Ikke la den synke

Ikke la den synke

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.

Alarmen bør gå hos alle båteiere som har båter liggende på sjøen om vinteren. Nå opplever vi alt fra minusgrader med store snømengder den ene uken til mildvær og kanskje regn uken etter. Store snømengder som smelter blir til vann og vann er en djevelsk ballast. Stabiliteten blir fort truet og hvis mengdene er store nok, kan vann finne veien inn og båten kan gå ned.

Vann finner veien 

    Vannets veier er uransakelige og kan fort ta seg inn over eksempelvis akterspeilet eller inn gjennom et utløp for lensepumpe som sitter så lavt at det skapes en hevertvirkning når at båten tynges ned og stabiliteten trues. Selvdreneringen eller selvlensingen fungerer bare når den er 100 prosent i orden. Et overliggende høstløv eller frost som hindrer utløpet, kan være årsaken til forlis i havn.

Frostsprenging

Vannet finner sine egne veier i mildvær, fryser til is og utvider seg når kulda kommer. Dette kan føre til frostskader som igjen kan fører til øyeblikkelige skader eller senskader. Du vet når de førstnevnte skjer. Da er det ofte for sent. Senskadene kan være usynlige og har en tendens til ikke å avsløre seg før du minst venter det.

Trebåter

Store snømengder kan være katastrofale for trebåter som ligger ute og katastrofen kan komme fort. Når en trebåt tynges ned, synker båten ned til  tørre og ikke trutnede bordganger. Når vannet da finner veien inn, er virkningen akselererende. Veien til trebåtens våte grav er mye kortere enn du tror.

Mye kan sies om temaet, men som vanlig: Den enkle løsningen er den beste: Du sikrer både båten og nattesøvnen med jevnlige «sjekketurer» til havna. Når uhellet er ute, kan diskusjonene med forsikringsselskapet bli både vanskelige og dyre.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.