Ikke la den synke

Ikke la den synke

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.

Alarmen bør gå hos alle båteiere som har båter liggende på sjøen om vinteren. Nå opplever vi alt fra minusgrader med store snømengder den ene uken til mildvær og kanskje regn uken etter. Store snømengder som smelter blir til vann og vann er en djevelsk ballast. Stabiliteten blir fort truet og hvis mengdene er store nok, kan vann finne veien inn og båten kan gå ned.

Vann finner veien 

    Vannets veier er uransakelige og kan fort ta seg inn over eksempelvis akterspeilet eller inn gjennom et utløp for lensepumpe som sitter så lavt at det skapes en hevertvirkning når at båten tynges ned og stabiliteten trues. Selvdreneringen eller selvlensingen fungerer bare når den er 100 prosent i orden. Et overliggende høstløv eller frost som hindrer utløpet, kan være årsaken til forlis i havn.

Frostsprenging

Vannet finner sine egne veier i mildvær, fryser til is og utvider seg når kulda kommer. Dette kan føre til frostskader som igjen kan fører til øyeblikkelige skader eller senskader. Du vet når de førstnevnte skjer. Da er det ofte for sent. Senskadene kan være usynlige og har en tendens til ikke å avsløre seg før du minst venter det.

Trebåter

Store snømengder kan være katastrofale for trebåter som ligger ute og katastrofen kan komme fort. Når en trebåt tynges ned, synker båten ned til  tørre og ikke trutnede bordganger. Når vannet da finner veien inn, er virkningen akselererende. Veien til trebåtens våte grav er mye kortere enn du tror.

Mye kan sies om temaet, men som vanlig: Den enkle løsningen er den beste: Du sikrer både båten og nattesøvnen med jevnlige «sjekketurer» til havna. Når uhellet er ute, kan diskusjonene med forsikringsselskapet bli både vanskelige og dyre.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.