I sommer må du unngå situasjoner som denne

nestenulykke_drobakssundet_foto-tone-haugerud.jpg

NESTENULYKKE: Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)
NESTNULYKKE: Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)

I sommer må du unngå situasjoner som denne

- Det skjer altfor mange ulykker og nestenulykker på sjøen i dag. Mange av disse ulykkene kan unngås ved at fritidsbåtførerne setter seg mer inn i sjøveisreglene. Det er blant annet viktig at alle kjenner til vikepliktsreglene, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.

Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)
Vikeplikt
Fritidsbåter har vikeplikt for nyttefartøy, som ferger, cruiseskip, lasteskip og fiskebåter som driver fiske. Vikeplikten gjelder samme hvilken retning nyttetrafikken kommer fra. Store skip klarer ikke å manøvrere på samme måte som mindre fritidsbåter. Dette er det viktig at fritidsbåtførere kjenner til, slik at de unngår å havne i farlige situasjoner. Det er viktig at fritidsbåter kjører forutsigbart og gir tydelig signal om at de vil holde vikeplikten. I trange farvann og sterkt trafikkerte områder er det ekstra viktig at fritidsbåtbrukerne tar hensyn til nyttetrafikken, og i situasjoner med dårlig sikt må alle som ferdes på sjøen senke farten.
Båtradio
-Ved hjelp av radar kan trafikklederne våre se alle fartøy. Blir det nødvendig, prøver vi å kalle de opp på kanal 16. Vi kan pålegge dem om å gjøre tiltak for å forhindre ulykke, men ofte er det vanskelig å få kontakt, sier kystdirektør Kirsti Slotsvik.
Båter under 24 meter har ikke plikt til å melde seg til Kystverkets trafikksentraler. De små fartøyene og fritidsbåtene har heller ikke lytteplikt på sjøtrafikksentralens kanaler. Men både Sjøfartsdirektoratet og Kystverket oppfordrer småbåtfolket til å bruke båtradio fast - både for å lytte etter beskjeder fra andre, og for å kunne melde fra til andre fartøy, til sjøtrafikksentral eller kystradio om en uforutsett situasjon skulle oppstå. Om en ikke har kunnskap om bruk av båtradio kan det være lurt å ta et VHF-kurs.
Merking og sjøkart
Kystverket har ansvar for å merke hovedleder og bileder langs vår langstrakte kyst. Nærmere 21 000 sjømerker med og uten lys merker disse mest trafikkerte ledene. Disse sjømerkene er avmerket i alle sjøkart. Fritidsbåtbrukere ferdes ofte andre steder enn de større nyttefartøyene, utenfor de godt merkede ledene. 
- Det er ikke slik at hver eneste vik og hvert eneste lille sund langs norskekysten er merket. Om småbåtførere velger å benytte trangere og grunnere farvann, må de utvise godt båtvett, avpasse farten og bruke oppdaterte sjøkart, understreker kystdirektøren.
Viktig å ta båtførerprøven
Ved å ta båtførerprøven vil du som fritidsbåtfører få kompetanse som er nødvendig for å føre en fritidsbåt på en trygg måte. Kunnskap om vikepliktsregler er en viktig del av båtførerprøven.
- Vi anbefaler alle som skal føre fritidsbåt å ta prøven, også de som ikke har krav om obligatorisk prøve, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen. - Vi ønsker at folk skal kose seg på sjøen, og da er det viktig at alle kan føle seg trygge på at reglene følges, legger han til.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Sea Ray 320 outboard
På Fort Lauderdal-messen i Florida 1.-, 5. november, viser Sea Ray to nye turbåtmodeller basert på påhengsmotorer. Foreløpig er Europa avventende
Simrad GO12 XSE
Simrads nye multitouch-kartplotterne GO12 XSE og GO7 XSR skal ifølge produsenten være skreddersydd for båteiere som ønsker alt-i-ett-navigeringsprodukter og skal ifølge produsenten være enkle å bruke.
Som vanlig fra Yanmar: Velbygd og kompakt.
Den nye serien firesylindrete motorene med 2,8 liters sylindervolum består av fem motorer fra150 - , til 250 hk, som glir rett inn i markedet både på lystbåt og arbeidsbåtsiden både i singel og dobbeltmontasjer.
Hvis du begynner å få en vond følelse for gjennomføringene ombord, er det på tide å bytte. Etter fem års bruk er vi ikke i tvil: Kompositt er løsningen.
Aluminium er et utmerket båtbyggermateriale, - ikke minst på våre breddegrader. Finnene har ledet utviklingen i mange år. Nå er også finske Bella på banen med aluminiumsmodeller under navnet «Falcon».
En fillete presenning kan være årsaken til stygge vinterskader.
Med norske, varierte vintere med regn, snø, mildvær og sprengkulde, kan vann som fryser ombord være sprengstoff for en båt. Vann som trenger inn på uønskede plasser og som fryser, kan bekke i stykker den mest solide konstruksjon og dette er skumle saker.
Når du som privatperson skal importere ein fritidsbåt til Noreg, må du betale 25 prosent meirverdiavgift (mva) av totalverdien. Du skal ikkje betale toll for import av fritidsbåt.
Kople fra polene på fullt oppladete batterier og gå rundt landstrømopplegget ombord hvis du trenger 220 volt til frostvakta.