I dag åpner unik Maud-utstilling i Vollen

Spanter.jpg

«MAUD»: Christan Jensen tok dette bildet for 100 år siden, under byggingen av Roald Amundsens «Maud» i Vollen i Asker.
«MAUD»: Christan Jensen tok dette bildet for 100 år siden, under byggingen av Roald Amundsens «Maud» i Vollen i Asker.

I dag åpner unik Maud-utstilling i Vollen

I dag er det 100 år siden Roald Amundsens «Maud» ble sjøsatt på stranda utenfor Oslofjordmuseet i Vollen i Asker. Den stolte skuta ble bygget ved det anerkjente Christian Jensens båtbyggeri.

Museet viser bilder som Christian Jensen selv har tatt og samlet i sitt album. Trolig er det første gang disse interessante bildene blir vist offentlig. I sin utstilling viser museet en tidsregning via avisutklipp fra den vestlige verden, utklipp som viser Roald Amundsens betydning i samtiden. Blant annet fikk helten helsider i New York Times.
Utstilling i Vollen
Utstillingen ble åpnet 7. juni av Askers ordfører Lene Conradi. Forfatteren Tor Bormann-Larsen holdt foredraget «Maud – en biografisk ekspedisjon». «Mauds» historie slutter ikke med denne utstillingen på Vollen. Det har lenge pågått et intenst arbeid for å få skuta hjem igjen til Asker. Lokale investorer i Asker og Vollen lyktes å få hevet skuta i fjor, og planlegger nå å starte slepet til Norge senere i år.
Kjøpt av Hudson´s Bay Company 
Etter gjennomseiling av Nordøstpassasjen som forløp med atskillige hindre og varte fra 1918 til 1924, endte «Maud» i Nome i Alaska i august 1925 og ble solgt for Amundsens konkursbo. Kjøper var Hudson's Bay Company, som gav den nytt navn «Baymaud» og brukte skuta til transport langs nordvestkysten av Amerika og Canada. Etter en tid ble hun redusert til radiostasjon og varelager.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.
TETT I TETT: Seilbåter tett i tett i Tønsberg i dag (Foto:Amund Rich.Løken).
Trolig har det aldri vært flere båter samlet i kanalen i Tønsberg. Færderseilasen har Tønsberg som endehavn. Det er et båteventyr uten like. Denne gangen er det seilbåtene som dominerer.
Suzuki har akkurat lansert sin største båtmotor noensinne, en 350 hesters V6 – med doble propeller.
100 ÅR: I dag er det 100 år siden Roald Amundsens Maud ble sjøsatt i Vollen. (Foto: Norsk Polarinstitutt).
I dag er det 100 år siden Roald Amundsens «Maud» ble sjøsatt på stranda utenfor Oslofjordmuseet i Vollen i Asker. Den stolte skuta ble bygget ved det anerkjente Christian Jensens båtbyggeri.
NESTENULYKKE: Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)
- Det skjer altfor mange ulykker og nestenulykker på sjøen i dag. Mange av disse ulykkene kan unngås ved at fritidsbåtførerne setter seg mer inn i sjøveisreglene. Det er blant annet viktig at alle kjenner til vikepliktsreglene, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.