I sommer må du unngå situasjoner som denne

nestenulykke_drobakssundet_foto-tone-haugerud.jpg

NESTENULYKKE: Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)
NESTNULYKKE: Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)

I sommer må du unngå situasjoner som denne

- Det skjer altfor mange ulykker og nestenulykker på sjøen i dag. Mange av disse ulykkene kan unngås ved at fritidsbåtførerne setter seg mer inn i sjøveisreglene. Det er blant annet viktig at alle kjenner til vikepliktsreglene, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.

Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)
Vikeplikt
Fritidsbåter har vikeplikt for nyttefartøy, som ferger, cruiseskip, lasteskip og fiskebåter som driver fiske. Vikeplikten gjelder samme hvilken retning nyttetrafikken kommer fra. Store skip klarer ikke å manøvrere på samme måte som mindre fritidsbåter. Dette er det viktig at fritidsbåtførere kjenner til, slik at de unngår å havne i farlige situasjoner. Det er viktig at fritidsbåter kjører forutsigbart og gir tydelig signal om at de vil holde vikeplikten. I trange farvann og sterkt trafikkerte områder er det ekstra viktig at fritidsbåtbrukerne tar hensyn til nyttetrafikken, og i situasjoner med dårlig sikt må alle som ferdes på sjøen senke farten.
Båtradio
-Ved hjelp av radar kan trafikklederne våre se alle fartøy. Blir det nødvendig, prøver vi å kalle de opp på kanal 16. Vi kan pålegge dem om å gjøre tiltak for å forhindre ulykke, men ofte er det vanskelig å få kontakt, sier kystdirektør Kirsti Slotsvik.
Båter under 24 meter har ikke plikt til å melde seg til Kystverkets trafikksentraler. De små fartøyene og fritidsbåtene har heller ikke lytteplikt på sjøtrafikksentralens kanaler. Men både Sjøfartsdirektoratet og Kystverket oppfordrer småbåtfolket til å bruke båtradio fast - både for å lytte etter beskjeder fra andre, og for å kunne melde fra til andre fartøy, til sjøtrafikksentral eller kystradio om en uforutsett situasjon skulle oppstå. Om en ikke har kunnskap om bruk av båtradio kan det være lurt å ta et VHF-kurs.
Merking og sjøkart
Kystverket har ansvar for å merke hovedleder og bileder langs vår langstrakte kyst. Nærmere 21 000 sjømerker med og uten lys merker disse mest trafikkerte ledene. Disse sjømerkene er avmerket i alle sjøkart. Fritidsbåtbrukere ferdes ofte andre steder enn de større nyttefartøyene, utenfor de godt merkede ledene. 
- Det er ikke slik at hver eneste vik og hvert eneste lille sund langs norskekysten er merket. Om småbåtførere velger å benytte trangere og grunnere farvann, må de utvise godt båtvett, avpasse farten og bruke oppdaterte sjøkart, understreker kystdirektøren.
Viktig å ta båtførerprøven
Ved å ta båtførerprøven vil du som fritidsbåtfører få kompetanse som er nødvendig for å føre en fritidsbåt på en trygg måte. Kunnskap om vikepliktsregler er en viktig del av båtførerprøven.
- Vi anbefaler alle som skal føre fritidsbåt å ta prøven, også de som ikke har krav om obligatorisk prøve, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen. - Vi ønsker at folk skal kose seg på sjøen, og da er det viktig at alle kan føle seg trygge på at reglene følges, legger han til.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det kan bli knapt med plass med doble hekkaggregater, men grei plass for IPS, single drev og propelloppsett.
Det nederlandske selskapet DMS Holland kan ha skutt en liten (kostbar?) gullfugl med sine nye svingbare kombinerte trim/stabiliseringsplan for hurtiggående, planende båter.
RAPTOR: Yamarin 81 DC er gjenskapt som Silver Raptor.
Silver Raptor er det nye flaggskipet fra finske Silver, men helt ny er likevel ikke båten. Den er designet av Eker Design og ble først introdusert i markedet som Yamarin 81 DC, men Silver-eieren Oy Otto Brandt Ab kjøpte modellen fra Yamarins nye eier Yamaha.
I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».