I dag åpner unik Maud-utstilling i Vollen

Spanter.jpg

«MAUD»: Christan Jensen tok dette bildet for 100 år siden, under byggingen av Roald Amundsens «Maud» i Vollen i Asker.
«MAUD»: Christan Jensen tok dette bildet for 100 år siden, under byggingen av Roald Amundsens «Maud» i Vollen i Asker.

I dag åpner unik Maud-utstilling i Vollen

I dag er det 100 år siden Roald Amundsens «Maud» ble sjøsatt på stranda utenfor Oslofjordmuseet i Vollen i Asker. Den stolte skuta ble bygget ved det anerkjente Christian Jensens båtbyggeri.

Museet viser bilder som Christian Jensen selv har tatt og samlet i sitt album. Trolig er det første gang disse interessante bildene blir vist offentlig. I sin utstilling viser museet en tidsregning via avisutklipp fra den vestlige verden, utklipp som viser Roald Amundsens betydning i samtiden. Blant annet fikk helten helsider i New York Times.
Utstilling i Vollen
Utstillingen ble åpnet 7. juni av Askers ordfører Lene Conradi. Forfatteren Tor Bormann-Larsen holdt foredraget «Maud – en biografisk ekspedisjon». «Mauds» historie slutter ikke med denne utstillingen på Vollen. Det har lenge pågått et intenst arbeid for å få skuta hjem igjen til Asker. Lokale investorer i Asker og Vollen lyktes å få hevet skuta i fjor, og planlegger nå å starte slepet til Norge senere i år.
Kjøpt av Hudson´s Bay Company 
Etter gjennomseiling av Nordøstpassasjen som forløp med atskillige hindre og varte fra 1918 til 1924, endte «Maud» i Nome i Alaska i august 1925 og ble solgt for Amundsens konkursbo. Kjøper var Hudson's Bay Company, som gav den nytt navn «Baymaud» og brukte skuta til transport langs nordvestkysten av Amerika og Canada. Etter en tid ble hun redusert til radiostasjon og varelager.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SOLGT: John Magne Hestnes(t.h.) og Arild Risholm i ProNav fortsetter i ProNavs ledelse selv om selskapet er solgt til Japan. Foto: Gunnar Kvassheim, Dalane Tidende.
ProNav og Japan Radio Company har hatt et samarbeid i langt over 20 år. Nå er Egersundselskapet solgt til sin japanske samarbeidspartner.
Den nye Grandezza 37 CA blir presentert på båtmessen i Helsingfors som åpner den 16. august. Den mektige langturbåten med bakvegg er skreddersydd for det nordiske markedet.
Du kjenner kanskje systemet fra sykkelstativer. Nå er systemet konvertert til påhengeren og løser et til tider trasig transportproblem.
Systemet til ZF ble presentert som et konsept for noen måneder siden og ryktene går nå om at kombinasjonen strak aksel og kontraroterende propeller under testing på ukjent fartøy på ukjent sted.
Skilsø 39 med flybridge har alt i seg for å bli en moderne, men likevel tidløs klassiker. Du finner nok rimeligere båter i klassen, men tenk over at norskbygde båters kvalitet i regelen er god nok for resten av verden, mens det motsatte ikke alltid er tilfelle.
Foto: Instagram/Knut Erik Haaheim
Den norske og anerkjente superyachtdesigneren Espen Øino står bak linjene og Ulstein Verft har bygd sin første syperyacht.
Du kan se denne nye Ibiza-kombinasjonen av daycruiser og «bakveggbåt» på messa «Båter i sjøen», 6.- 9. september.
Princess nye R35 (R=revolusjon) blir en orgie ev luksus, karbonfiber og trykknappstyrte sjøegenskaper basert på gyrostyrte foiler.