Ingen trønder - men likevel spennende hybridtrawler

Ingen trønder - men likevel spennende hybridtrawler

Norsk flagg i masta og norsk navn er likevel det eneste norske med «Trondheim 40». Den er tegnet av russeren Max Zhivov for et Amsterdam-basert firma.

De hevder at det forhandles med et nederlandsk verft for produksjon av det første skroget.  Den 40-fot (12 m) lange hybridtrawleren skal drives av to Deep Blue Torquedo elmotorer, som med to batteripakker skal sørge for seks timers gange.
Dieselelektrisk
Ettersom de fleste langturer varer lenger enn seks timer, er båten utstyrt med to Torquedo dieselaggregater som sørger for både lading og drift av de elektriske motorene
Sammenliknet med ren dieselmotordrift, mener folkene bak prosjektet at hybriddriften vil sørge for 30 prosents lengre rekkevidde, - ca 2.500 n. mil (4 630 km). Med riktig lyddemping, er målet 40 prosent mindre støy. Et mindre motorrom gir mer stueplass.
Stålskrog
«Trondheim 40» har overnattingsplass til seks personer, skal bygges i stål, og skal ifølge produsenten tåle både høye bølger og mye vind og isforhold, men altså: Det letes fortsatt etter investorer.
Kilde: www.trondheimtrawlers.com

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Sea Ray 320 outboard
På Fort Lauderdal-messen i Florida 1.-, 5. november, viser Sea Ray to nye turbåtmodeller basert på påhengsmotorer. Foreløpig er Europa avventende
Simrad GO12 XSE
Simrads nye multitouch-kartplotterne GO12 XSE og GO7 XSR skal ifølge produsenten være skreddersydd for båteiere som ønsker alt-i-ett-navigeringsprodukter og skal ifølge produsenten være enkle å bruke.
Som vanlig fra Yanmar: Velbygd og kompakt.
Den nye serien firesylindrete motorene med 2,8 liters sylindervolum består av fem motorer fra150 - , til 250 hk, som glir rett inn i markedet både på lystbåt og arbeidsbåtsiden både i singel og dobbeltmontasjer.
Hvis du begynner å få en vond følelse for gjennomføringene ombord, er det på tide å bytte. Etter fem års bruk er vi ikke i tvil: Kompositt er løsningen.
Aluminium er et utmerket båtbyggermateriale, - ikke minst på våre breddegrader. Finnene har ledet utviklingen i mange år. Nå er også finske Bella på banen med aluminiumsmodeller under navnet «Falcon».
En fillete presenning kan være årsaken til stygge vinterskader.
Med norske, varierte vintere med regn, snø, mildvær og sprengkulde, kan vann som fryser ombord være sprengstoff for en båt. Vann som trenger inn på uønskede plasser og som fryser, kan bekke i stykker den mest solide konstruksjon og dette er skumle saker.
Når du som privatperson skal importere ein fritidsbåt til Noreg, må du betale 25 prosent meirverdiavgift (mva) av totalverdien. Du skal ikkje betale toll for import av fritidsbåt.
Kople fra polene på fullt oppladete batterier og gå rundt landstrømopplegget ombord hvis du trenger 220 volt til frostvakta.