Hydrolift X-26 lanseres på Tjuvholmen

X-26 bruk.jpg

Hydrolift X-26 S lanseres i Oslo neste uke.
Hydrolift X-26 S lanseres i Oslo neste uke.

Hydrolift X-26 lanseres på Tjuvholmen

I samme tidsrom som «Båter i Sjøen» avvikles på Aker brygge i Oslo fra torsdag til søndag i neste uke, lanserer også Hydrolift sin mye omtale nyhet X-26 S på Tjuvholmen.

Med nyheten X-26 S beveger Fredrikstad-selskapet seg opp til en ny kundegruppe, men fortsatt i det mer «folkelige» segmentet enn fartsmaskinene i S-klassen. 
Båtmagasinet har fulgt Bård Eker og hans designteam på Torsnes utenfor Fredrikstad under utviklingen av den nye båten i X-serien. Dette er den første båten som i sin helhet er freset ut i selskapets nye, avanserte computerstyrte 5-akse fres.
Fresing i seg selv er blitt nokså vanlig i båtbyggeriene, men det spesielle med Ekers nye fres er at den tar hele jobben i et jafs ved hjelp av millioner av forhåndsprogrammerte koordinatpunkter.
2 step og modulbasert
Anders Vongraven Krogh, produktansvarlig for den nye X-serien, sier til Båtmagasinet at akkurat dette skroget, som for øvrig er helt nyutviklet og utstyrt med to stepp, skal nyttiggjøres i de tre forskjellige versjonene.
-Vi baserer mest mulig på modulbaserte løsninger. Alle modellene vil få en godt tilpasset uteplass med en stor u-sofa på styrbord side, med den ene ryggen vendbar som muliggjør tre sitteplasser i fartsretningen i tillegg til de to stolene ved konsollen. Akterryggen kan også felles ned og gir en stor og innbydende solseng med direkte tilgang til badeplattformen. På babord side er det en liten, integrert bysse, innebygde trin til det høyde dollbordet.
Også denne X-modellen får Mercury Verado som standard, med alt fra 225 til 400 hk, og valgfritt én eller to motorer.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».