I sommer må du unngå situasjoner som denne

nestenulykke_drobakssundet_foto-tone-haugerud.jpg

NESTENULYKKE: Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)
NESTNULYKKE: Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)

I sommer må du unngå situasjoner som denne

- Det skjer altfor mange ulykker og nestenulykker på sjøen i dag. Mange av disse ulykkene kan unngås ved at fritidsbåtførerne setter seg mer inn i sjøveisreglene. Det er blant annet viktig at alle kjenner til vikepliktsreglene, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.

Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)
Vikeplikt
Fritidsbåter har vikeplikt for nyttefartøy, som ferger, cruiseskip, lasteskip og fiskebåter som driver fiske. Vikeplikten gjelder samme hvilken retning nyttetrafikken kommer fra. Store skip klarer ikke å manøvrere på samme måte som mindre fritidsbåter. Dette er det viktig at fritidsbåtførere kjenner til, slik at de unngår å havne i farlige situasjoner. Det er viktig at fritidsbåter kjører forutsigbart og gir tydelig signal om at de vil holde vikeplikten. I trange farvann og sterkt trafikkerte områder er det ekstra viktig at fritidsbåtbrukerne tar hensyn til nyttetrafikken, og i situasjoner med dårlig sikt må alle som ferdes på sjøen senke farten.
Båtradio
-Ved hjelp av radar kan trafikklederne våre se alle fartøy. Blir det nødvendig, prøver vi å kalle de opp på kanal 16. Vi kan pålegge dem om å gjøre tiltak for å forhindre ulykke, men ofte er det vanskelig å få kontakt, sier kystdirektør Kirsti Slotsvik.
Båter under 24 meter har ikke plikt til å melde seg til Kystverkets trafikksentraler. De små fartøyene og fritidsbåtene har heller ikke lytteplikt på sjøtrafikksentralens kanaler. Men både Sjøfartsdirektoratet og Kystverket oppfordrer småbåtfolket til å bruke båtradio fast - både for å lytte etter beskjeder fra andre, og for å kunne melde fra til andre fartøy, til sjøtrafikksentral eller kystradio om en uforutsett situasjon skulle oppstå. Om en ikke har kunnskap om bruk av båtradio kan det være lurt å ta et VHF-kurs.
Merking og sjøkart
Kystverket har ansvar for å merke hovedleder og bileder langs vår langstrakte kyst. Nærmere 21 000 sjømerker med og uten lys merker disse mest trafikkerte ledene. Disse sjømerkene er avmerket i alle sjøkart. Fritidsbåtbrukere ferdes ofte andre steder enn de større nyttefartøyene, utenfor de godt merkede ledene. 
- Det er ikke slik at hver eneste vik og hvert eneste lille sund langs norskekysten er merket. Om småbåtførere velger å benytte trangere og grunnere farvann, må de utvise godt båtvett, avpasse farten og bruke oppdaterte sjøkart, understreker kystdirektøren.
Viktig å ta båtførerprøven
Ved å ta båtførerprøven vil du som fritidsbåtfører få kompetanse som er nødvendig for å føre en fritidsbåt på en trygg måte. Kunnskap om vikepliktsregler er en viktig del av båtførerprøven.
- Vi anbefaler alle som skal føre fritidsbåt å ta prøven, også de som ikke har krav om obligatorisk prøve, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen. - Vi ønsker at folk skal kose seg på sjøen, og da er det viktig at alle kan føle seg trygge på at reglene følges, legger han til.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Skal du bytte motor på en eldre båt som er konstruert for en totakter, kan vekten på en ny firetakter være avgjørende. Ifølge produsenten er Suzukis nye 100-hester markedets letteste.
Produsenten kaller "Loxo32" en drivstofføkonomisk motorbåt. Etter vår mening blir dette igjen en bastard, selv om produsenten hevder at markedet for en slik båt er neglisjert.
Futuristisk blir bare fornavnet når Beneteau og Peugeot slår seg sammen om å se inn i framtiden. Om prosjektet blir en del av båtlivet i fremtiden, gjenstår å se.
Rikke Lind (t.v.) og Berit Svendsen (t.h.) mener samarbeidet mellom RS og Telenor Kystradio er et godt eksempel på hvordan optimal utnyttelse av samfunnets ressurser bidrar til å styrke sjøsikkerheten, kystberedskapen og tryggheten for de sjøfarende.
Telenor Kystradio og Redningsselskapet har i flere år hatt et nært samarbeid om å trygge kysten for de sjøfarende. Nå styrkes sjøsikkerheten ytterligere ved at de to partnerne i dag signerer en ny samarbeidsavtale, heter det i en pressemelding.
A27 har ganske rå fartslinjer
Vi har tatt de første bildene av Anytecs to nye A23 og A27. Modellene ble presentert for forhandlerne forleden.
Et fint turkonsept, synes vi.
Crossover, salongbåt, eller kall den hva du vil. Turbåt med tak over blir flere og fleres førstevalg, - et fornuftig valg på våre breddegrader.
FORTSATT AVGIFTSFRITAK: Det ble ingenting av Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket på båtdiesel. Foto: Amund Rich. Løken.
Båtfolket nikker fornøyd med at Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket for båtdiesel bare ble skift i sand. Avgiftsfritaket blir ikke rørt i det nye statsbudsjettet.
Eksteriørmessig følger den nye modellen dagens trender.
Jeanneau Merry Fisher 10,95 er det første seriøse europeiske forsøket på å lage turbåt med påhengere.