Ikke la den synke

Ikke la den synke

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.

Alarmen bør gå hos alle båteiere som har båter liggende på sjøen om vinteren. Nå opplever vi alt fra minusgrader med store snømengder den ene uken til mildvær og kanskje regn uken etter. Store snømengder som smelter blir til vann og vann er en djevelsk ballast. Stabiliteten blir fort truet og hvis mengdene er store nok, kan vann finne veien inn og båten kan gå ned.

Vann finner veien 

    Vannets veier er uransakelige og kan fort ta seg inn over eksempelvis akterspeilet eller inn gjennom et utløp for lensepumpe som sitter så lavt at det skapes en hevertvirkning når at båten tynges ned og stabiliteten trues. Selvdreneringen eller selvlensingen fungerer bare når den er 100 prosent i orden. Et overliggende høstløv eller frost som hindrer utløpet, kan være årsaken til forlis i havn.

Frostsprenging

Vannet finner sine egne veier i mildvær, fryser til is og utvider seg når kulda kommer. Dette kan føre til frostskader som igjen kan fører til øyeblikkelige skader eller senskader. Du vet når de førstnevnte skjer. Da er det ofte for sent. Senskadene kan være usynlige og har en tendens til ikke å avsløre seg før du minst venter det.

Trebåter

Store snømengder kan være katastrofale for trebåter som ligger ute og katastrofen kan komme fort. Når en trebåt tynges ned, synker båten ned til  tørre og ikke trutnede bordganger. Når vannet da finner veien inn, er virkningen akselererende. Veien til trebåtens våte grav er mye kortere enn du tror.

Mye kan sies om temaet, men som vanlig: Den enkle løsningen er den beste: Du sikrer både båten og nattesøvnen med jevnlige «sjekketurer» til havna. Når uhellet er ute, kan diskusjonene med forsikringsselskapet bli både vanskelige og dyre.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
FORMANN: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang er valgt inn som leder for Bavarias internasjonale forhandlerforum.
Lars-Erik Solvang er mannen som står i front for alle Bavaria-forhandlere verden når det skal formidles ønsker og behov inn til ledelsen i Giebelstadt.
HVOR ER BÅTEN MIN? Designer Espen Thorup skulle så gjerne vise oss European Powerboat of the Year, men Nordkappen er rett og slett ikke på messen i det hele tatt.
DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.
GIGANT: Nesten 12,5 meter måler det nye flaggskipet fra Nimbus.
Nimbus har ikke ligget på latsiden det siste året. Nye modeller har kommet på løpende bånd, og nå er den foreløpige toppmodellen i serien med landstedbåter avduket: Nimbus T11 på hele 12 meters lengde.
STOR BLOKK - FÆRRE HESTER: Den mektige V8-motoren til Yamaha på 425 hk kommer nå i en mindre versjon på 375 hk.
Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.