I sommer må du unngå situasjoner som denne

nestenulykke_drobakssundet_foto-tone-haugerud.jpg

NESTENULYKKE: Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)
NESTNULYKKE: Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)

I sommer må du unngå situasjoner som denne

- Det skjer altfor mange ulykker og nestenulykker på sjøen i dag. Mange av disse ulykkene kan unngås ved at fritidsbåtførerne setter seg mer inn i sjøveisreglene. Det er blant annet viktig at alle kjenner til vikepliktsreglene, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.

Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)
Vikeplikt
Fritidsbåter har vikeplikt for nyttefartøy, som ferger, cruiseskip, lasteskip og fiskebåter som driver fiske. Vikeplikten gjelder samme hvilken retning nyttetrafikken kommer fra. Store skip klarer ikke å manøvrere på samme måte som mindre fritidsbåter. Dette er det viktig at fritidsbåtførere kjenner til, slik at de unngår å havne i farlige situasjoner. Det er viktig at fritidsbåter kjører forutsigbart og gir tydelig signal om at de vil holde vikeplikten. I trange farvann og sterkt trafikkerte områder er det ekstra viktig at fritidsbåtbrukerne tar hensyn til nyttetrafikken, og i situasjoner med dårlig sikt må alle som ferdes på sjøen senke farten.
Båtradio
-Ved hjelp av radar kan trafikklederne våre se alle fartøy. Blir det nødvendig, prøver vi å kalle de opp på kanal 16. Vi kan pålegge dem om å gjøre tiltak for å forhindre ulykke, men ofte er det vanskelig å få kontakt, sier kystdirektør Kirsti Slotsvik.
Båter under 24 meter har ikke plikt til å melde seg til Kystverkets trafikksentraler. De små fartøyene og fritidsbåtene har heller ikke lytteplikt på sjøtrafikksentralens kanaler. Men både Sjøfartsdirektoratet og Kystverket oppfordrer småbåtfolket til å bruke båtradio fast - både for å lytte etter beskjeder fra andre, og for å kunne melde fra til andre fartøy, til sjøtrafikksentral eller kystradio om en uforutsett situasjon skulle oppstå. Om en ikke har kunnskap om bruk av båtradio kan det være lurt å ta et VHF-kurs.
Merking og sjøkart
Kystverket har ansvar for å merke hovedleder og bileder langs vår langstrakte kyst. Nærmere 21 000 sjømerker med og uten lys merker disse mest trafikkerte ledene. Disse sjømerkene er avmerket i alle sjøkart. Fritidsbåtbrukere ferdes ofte andre steder enn de større nyttefartøyene, utenfor de godt merkede ledene. 
- Det er ikke slik at hver eneste vik og hvert eneste lille sund langs norskekysten er merket. Om småbåtførere velger å benytte trangere og grunnere farvann, må de utvise godt båtvett, avpasse farten og bruke oppdaterte sjøkart, understreker kystdirektøren.
Viktig å ta båtførerprøven
Ved å ta båtførerprøven vil du som fritidsbåtfører få kompetanse som er nødvendig for å føre en fritidsbåt på en trygg måte. Kunnskap om vikepliktsregler er en viktig del av båtførerprøven.
- Vi anbefaler alle som skal føre fritidsbåt å ta prøven, også de som ikke har krav om obligatorisk prøve, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen. - Vi ønsker at folk skal kose seg på sjøen, og da er det viktig at alle kan føle seg trygge på at reglene følges, legger han til.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.