Hydrolift X-26 lanseres på Tjuvholmen

X-26 bruk.jpg

Hydrolift X-26 S lanseres i Oslo neste uke.
Hydrolift X-26 S lanseres i Oslo neste uke.

Hydrolift X-26 lanseres på Tjuvholmen

I samme tidsrom som «Båter i Sjøen» avvikles på Aker brygge i Oslo fra torsdag til søndag i neste uke, lanserer også Hydrolift sin mye omtale nyhet X-26 S på Tjuvholmen.

Med nyheten X-26 S beveger Fredrikstad-selskapet seg opp til en ny kundegruppe, men fortsatt i det mer «folkelige» segmentet enn fartsmaskinene i S-klassen. 
Båtmagasinet har fulgt Bård Eker og hans designteam på Torsnes utenfor Fredrikstad under utviklingen av den nye båten i X-serien. Dette er den første båten som i sin helhet er freset ut i selskapets nye, avanserte computerstyrte 5-akse fres.
Fresing i seg selv er blitt nokså vanlig i båtbyggeriene, men det spesielle med Ekers nye fres er at den tar hele jobben i et jafs ved hjelp av millioner av forhåndsprogrammerte koordinatpunkter.
2 step og modulbasert
Anders Vongraven Krogh, produktansvarlig for den nye X-serien, sier til Båtmagasinet at akkurat dette skroget, som for øvrig er helt nyutviklet og utstyrt med to stepp, skal nyttiggjøres i de tre forskjellige versjonene.
-Vi baserer mest mulig på modulbaserte løsninger. Alle modellene vil få en godt tilpasset uteplass med en stor u-sofa på styrbord side, med den ene ryggen vendbar som muliggjør tre sitteplasser i fartsretningen i tillegg til de to stolene ved konsollen. Akterryggen kan også felles ned og gir en stor og innbydende solseng med direkte tilgang til badeplattformen. På babord side er det en liten, integrert bysse, innebygde trin til det høyde dollbordet.
Også denne X-modellen får Mercury Verado som standard, med alt fra 225 til 400 hk, og valgfritt én eller to motorer.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Yachtgiganten Ferretti har allerede underlagt seg Pershing, Itama, Mochi Craft, Riva, CRN and Custom Line. Nå er designgiganten Wally innlemmet i familien.
Beslutningen om å beholde den nåværende grensen er i tråd med transport- og kommunikasjonskomiteens innstilling, og kom fram i Stortingsmøtet tirsdag, melder NTB.
Med en motorvekt på 6,5 kg og en batteripakke på 2,8 kg er EP Carry både lett å hanskes med og grei å stue bort. Lettest på markedet, hevder produsenten.
Her ser du den asymetriske løsningen med gangvei til soldekket forut.
Nye Beneteau Flyer 10 er bygd for solskinn, fart og hygge for opptil 11, men er langt fra dum som feriebåt for fire. Franskmennene kaster seg på påhengertrenden, så får fremtiden vise om dette er fremtiden, også for turbåtfolket.
Den nye allværsbåten, «Sting 600 PRO HT», vises for første gang på messen «Dra til sjøs» i Bergen/Sotra. Innendørsmessen vil bli avholdt i Straume Idrettspark 31. januar til 3. februar 2019.
Petter Andre Søreng, er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet. (Foto: Torbein K.Gamst/Sjøfartsdirektoratet)
I 2018 registrerte Sjøfartsdirektoratet 23 omkomne ved bruk av fritidsfartøy i norsk farvann. Dette er seks færre enn i 2017, og det laveste tallet siden 2001, melder direktoratet på sine nettsider.
Her blir Nathan Rogers tatt ombord i RNLI-skøyta etter å ha bli slept "hjem" etter egen båt i 4,3 nautiske mil i iskalt vann i en time
Ferdig med dagens fiske satte Nathan Rogers kurs på autopiloten mot hjemmehavna, tok av redningsvesten og skulle flytte kraftblokka da en sjø sendte ham overbord. Han ble slept etter båten de drøye 4,3 nautiske milene til hjemmehavna og overlevde.
HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.