Isiteek - nytt kunstteakdekk på rull

Isiteek - nytt kunstteakdekk på rull

Nå er "gjør-det-selv"-varianten av Flexiteek på markedet. Isiteek er beregent for nevenyttige båtfolk som vil gjøre jobben selv.

Av Lars Kristian Larsen

Flexiteek og Isiteek er PVC-produkter som ser ut som teak og kan limes direkte på dekk.  Panelene lages ved at "Flexiteek-plankene" sveises sammen med plastsveisepistol og tråd fra baksiden. For å få et godt resultat kreves at man har riktig sveiseutstyr og kunnskap om materialene og plastsveising. Jobben med å legge dekket er det altså best å overlate til fagfolk. Dekket settes sammen etter mål, og limes deretter på.

Flexiteek er 5 millimeter tykt og plankene er 45 mm brede, inklusive naten. Men dekket kan sveises sammen på alle tenkelige måter, for å oppnå ønsket mønster.

Det nye produktet Isiteek fra samme produsent er rimeligere i innkjøp og noe tynnere. Sammen med rullene, får man med riktig lim, slik at jobben kan gjøres selv. Det er også meningen med det nye produktet.

- Isitteek får du for ca 1400 kr kvadratmeter inkl lim, sier Roy Aakvaag som driver Vaag Marine.


FØR OG ETTER: Flexiteek legges direkte på båtdekket.

Fordelene med flexiteek og Isiteek er mange. I tillegg til at det er mer miljøvennlig enn vanlig teak, skal det ikke miste fargen over tid. I tillegg er det både sklisikkert og lyddempende. Vedlikeholdet er enkelt. Det eneste som må gjøres er å vaske med vann og såpe. Unngå bruk av kjemikalier. Panelene lages ferdige etter selvtegnede eller eksisterende maler. Panelene blir så satt sammen på verkstedet et par kilometer syd for Son. Men enkle

-Store mønster vil jeg ikke anbefale å legge selv. Men skulle man stå fast, så hjelper vi til, sier Aakvaag.

Skal selges gjennom Bauhaus. har solgt fra i Danmark og Sverige. I Norge selges panelene av Roy Aakvaag i Vaag Marine. Flexiteek tilbys til privatpersoner, forhandlere og importører.
 

 

(23.09.2011)

De siste sakene på Båtmagasinet: 

NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.