Hydrolift X-26 lanseres på Tjuvholmen

X-26 bruk.jpg

Hydrolift X-26 S lanseres i Oslo neste uke.
Hydrolift X-26 S lanseres i Oslo neste uke.

Hydrolift X-26 lanseres på Tjuvholmen

I samme tidsrom som «Båter i Sjøen» avvikles på Aker brygge i Oslo fra torsdag til søndag i neste uke, lanserer også Hydrolift sin mye omtale nyhet X-26 S på Tjuvholmen.

Med nyheten X-26 S beveger Fredrikstad-selskapet seg opp til en ny kundegruppe, men fortsatt i det mer «folkelige» segmentet enn fartsmaskinene i S-klassen. 
Båtmagasinet har fulgt Bård Eker og hans designteam på Torsnes utenfor Fredrikstad under utviklingen av den nye båten i X-serien. Dette er den første båten som i sin helhet er freset ut i selskapets nye, avanserte computerstyrte 5-akse fres.
Fresing i seg selv er blitt nokså vanlig i båtbyggeriene, men det spesielle med Ekers nye fres er at den tar hele jobben i et jafs ved hjelp av millioner av forhåndsprogrammerte koordinatpunkter.
2 step og modulbasert
Anders Vongraven Krogh, produktansvarlig for den nye X-serien, sier til Båtmagasinet at akkurat dette skroget, som for øvrig er helt nyutviklet og utstyrt med to stepp, skal nyttiggjøres i de tre forskjellige versjonene.
-Vi baserer mest mulig på modulbaserte løsninger. Alle modellene vil få en godt tilpasset uteplass med en stor u-sofa på styrbord side, med den ene ryggen vendbar som muliggjør tre sitteplasser i fartsretningen i tillegg til de to stolene ved konsollen. Akterryggen kan også felles ned og gir en stor og innbydende solseng med direkte tilgang til badeplattformen. På babord side er det en liten, integrert bysse, innebygde trin til det høyde dollbordet.
Også denne X-modellen får Mercury Verado som standard, med alt fra 225 til 400 hk, og valgfritt én eller to motorer.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.