Ingen trønder - men likevel spennende hybridtrawler

Ingen trønder - men likevel spennende hybridtrawler

Norsk flagg i masta og norsk navn er likevel det eneste norske med «Trondheim 40». Den er tegnet av russeren Max Zhivov for et Amsterdam-basert firma.

De hevder at det forhandles med et nederlandsk verft for produksjon av det første skroget.  Den 40-fot (12 m) lange hybridtrawleren skal drives av to Deep Blue Torquedo elmotorer, som med to batteripakker skal sørge for seks timers gange.
Dieselelektrisk
Ettersom de fleste langturer varer lenger enn seks timer, er båten utstyrt med to Torquedo dieselaggregater som sørger for både lading og drift av de elektriske motorene
Sammenliknet med ren dieselmotordrift, mener folkene bak prosjektet at hybriddriften vil sørge for 30 prosents lengre rekkevidde, - ca 2.500 n. mil (4 630 km). Med riktig lyddemping, er målet 40 prosent mindre støy. Et mindre motorrom gir mer stueplass.
Stålskrog
«Trondheim 40» har overnattingsplass til seks personer, skal bygges i stål, og skal ifølge produsenten tåle både høye bølger og mye vind og isforhold, men altså: Det letes fortsatt etter investorer.
Kilde: www.trondheimtrawlers.com

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.
TETT I TETT: Seilbåter tett i tett i Tønsberg i dag (Foto:Amund Rich.Løken).
Trolig har det aldri vært flere båter samlet i kanalen i Tønsberg. Færderseilasen har Tønsberg som endehavn. Det er et båteventyr uten like. Denne gangen er det seilbåtene som dominerer.
Suzuki har akkurat lansert sin største båtmotor noensinne, en 350 hesters V6 – med doble propeller.
100 ÅR: I dag er det 100 år siden Roald Amundsens Maud ble sjøsatt i Vollen. (Foto: Norsk Polarinstitutt).
I dag er det 100 år siden Roald Amundsens «Maud» ble sjøsatt på stranda utenfor Oslofjordmuseet i Vollen i Asker. Den stolte skuta ble bygget ved det anerkjente Christian Jensens båtbyggeri.
NESTENULYKKE: Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)
- Det skjer altfor mange ulykker og nestenulykker på sjøen i dag. Mange av disse ulykkene kan unngås ved at fritidsbåtførerne setter seg mer inn i sjøveisreglene. Det er blant annet viktig at alle kjenner til vikepliktsreglene, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.