Ikke farlig med fart

Fart_på_sjøen.jpg

63 prosent av båtfolket mener at fart på sjøen er ikke farlig dersom man kjenner farvannet, tar forholdsregler og vet hvordan man håndterer båten.
63 prosent av båtfolket mener at fart på sjøen er ikke farlig dersom man kjenner farvannet, tar forholdsregler og vet hvordan man håndterer båten.

Ikke farlig med fart

I en nylig utført undersøkelse har hele 63 prosent av de spurte oppgitt svaralternativet ”fart på sjøen er ikke farlig dersom man kjenner farvannet, tar forholdsregler og vet hvordan man håndterer båten.” Det er flest kvinner som mener det!

Hele 68 prosent av kvinner mente sistnevnte svar var riktig, mens 58 prosent av menn gjorde det samme, noe som viser at kvinner generelt har større tiltro til båtførers kunnskap enn menn. 27 prosent av menn svarer også at fart over 30 knop utgjør en fare, mot bare 23 prosent av kvinner. Ser man på regioner er befolkningen i Midt- og Nord-Norge minst engstelig for fart over 30 knop.
Det er InFact på vegne av båtbransjeforbundet NORBOAT som har gjort undersøkelsen.

 

Fartsulykker får oppmerksomhet
Selv om svært få fritidsbåter er involvert i ulykker i løpet av året, er oppmerksomheten fra media omfattende når det er snakk ulykker som inntreffer under høy fart. Dette har igjen satt fart på diskusjonen rundt fartsbegrensninger langs norskekysten. I dag praktiserer kommunene forskjellige regler rundt begrensning av fart i sine områder.
Administrerende direktør i Norboat, Erlend Prytz, etterlyser nå en opprydning i forhold til fartsregelverket i Norge.
Norboat mener det må være opp til den enkelte kommune å fastsette fartsgrensene
innenfor sitt område, men vi savner et standardisert regelverk som kommunene kan velge fra, sier Erlend Prytz, som mener det er mange hensyn å ta når farten skal bestemmes. 
– Vårt langstrakte land har så mange forskjeller i natur og båtbruk, og vi tror ikke det er formålstjenelig med felles fartsbestemmelser. Regelverket bør være i samsvar med antallet båter i regionen, type farvann, endring av sesong og liknende, sier administrerende direktør i Norboat.
Båtbransjeforbundet mener at et regelverk av denne typen bør inneholde enkelte faste bestemmelser som for eksempel maksimum fem knop mindre enn 50 meter fra land. Et annet område for faste bestemmelser kan være sesongjusterte fartsgrenser. Områder med maksgrenser bør også tydeligere markeres både fysisk og i kart.
 

Norboat mener det må være opp til den enkelte kommune å fastsette fartsgrensene innenfor sitt område, men vi savner et standardisert regelverk som kommunene kan velge fra, sier Erlend Prytz,

Norboat mener det må være opp til den enkelte kommune å fastsette fartsgrensene innenfor sitt område, men vi savner et standardisert regelverk som kommunene kan velge fra, sier Erlend Prytz.

Fart ikke nødvendigvis farlig
InFact-undersøkelsen viser at mange har tiltro til at båtførers ferdigheter kan begrense faren på sjøen. Dette kan tolkes som at båtfolk ønsker å beholde en viss frihet under ansvar, mener Erlend Prytz.
– Som båtfører må man kunne forholde seg til og mestre skiftende værforhold og farvann, men man har også større områder å ferdes på. Folk flest oppfatter ikke at fart er ensbetydende med fare så lenge man tar forholdsregler. Vi tror det er viktig at man ikke i alt for stor grad begrenser muligheten til å nyte fart på sjøen, som er en stor del av opplevelsen for svært mange båteiere, avslutter administrerende direktør i Norboat, Erlend Prytz.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.