Ingen trønder - men likevel spennende hybridtrawler

Ingen trønder - men likevel spennende hybridtrawler

Norsk flagg i masta og norsk navn er likevel det eneste norske med «Trondheim 40». Den er tegnet av russeren Max Zhivov for et Amsterdam-basert firma.

De hevder at det forhandles med et nederlandsk verft for produksjon av det første skroget.  Den 40-fot (12 m) lange hybridtrawleren skal drives av to Deep Blue Torquedo elmotorer, som med to batteripakker skal sørge for seks timers gange.
Dieselelektrisk
Ettersom de fleste langturer varer lenger enn seks timer, er båten utstyrt med to Torquedo dieselaggregater som sørger for både lading og drift av de elektriske motorene
Sammenliknet med ren dieselmotordrift, mener folkene bak prosjektet at hybriddriften vil sørge for 30 prosents lengre rekkevidde, - ca 2.500 n. mil (4 630 km). Med riktig lyddemping, er målet 40 prosent mindre støy. Et mindre motorrom gir mer stueplass.
Stålskrog
«Trondheim 40» har overnattingsplass til seks personer, skal bygges i stål, og skal ifølge produsenten tåle både høye bølger og mye vind og isforhold, men altså: Det letes fortsatt etter investorer.
Kilde: www.trondheimtrawlers.com

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

3D-briller: Hydrolifts Anders Vongraven Krogh går ombord i nye P42.
Den er ennå ikke lansert som «sivil» båt, Hydrolifts P42, som bygger på samme konsept som Redningsselskapets hurtiggående skute i Einar Staff-klassen. Men neste år kommer det både yrkes- og fritidsbåter av P42.
Mercury - nå også med vannjet.
Brunswick kan skilte med såvel utenbordsmotorer på 400 hk og en dieseldrevet påhenger under Sjøen for alle. Men den mest kuriøse er likevel en 40-hester Mercury med vannjet!
GOD FART: Cipax har god fart i eksportmarkedet med sine Pionerbåter. Foto: Amund Rich.Løken.
Cipax på Bjørkelangen i Akershus er Norges største eksportør av fritidsbåter målt i antall. Det er populære Pioner som er deres salgssuksess. Av en årlig produksjon på 2500 utgjør Pioner 2200 og av disse eksporteres 600.
KICKSTART: Godt båtsalg, selv før vinteren har sluppet taket, sier daglig leder Leif Bergaas i Norboat. Onsdag åpner "Sjøen for alle".
Båtforhandlere melder allerede om godt salg før vinteren har sluppet taket. Onsdag åpner dørene på Norges største båtmesse Sjøen for alle, med 300 små og store båter og et hav av utstyr.
NORD WEST: Ekteparet Martinsson er tilbake i det gamle anlegget etter storkonkursen i 2013. Foto: Lars-Åke Redéen i svenske Båtliv.
-Nå hender det saker i Nord Wests gamle fabrikk på Vindöen på Orust, skriver lokalavisen Bohusläningen. Det er Benny og Jessica Martinsson som vender tilbake til gamle tomter etter den durabelige konkursen i 2013.
BÅTFOLKET MÅ BIDRA: Alle med båt oppfordres til å ta med plastavfallet hjem. Illustrasjonsfoto: NTB/Scanpix.
Båtbransjeforbundet i Norge inviterer hele båtbransjen og båtfolket til en nasjonal kampanje for å hindre at plast havner på sjøen. - Det handler ikke om å rydde, det viktige er at vi slutter å kaste, sier Leif Bergaas i Norboat.
I RISØR: Kongeskipet skapte begeistring i Risør mandag kveld.
Mandag ettermiddag ankom Kongeskipet for å møte festivalsjef Kari-Anne Røisland i Risør Trebåtfestival. Nå håper hun Kongeskipet er tilbake i begynnelsen av august.
UNDSERVANNSDRONE: Med fire thrustere kan du styre denne undervannsdroen fra båten.
Under båtmessen «Sjøen for Alle» lanserer det norske teknologiselskapet Blueye Robotics en undervannsdrone som er spesialdesignet for båtfolk og andre som ferierer ved sjøen.