Importøkning

SARGO The Allseason Boat.jpg

IMPORT: FG Racing blir eneimportør av finske Sargo i Norge. Finland og Polen var de landene som det ble importert flest båter til Norge fra.
IMPORT: FG Racing blir eneimportør av finske Sargo i Norge. Finland og Polen var de landene som det ble importert flest båter til Norge fra.

Importøkning

Importen av båter økte kraftig i fjor til tross for svak kronekurs. Finland og Polen er de landene det importeres flest båter fra.

Til tross for svak kronekurs økte importen av fritidsbåter med nesten 400 millioner kroner, til nær halvannen milliard kroner i fjor. Desidert størst var økningen for båter over 5,5 m med påhengsmotorer. Importen fra Polen eksploderte og økte med over 100 prosent.
- Til tross for urolige økonomiske tider er interessen for nye båter stor og 2015 ble et godt importår, sier Leif Bergaas, daglig leder i Båtbransjeorganisasjonen Norboat. Leif Bergaas i Norboat 

Salget av importerte båter for påhengsmotor økte med over 20 % i fjor og salget av store påhengsmotorer (over 100 HK) økte alene med over 40 %.
-Norske båtkjøpere velger stadig oftere utenbordsmotor, og nå skal motorene være store, sier Leif Bergaas i Norboat.

Polen og Finland er importvinnere
Landene vi importerer flest båter fra er Polen og Finland. For båter over 5,5 meter med påhengsmotor er importen fra Polen desidert størst. Her økte importen med 100 prosent i antall båter til
1431. Finland er nummer to med en økning på 45 prosent til 1111 båter.

For motorbåter med innenbordsmotor ble flest båter importert fra Finland med 105 båter. Her er Polen nummer to, og 104 båter tok veien fra Polen til Norge i 2015. Likevel var det her økningen var størst med en økning på hele 30 prosent fra 2014.

Produksjon i Norge har gode forutsetninger
-Importen fra utlandet er stor. Men på grunn av høy Eurokurs er det nå bedre forutsetninger for de som produserer sine båter i Norge. Dette er blant annet båtmerker som Viknes, Ibiza, Goldfish, Hydrolift, Saga, Gimle , Pioner og Steady, sier Leif Bergaas.

Seilbåtimporten er det eneste segmentet som ikke kan vise til vekst i fjor. Av de seilbåtene som ble importert kom flest fra Frankrike, med Sverige og Tyskland på de neste plassene.

Store forventinger til Norges største båtmesse, Sjøen for Alle som åpner 9 mars
Importtallene er gledelig nytt før båtmessen Sjøen for alle åpner på Lillestrøm 9. mars.
330 båter stilles ut og vi finner og flere titalls nyheter i alle størrelser. Titusenvis av båtinteresserte forventes å besøke messen.  
-Det er rekordstor påmelding fra båtprodusentene og interessen for båt er stor. Nå gleder vi oss til responsen på messen, avslutter Leif Bergaas.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».