Inn i fremtiden med klokketro på utenbordsmotoren

C83 - Preliminary 01.jpg

ASKELADDEN C83 Cruiser vises for første gang på "Båter i sjøen" torsdag.
ASKELADDEN C83 Cruiser vises for første gang på "Båter i sjøen" torsdag.

Inn i fremtiden med klokketro på utenbordsmotoren

Askeladden gjenskaper nå tidligere båtklassikere i ny drakt med det de kaller «outboardrevolusjonen» som ryggrad. Nyheten Askeladden C83 er en stor daycruiser som har en kraftig utenbordsmotor på hekken.

Du skal ikke veldig mange årer tilbake før innenbordsmotor og hekkaggregat var det eneste saliggjørende selv på mindre daycruisere. Med utviklingen av en ny gerenasjon utenbordsmotorer er det en saga blott. Dette gir Askeladden muligheten til å gjenskape klassiske båtkonsepter som 705 Voyager og Z8 i ny og moderne design. 
-Med sin lave service- og verkstedskostnad, gode drivstofføkonomi, miljøgevinst, komfort og driftssikkerhet, har båtfolket fullt og helt akseptert outboardens fortrinn over hekkaggregatet, slår Askeladden fast nå før lanseringen av den nye daycruiseren C83. De nye utenbordsmotorene har skapt en revolusjon i båtmarkedet, slår Askeladden kategorisk fast.
Skapt for den nye 350-hesteren
Nyheten er en kraftig daycruiser for opptil 10 personer på dagstur, 6 personer på weekendtur og 4 personer på langtur, hevder Askeladden Her finnes en stor og sosial cockpit, stor badeplattform med egen solplass, solseng i cockpit, ordentlig bysse for weekend- og langturer, soveplass for 4 – 6 personer under dekk, og eget baderom med toalett og dusj.
Båten er utstyrt med den helt nye SUZUKI 350 hesteren fra Suzuki med sinn spesielle kontraroterende duo-prop system.
En godt utstyrt C83 Cruiser TSI er priset til veil. kr. 1,1 millioner kroner.
I 2008 var en Askeladden Z8 med tilsvarende ytelse og utrustning priset til over 1,4 millioner som i dagens penger tilsvarer nesten 1.7 millioner kroner. Den gangen med en diesel hekkaggregat-installasjon.

Askeladden C83 skal også levers med Suzukinyheten 350 med duopropp.
Askeladden C83 skal også levers med Suzukinyheten 350 med duopropp.

Driftskostnadene strupes
-Det er derfor en revolusjon at vi i modellåret 2018 – ti år senere – kan levere samme båtkonsept, med bedre ytelse, tilsvarende forbruk, ny og moderne teknologi og større bruksvolum, til en vesentlig lavere pris. Driftskostnadene, i form av service og vedlikeholdskostnader, er også dramatisk redusert sammenlignet med klassikerne fra 10 år tilbake, sier daglig leder Henrik J. Askvik i Askeladden. Beregnet over en 5-års periode, er service og vedlikeholdskostnadene redusert med over 40% på en C83 Cruiser TSI, sammenlignet med en Z8!
Egenutviklet styringssystem
Sammen med Nextfour Group har Askeladden utviklet det nye Askeladden C-COMMAND systemet – som introduseres for første gang sammen med Askeladden C83 Cruiser TSI og vises for første gang på båtutstillingen «Båter i sjøen» som åpner på Aker brygge førstkommende torsdag. Tesla har vist vei for bilbransjen, med sine store multifunksjonsskjermer. Askeladden og Nextfour Group ønsker å gjøre det samme for båtbransjen. Dette er et online-system via mobilnett og Wifi for styring av de fleste motor- og navigasjonsfunksjoner.
C-COMMAND: Nytt overvåkings- og styringssystem for de fleste funksjoner om bord.
C-COMMAND: Nytt overvåkings- og styringssystem for de fleste funksjoner om bord.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Honda Marine kommer med nye og redesignede BF200, 225 og 250 påhengere. Motorene kommer på markedet på slutten av året.
GODE KREFTER: Alle tunge aktører som jobber med sjøsikkerhet samles på et felles torg på årets "Sjøen for alle".
De største aktørene i Norge som jobber med sikkerhet for fritidsbåtfolk har slått seg sammen for å slå et realt sjøslag for sikkerhet på sjøen. Det skjer på et sikkerhetstorg på årets «Sjøen for alle».
For $ 22 700 kan du nå bli kvitt 95 prosent av båtens krenging i bølger, lover produsenten. Dette er den minste stabilisatoren til Seakeeper, som nå lanseres på Miami Boat show.
Med Volvo Penta som hovedeier, skulle det bare mangle at ikke Seven Marine lanserer en ny gigantmotor med «dobbelt propell». På Miami-messen lanseres to nye modeller på 527 og 577 hester.
Du skaffer deg ikke mange venner med å dra v-åtterne for fri eksos i fredelige kystfarvann. Med dette «grenrøret» kan du velge mellom stille og «rå» lyd.
Den nye serien V-seksere er utviklet på bakgrunn av suksessen med 75, - 150-hesterne. De nye motorene lanseres på Miami-messen.
Ut fra at det enkleste er det beste, er det mange som sverger til den «analoge» dødmannsknappen, - til tross for fikse elektroniske varianter. Er denne det beste fra to verdener?
VOLVO PENTA: Fra september av avvikles Volvo Pentas avdeling i Norge. Svenske Imatech overtar all funksjoner.
Det svenske marine- og industriselskapet Imatech overtar Volvo Pentas virksomhet i Norge.