Inn i fremtiden med klokketro på utenbordsmotoren

C83 - Preliminary 01.jpg

ASKELADDEN C83 Cruiser vises for første gang på "Båter i sjøen" torsdag.
ASKELADDEN C83 Cruiser vises for første gang på "Båter i sjøen" torsdag.

Inn i fremtiden med klokketro på utenbordsmotoren

Askeladden gjenskaper nå tidligere båtklassikere i ny drakt med det de kaller «outboardrevolusjonen» som ryggrad. Nyheten Askeladden C83 er en stor daycruiser som har en kraftig utenbordsmotor på hekken.

Du skal ikke veldig mange årer tilbake før innenbordsmotor og hekkaggregat var det eneste saliggjørende selv på mindre daycruisere. Med utviklingen av en ny gerenasjon utenbordsmotorer er det en saga blott. Dette gir Askeladden muligheten til å gjenskape klassiske båtkonsepter som 705 Voyager og Z8 i ny og moderne design. 
-Med sin lave service- og verkstedskostnad, gode drivstofføkonomi, miljøgevinst, komfort og driftssikkerhet, har båtfolket fullt og helt akseptert outboardens fortrinn over hekkaggregatet, slår Askeladden fast nå før lanseringen av den nye daycruiseren C83. De nye utenbordsmotorene har skapt en revolusjon i båtmarkedet, slår Askeladden kategorisk fast.
Skapt for den nye 350-hesteren
Nyheten er en kraftig daycruiser for opptil 10 personer på dagstur, 6 personer på weekendtur og 4 personer på langtur, hevder Askeladden Her finnes en stor og sosial cockpit, stor badeplattform med egen solplass, solseng i cockpit, ordentlig bysse for weekend- og langturer, soveplass for 4 – 6 personer under dekk, og eget baderom med toalett og dusj.
Båten er utstyrt med den helt nye SUZUKI 350 hesteren fra Suzuki med sinn spesielle kontraroterende duo-prop system.
En godt utstyrt C83 Cruiser TSI er priset til veil. kr. 1,1 millioner kroner.
I 2008 var en Askeladden Z8 med tilsvarende ytelse og utrustning priset til over 1,4 millioner som i dagens penger tilsvarer nesten 1.7 millioner kroner. Den gangen med en diesel hekkaggregat-installasjon.

Askeladden C83 skal også levers med Suzukinyheten 350 med duopropp.
Askeladden C83 skal også levers med Suzukinyheten 350 med duopropp.

Driftskostnadene strupes
-Det er derfor en revolusjon at vi i modellåret 2018 – ti år senere – kan levere samme båtkonsept, med bedre ytelse, tilsvarende forbruk, ny og moderne teknologi og større bruksvolum, til en vesentlig lavere pris. Driftskostnadene, i form av service og vedlikeholdskostnader, er også dramatisk redusert sammenlignet med klassikerne fra 10 år tilbake, sier daglig leder Henrik J. Askvik i Askeladden. Beregnet over en 5-års periode, er service og vedlikeholdskostnadene redusert med over 40% på en C83 Cruiser TSI, sammenlignet med en Z8!
Egenutviklet styringssystem
Sammen med Nextfour Group har Askeladden utviklet det nye Askeladden C-COMMAND systemet – som introduseres for første gang sammen med Askeladden C83 Cruiser TSI og vises for første gang på båtutstillingen «Båter i sjøen» som åpner på Aker brygge førstkommende torsdag. Tesla har vist vei for bilbransjen, med sine store multifunksjonsskjermer. Askeladden og Nextfour Group ønsker å gjøre det samme for båtbransjen. Dette er et online-system via mobilnett og Wifi for styring av de fleste motor- og navigasjonsfunksjoner.
C-COMMAND: Nytt overvåkings- og styringssystem for de fleste funksjoner om bord.
C-COMMAND: Nytt overvåkings- og styringssystem for de fleste funksjoner om bord.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.