Inn i fremtiden med klokketro på utenbordsmotoren

C83 - Preliminary 01.jpg

ASKELADDEN C83 Cruiser vises for første gang på "Båter i sjøen" torsdag.
ASKELADDEN C83 Cruiser vises for første gang på "Båter i sjøen" torsdag.

Inn i fremtiden med klokketro på utenbordsmotoren

Askeladden gjenskaper nå tidligere båtklassikere i ny drakt med det de kaller «outboardrevolusjonen» som ryggrad. Nyheten Askeladden C83 er en stor daycruiser som har en kraftig utenbordsmotor på hekken.

Du skal ikke veldig mange årer tilbake før innenbordsmotor og hekkaggregat var det eneste saliggjørende selv på mindre daycruisere. Med utviklingen av en ny gerenasjon utenbordsmotorer er det en saga blott. Dette gir Askeladden muligheten til å gjenskape klassiske båtkonsepter som 705 Voyager og Z8 i ny og moderne design. 
-Med sin lave service- og verkstedskostnad, gode drivstofføkonomi, miljøgevinst, komfort og driftssikkerhet, har båtfolket fullt og helt akseptert outboardens fortrinn over hekkaggregatet, slår Askeladden fast nå før lanseringen av den nye daycruiseren C83. De nye utenbordsmotorene har skapt en revolusjon i båtmarkedet, slår Askeladden kategorisk fast.
Skapt for den nye 350-hesteren
Nyheten er en kraftig daycruiser for opptil 10 personer på dagstur, 6 personer på weekendtur og 4 personer på langtur, hevder Askeladden Her finnes en stor og sosial cockpit, stor badeplattform med egen solplass, solseng i cockpit, ordentlig bysse for weekend- og langturer, soveplass for 4 – 6 personer under dekk, og eget baderom med toalett og dusj.
Båten er utstyrt med den helt nye SUZUKI 350 hesteren fra Suzuki med sinn spesielle kontraroterende duo-prop system.
En godt utstyrt C83 Cruiser TSI er priset til veil. kr. 1,1 millioner kroner.
I 2008 var en Askeladden Z8 med tilsvarende ytelse og utrustning priset til over 1,4 millioner som i dagens penger tilsvarer nesten 1.7 millioner kroner. Den gangen med en diesel hekkaggregat-installasjon.

Askeladden C83 skal også levers med Suzukinyheten 350 med duopropp.
Askeladden C83 skal også levers med Suzukinyheten 350 med duopropp.

Driftskostnadene strupes
-Det er derfor en revolusjon at vi i modellåret 2018 – ti år senere – kan levere samme båtkonsept, med bedre ytelse, tilsvarende forbruk, ny og moderne teknologi og større bruksvolum, til en vesentlig lavere pris. Driftskostnadene, i form av service og vedlikeholdskostnader, er også dramatisk redusert sammenlignet med klassikerne fra 10 år tilbake, sier daglig leder Henrik J. Askvik i Askeladden. Beregnet over en 5-års periode, er service og vedlikeholdskostnadene redusert med over 40% på en C83 Cruiser TSI, sammenlignet med en Z8!
Egenutviklet styringssystem
Sammen med Nextfour Group har Askeladden utviklet det nye Askeladden C-COMMAND systemet – som introduseres for første gang sammen med Askeladden C83 Cruiser TSI og vises for første gang på båtutstillingen «Båter i sjøen» som åpner på Aker brygge førstkommende torsdag. Tesla har vist vei for bilbransjen, med sine store multifunksjonsskjermer. Askeladden og Nextfour Group ønsker å gjøre det samme for båtbransjen. Dette er et online-system via mobilnett og Wifi for styring av de fleste motor- og navigasjonsfunksjoner.
C-COMMAND: Nytt overvåkings- og styringssystem for de fleste funksjoner om bord.
C-COMMAND: Nytt overvåkings- og styringssystem for de fleste funksjoner om bord.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.
FLAGGSKIPET: Yamarin 88 DC er den nye stoltheten fra finske Yamarin.
De nye Yamarin-modellene 88 DC og 63 BR er utstyrt med det nye Yamarin Q-infotainmentsystem. En avansert pekeskjerm som kombinerer elektroniske kart, kjørecomputer og underholdningssystemet.
Volvo-Penta eide og amerikanske Seven Marine, har fått sine gigant v-åttere godkjent etter CE-reglene. Nå kan du med andre ord børste støvet av lommeboka.
Lad opp batteriene til topp, og kople dem fra.
Det nærmer seg opplagstid. Her er den beste metoden for å bevare «batteritanken», slik at de møter neste sesong i topp form. Og igjen: Det enkle er ofte det beste.
FORNØYD: Den norske Bavarioa-importøren Lars Erik Solvang er strålende fornøyd med at nye eiere er på plass i det tyske konsernet.
Dagen i dag er en gledens dag både i Giebelstadt i Tyskland og i Leangbukta i Asker. En ny solid investor er endelig på plass hos Bavaria Yachtbau. Den tyske båtprodusenten har levd i uvissthet helt siden selskapet ble satt under administrasjon i april i år.
18-foteren
Erling Sande AS har startet import de amerikanske Four Winns-båtene, og viste to av dem på «Båter i sjøen». De har tradisjonelt levert båter for hekkaggregater, men har nå satt full fart på påhengermodeller.
Da Toyota skulle lage sitt prestisje-merke, ble de beste folkene på «bruket» sendt i tenkeboksen. Det skal bli spennende å se om det gode navnet og ryktet som bilene har fått, forflytter seg til sjøen. Dessverre vil nok prisen ligge på et nivå utenfor rekkevidden til de fleste av oss.