I dag åpner unik Maud-utstilling i Vollen

Spanter.jpg

«MAUD»: Christan Jensen tok dette bildet for 100 år siden, under byggingen av Roald Amundsens «Maud» i Vollen i Asker.
«MAUD»: Christan Jensen tok dette bildet for 100 år siden, under byggingen av Roald Amundsens «Maud» i Vollen i Asker.

I dag åpner unik Maud-utstilling i Vollen

I dag er det 100 år siden Roald Amundsens «Maud» ble sjøsatt på stranda utenfor Oslofjordmuseet i Vollen i Asker. Den stolte skuta ble bygget ved det anerkjente Christian Jensens båtbyggeri.

Museet viser bilder som Christian Jensen selv har tatt og samlet i sitt album. Trolig er det første gang disse interessante bildene blir vist offentlig. I sin utstilling viser museet en tidsregning via avisutklipp fra den vestlige verden, utklipp som viser Roald Amundsens betydning i samtiden. Blant annet fikk helten helsider i New York Times.
Utstilling i Vollen
Utstillingen ble åpnet 7. juni av Askers ordfører Lene Conradi. Forfatteren Tor Bormann-Larsen holdt foredraget «Maud – en biografisk ekspedisjon». «Mauds» historie slutter ikke med denne utstillingen på Vollen. Det har lenge pågått et intenst arbeid for å få skuta hjem igjen til Asker. Lokale investorer i Asker og Vollen lyktes å få hevet skuta i fjor, og planlegger nå å starte slepet til Norge senere i år.
Kjøpt av Hudson´s Bay Company 
Etter gjennomseiling av Nordøstpassasjen som forløp med atskillige hindre og varte fra 1918 til 1924, endte «Maud» i Nome i Alaska i august 1925 og ble solgt for Amundsens konkursbo. Kjøper var Hudson's Bay Company, som gav den nytt navn «Baymaud» og brukte skuta til transport langs nordvestkysten av Amerika og Canada. Etter en tid ble hun redusert til radiostasjon og varelager.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Yachtgiganten Ferretti har allerede underlagt seg Pershing, Itama, Mochi Craft, Riva, CRN and Custom Line. Nå er designgiganten Wally innlemmet i familien.
Beslutningen om å beholde den nåværende grensen er i tråd med transport- og kommunikasjonskomiteens innstilling, og kom fram i Stortingsmøtet tirsdag, melder NTB.
Med en motorvekt på 6,5 kg og en batteripakke på 2,8 kg er EP Carry både lett å hanskes med og grei å stue bort. Lettest på markedet, hevder produsenten.
Her ser du den asymetriske løsningen med gangvei til soldekket forut.
Nye Beneteau Flyer 10 er bygd for solskinn, fart og hygge for opptil 11, men er langt fra dum som feriebåt for fire. Franskmennene kaster seg på påhengertrenden, så får fremtiden vise om dette er fremtiden, også for turbåtfolket.
Den nye allværsbåten, «Sting 600 PRO HT», vises for første gang på messen «Dra til sjøs» i Bergen/Sotra. Innendørsmessen vil bli avholdt i Straume Idrettspark 31. januar til 3. februar 2019.
Petter Andre Søreng, er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet. (Foto: Torbein K.Gamst/Sjøfartsdirektoratet)
I 2018 registrerte Sjøfartsdirektoratet 23 omkomne ved bruk av fritidsfartøy i norsk farvann. Dette er seks færre enn i 2017, og det laveste tallet siden 2001, melder direktoratet på sine nettsider.
Her blir Nathan Rogers tatt ombord i RNLI-skøyta etter å ha bli slept "hjem" etter egen båt i 4,3 nautiske mil i iskalt vann i en time
Ferdig med dagens fiske satte Nathan Rogers kurs på autopiloten mot hjemmehavna, tok av redningsvesten og skulle flytte kraftblokka da en sjø sendte ham overbord. Han ble slept etter båten de drøye 4,3 nautiske milene til hjemmehavna og overlevde.
HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.