I dag åpner unik Maud-utstilling i Vollen

Spanter.jpg

«MAUD»: Christan Jensen tok dette bildet for 100 år siden, under byggingen av Roald Amundsens «Maud» i Vollen i Asker.
«MAUD»: Christan Jensen tok dette bildet for 100 år siden, under byggingen av Roald Amundsens «Maud» i Vollen i Asker.

I dag åpner unik Maud-utstilling i Vollen

I dag er det 100 år siden Roald Amundsens «Maud» ble sjøsatt på stranda utenfor Oslofjordmuseet i Vollen i Asker. Den stolte skuta ble bygget ved det anerkjente Christian Jensens båtbyggeri.

Museet viser bilder som Christian Jensen selv har tatt og samlet i sitt album. Trolig er det første gang disse interessante bildene blir vist offentlig. I sin utstilling viser museet en tidsregning via avisutklipp fra den vestlige verden, utklipp som viser Roald Amundsens betydning i samtiden. Blant annet fikk helten helsider i New York Times.
Utstilling i Vollen
Utstillingen ble åpnet 7. juni av Askers ordfører Lene Conradi. Forfatteren Tor Bormann-Larsen holdt foredraget «Maud – en biografisk ekspedisjon». «Mauds» historie slutter ikke med denne utstillingen på Vollen. Det har lenge pågått et intenst arbeid for å få skuta hjem igjen til Asker. Lokale investorer i Asker og Vollen lyktes å få hevet skuta i fjor, og planlegger nå å starte slepet til Norge senere i år.
Kjøpt av Hudson´s Bay Company 
Etter gjennomseiling av Nordøstpassasjen som forløp med atskillige hindre og varte fra 1918 til 1924, endte «Maud» i Nome i Alaska i august 1925 og ble solgt for Amundsens konkursbo. Kjøper var Hudson's Bay Company, som gav den nytt navn «Baymaud» og brukte skuta til transport langs nordvestkysten av Amerika og Canada. Etter en tid ble hun redusert til radiostasjon og varelager.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.