plankene" sveises sammen med plastsveisepistol og tråd fra baksiden. For å få et godt resultat kreves at man har riktig sveiseutstyr og kunnskap om materialene og plastsveising. Jobben med å legge dekket er det altså best å overlate til fagfolk. Dekket settes sammen etter mål, og limes deretter på.

Flexiteek er 5 millimeter tykt og plankene er 45 mm brede, inklusive naten. Men dekket kan sveises sammen på alle tenkelige måter, for å oppnå ønsket mønster.

Det nye produktet Isiteek fra samme produsent er rimeligere i innkjøp og noe tynnere. Sammen med rullene, får man med riktig lim, slik at jobben kan gjøres selv. Det er også meningen med det nye produktet.

- Isitteek får du for ca 1400 kr kvadratmeter inkl lim, sier Roy Aakvaag som driver Vaag Marine.


FØR OG ETTER: Flexiteek legges direkte på båtdekket.

Fordelene med flexiteek og Isiteek er mange. I tillegg til at det er mer miljøvennlig enn vanlig teak, skal det ikke miste fargen over tid. I tillegg er det både sklisikkert og lyddempende. Vedlikeholdet er enkelt. Det eneste som må gjøres er å vaske med vann og såpe. Unngå bruk av kjemikalier. Panelene lages ferdige etter selvtegnede eller eksisterende maler. Panelene blir så satt sammen på verkstedet et par kilometer syd for Son. Men enkle

-Store mønster vil jeg ikke anbefale å legge selv. Men skulle man stå fast, så hjelper vi til, sier Aakvaag.

Skal selges gjennom Bauhaus. har solgt fra i Danmark og Sverige. I Norge selges panelene av Roy Aakvaag i Vaag Marine. Flexiteek tilbys til privatpersoner, forhandlere og importører.
 

 

(23.09.2011)

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.