Hydrolift X-26 lanseres på Tjuvholmen

X-26 bruk.jpg

Hydrolift X-26 S lanseres i Oslo neste uke.
Hydrolift X-26 S lanseres i Oslo neste uke.

Hydrolift X-26 lanseres på Tjuvholmen

I samme tidsrom som «Båter i Sjøen» avvikles på Aker brygge i Oslo fra torsdag til søndag i neste uke, lanserer også Hydrolift sin mye omtale nyhet X-26 S på Tjuvholmen.

Med nyheten X-26 S beveger Fredrikstad-selskapet seg opp til en ny kundegruppe, men fortsatt i det mer «folkelige» segmentet enn fartsmaskinene i S-klassen. 
Båtmagasinet har fulgt Bård Eker og hans designteam på Torsnes utenfor Fredrikstad under utviklingen av den nye båten i X-serien. Dette er den første båten som i sin helhet er freset ut i selskapets nye, avanserte computerstyrte 5-akse fres.
Fresing i seg selv er blitt nokså vanlig i båtbyggeriene, men det spesielle med Ekers nye fres er at den tar hele jobben i et jafs ved hjelp av millioner av forhåndsprogrammerte koordinatpunkter.
2 step og modulbasert
Anders Vongraven Krogh, produktansvarlig for den nye X-serien, sier til Båtmagasinet at akkurat dette skroget, som for øvrig er helt nyutviklet og utstyrt med to stepp, skal nyttiggjøres i de tre forskjellige versjonene.
-Vi baserer mest mulig på modulbaserte løsninger. Alle modellene vil få en godt tilpasset uteplass med en stor u-sofa på styrbord side, med den ene ryggen vendbar som muliggjør tre sitteplasser i fartsretningen i tillegg til de to stolene ved konsollen. Akterryggen kan også felles ned og gir en stor og innbydende solseng med direkte tilgang til badeplattformen. På babord side er det en liten, integrert bysse, innebygde trin til det høyde dollbordet.
Også denne X-modellen får Mercury Verado som standard, med alt fra 225 til 400 hk, og valgfritt én eller to motorer.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.