Ikke la den synke

Ikke la den synke

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.

Alarmen bør gå hos alle båteiere som har båter liggende på sjøen om vinteren. Nå opplever vi alt fra minusgrader med store snømengder den ene uken til mildvær og kanskje regn uken etter. Store snømengder som smelter blir til vann og vann er en djevelsk ballast. Stabiliteten blir fort truet og hvis mengdene er store nok, kan vann finne veien inn og båten kan gå ned.

Vann finner veien 

    Vannets veier er uransakelige og kan fort ta seg inn over eksempelvis akterspeilet eller inn gjennom et utløp for lensepumpe som sitter så lavt at det skapes en hevertvirkning når at båten tynges ned og stabiliteten trues. Selvdreneringen eller selvlensingen fungerer bare når den er 100 prosent i orden. Et overliggende høstløv eller frost som hindrer utløpet, kan være årsaken til forlis i havn.

Frostsprenging

Vannet finner sine egne veier i mildvær, fryser til is og utvider seg når kulda kommer. Dette kan føre til frostskader som igjen kan fører til øyeblikkelige skader eller senskader. Du vet når de førstnevnte skjer. Da er det ofte for sent. Senskadene kan være usynlige og har en tendens til ikke å avsløre seg før du minst venter det.

Trebåter

Store snømengder kan være katastrofale for trebåter som ligger ute og katastrofen kan komme fort. Når en trebåt tynges ned, synker båten ned til  tørre og ikke trutnede bordganger. Når vannet da finner veien inn, er virkningen akselererende. Veien til trebåtens våte grav er mye kortere enn du tror.

Mye kan sies om temaet, men som vanlig: Den enkle løsningen er den beste: Du sikrer både båten og nattesøvnen med jevnlige «sjekketurer» til havna. Når uhellet er ute, kan diskusjonene med forsikringsselskapet bli både vanskelige og dyre.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.